HUBUNGAN KECERDASAN EMOSIONAL DENGAN MINAT BELAJAR SISWA KELAS IV SDN 173418 POLLUNG

Novia Banjarnahor, Regina Sipayung, Darinda Sofia Tanjung

Abstract


This study aims to determine the relationship between emotional intelligence and learning interest in fourth grade students of SDN 173418 Pollung. The sample in the study consisted of 34 students. This type of research is quantitative. The data collection tool used to determine student learning motivation was a questionnaire that had been tested for validation and reliability. Both classes are normally distributed because Lhitung Ltabel. From the Linearity test, it is known that the significant value of deviation from linearity is 1.80 ≤ 3.32, it can be concluded that there is a linear relationship between emotional intelligence and student learning interest. The t test was conducted at the real level (α = 0.05) that tcount ≥ t_ (table), namely 5.925 ≥ 2.306, this proves that Ha is accepted, so the author concludes that there is a significant relationship between emotional intelligence and the learning interest of fourth grade students of SDN 173418 Pollung.

Keywords: Relationship, Emotional Intelligence, Learning Interest.


Full Text:

PDF

References


Alex Sobur. 2016. Psikologi Umum. Bandung: Pustaka Setia.

Arikunto Suharsimi. 2017. Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Goleman Daniel. 2018. Emotional Interligence. Jakarta: PT.Gramedia Pustaka Utama.

Ginanjar Ari. 2006. ESQ. Jakarta: Penerbit Arga.

Istirani & Pulungan Intan. 2018. Ensiklopedia Pendidikan. Medan: Media Persada.

Khairani Makmun. 2017. Psikologi Belajar. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Lusi Marleni. 2016. Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Bengkinang. Journal Cendekia. Volume 1, Nomor 1, 149-159.

Margono. 2014. Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Much Solehudin. 2018. Peran Guru PAI dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosional (EQ) dan Kecerdasan Spiritual (SQ) Siswa SMK Komputama Majenang. Jurnal Tawadhu. Volume 1, Nomor 3, 303-325.

Muhammad Ali dan Muhammad Asrori. 2020. Psikologi remaja. Jakarta: PT.bumi Aksara.

Muhammedi. 2017. Psikologi Belajar. Larispa.

Muhibbin. 2006. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Nisrina, Nida, Ajeng, dkk. 2018. Hubungan Antara Kecerdasan Emosional dengan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD Negeri Kutabumi IV Kabupaten Tangerang. Jurnal Taman Cendekia, Volume 2, Nomor 3, 198-205.

Noor, Juliansyah. 2017. Metodologi Penelitian:Skripsi, Tesis, Disertasi & Karya Ilmiah. Jakarta: Prenada Media Group.

Alex Sobur. 2016. Psikologi Umum. Bandung: Pustaka Setia.

Arikunto Suharsimi. 2017. Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Goleman Daniel. 2018. Emotional Interligence. Jakarta: PT.Gramedia Pustaka Utama.

Ginanjar Ari. 2006. ESQ. Jakarta: Penerbit Arga.

Istirani & Pulungan Intan. 2018. Ensiklopedia Pendidikan. Medan: Media Persada.

Khairani Makmun. 2017. Psikologi Belajar. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Lusi Marleni. 2016. Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Bengkinang. Journal Cendekia. Volume 1, Nomor 1, 149-159.

Margono. 2014. Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Much Solehudin. 2018. Peran Guru PAI dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosional (EQ) dan Kecerdasan Spiritual (SQ) Siswa SMK Komputama Majenang. Jurnal Tawadhu. Volume 1, Nomor 3, 303-325.

Muhammad Ali dan Muhammad Asrori. 2020. Psikologi remaja. Jakarta: PT.bumi Aksara.

Muhammedi. 2017. Psikologi Belajar. Larispa.

Muhibbin. 2006. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Nisrina, Nida, Ajeng, dkk. 2018. Hubungan Antara Kecerdasan Emosional dengan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD Negeri Kutabumi IV Kabupaten Tangerang. Jurnal Taman Cendekia, Volume 2, Nomor 3, 198-205.

Noor, Juliansyah. 2017. Metodologi Penelitian:Skripsi, Tesis, Disertasi & Karya Ilmiah. Jakarta: Prenada Media Group.

Rizky Meutia Karina, Alfiati Syafrina, Sy. Habibah. Hubungan antara Minat Belajar dengan Hasil Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran IPA pada kelas V SD Negeri Garot Geuceu Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru sekolah Dasar. Volume 2, Nomor 1, 61-77.

Sardiman. 2014. Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Rajawali Pers.

Sinaga, Reflina. 2017. Hubungan Kecerdasan Emosional dengan Prestasi Belajar pada Siswa Kelas V SD Negeri 178491 Kecamatan Pintu Pohan Meranti Kabupaten Toba samosir.

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-faktor yang mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyono. 2015. Metode penelitian pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Supriyono dan Ahmadi. 2008. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Ulya Illahi, dkk. 2018. Hubungan antara Kecerdasan Emosional dengan Perilaku agresif Remaja dan Implikasinya dalam Bimbingan dan Konseling. Jurnal Riset Tindakan Indonesia. Volume 3, Nomor 2, 68-74.

Zaki Al Fuad dan Zuraini. Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat belajar Siswa kelas I SDN 7 Kute Panang. Jurnal Tunas Bangsa. 42-54.




DOI: https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v10i4.20861

Article Metrics

Abstract view : 619 times
PDF - 562 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


School Education Journal PGSD FIP UNIMED

Creative Commons License

School Education Journal PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.