HUBUNGAN DISIPLIN BELAJAR DENGAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA KELAS V DI SD NEGERI 24 TANJUNG BUNGA

Devi Efa Naibaho, Regina Sipayung, Darinda Sofia Tanjung

Abstract


This study aims to determine the level of learning discipline at SD Negeri 24 Tanjung Bunga and its relationship with students learning outcomes. The sample in the study consisted of 32 students. The method of research used is descriptive-correlational. The instrument used to measure the discipline of study was a questionnaire which consisted of 30 items. Meanwhile, the value of the results of the report cards semester of even years of teachings in 2020 was used to measure the outcomes of learning. The results obtained that the value of the mean (average) score of the questionnaire amounted was 120,5. It means that the students studying discipline at SD Negeri 24 Tanjung Bunga are at a higher level. To determine the level of relationship between the disciplinary study with the results of the study, the formula of the Pearson correlation wasapplied. From the calculation results, r was 0.752, which means that the correlation value is strong/correlated. Test of significance was applied to test the hypothesis by comparing the value of t arithmetic with t table. It was obtained that  the value of t = 6.248 while the t table = 1.697. Because t count ≥ t table (6,248 ≥ 1,697), Ho was accepted and Ha was rejected. Throught test, it can be concluded that there is a significant relationship between thestudentslearning discipline and students learning outcomes.

Key words: relationship students learning discipline, students learning outcomes


Full Text:

PDF

References


Alimaun, Iman. 2015. Pengaruh Kedisiplinan Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar Se-Daerah Binaan R.A Kartini Kecamatan Kutoarjo Kabupaten Purwarejo. Skripsi. Semarang. Universitas Semarang.

Amri, Sofan. 2016. Pengembangan & Model Pembelajaran dalam Kurikulum 2013. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.

Awaluddin., Dkk. 2017. Hubungan Antara Penanaman Nilai Kedisiplinan Terhadap Hasil Belajar Pkn Pada Siswa Kelas Iv Di SD Negeri 1 Pagar Air Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar.Vol 2 No 1.

Arikunto, Suharsimi. 2017. Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, Suharsimi. 2018. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Djamarah. 2018. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Istirani dan Pulungan. 2018. Ensiklopedia Pendidikan. Medan: Media Persada.

Jihad, Asep dan Abdul Haris. 2018. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Muti Pressindo.

Juliandi.2014. Pengaruh Disiplin Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi SMAS Taman Mulia.Tesis.

Khairani, Makmun. 2017. Psikologi Belajar. Yogyarta: Aswaja Pressindo.

Margono. 2010. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Minarni. 2005. Pengaruh Disiplin dan Lingkungan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas VIII Semester I SMP Negeri 11 Semarang Tahun Ajaran 2004/2005.

Monawati, Dkk. 2016.Hubungan Kedisiplinan Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V di SD Negeri 10 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Prodi PGSD. Vol 1 No. 1

Noor. 2017. Metodologi Penelitian. Jakarta: Kencana

Rosyid, Dkk. 2019.Prestasi Belajar. Malang: Literasi Nusantara.

Rusman. 2017. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Sardiman, 2014.Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Safriyadin. 2017. Hubungan Perhatian Orang Tua, Kinerja Guru, Disiplin Belajar Dengan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas III SDN Gugus Cakra Kota Semarang.Skripsi.

Silaban, P. J. (2015). Meningkatkan Motivasi dan Kemanpuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT Berbantuan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Methodist 12 Medan. Jurnal Ilmiah MBP: Vol. 3 No. 2.

Sipayung, Regina. (2018). Pengaruh Pola Asuh Orangtua dan Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa SD Kelas V di SD Negeri Muara Bolak 4 Kec.Sosorgadong. Jurnal Ilmiah Maksitek: Vol. 3 No. 4.

Slameto. 2017. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyono. 2015. Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2018. Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Suhrawardi, Dkk. 2019.Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Disiplin Siswa Kelas V di SDN Kota Batu 02 Kecamatan Ciomas Kabupaten Bogor Semester Ganjil Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Pendidikan & Pengajaran Guru Sekolah Dasar. Vol 02 No 01

Susanti, Lidia. 2019. Prestasi Belajar Akademik dan Non Akademik. Malang: CV. Prenada Media Group.

Susanto, Ahmad. 2018. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenada Media Group.

Suyono dan Hariyanto. 2016. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Tu’u, Tulus. 2008. Peran Disiplin Pada Perilaku dan Prestasi Siswa. Jakarta: Penerbit PT Grasindo.




DOI: https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v10i4.20860

Article Metrics

Abstract view : 1776 times
PDF - 2530 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


School Education Journal PGSD FIP UNIMED

Creative Commons License

School Education Journal PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

slot gacor slot