PEMANFAATAN APLIKASI QUIZIZZ SEBAGAI INOVASI MEDIA PEMBELAJARAN DI MASA PANDEMI COVID-19 BAGI GURU SD NEGERI 101877 TANJUNG MORAWA

Syibrina Jihan Lubis, Dinda Widyastika, Rudi Hermansyah Sitorus

Abstract


The purpose of this study was to determine the use of the Quizizz application in learning during the Covid-19 pandemic for teachers at SD Negeri 101877 Tanjung Morawa. This type of research uses a descriptive qualitative approach. This research was conducted at SDN 101877 Tanjung Morawa. The research subjects were teachers and students of grade V SD Negeri 101877 Tanjung Morawa. Data collection techniques in this study were obtained from the results of observations, interviews, documentation and filling out questionnaires by students. The results of online learning research using the Quizizz application are that learning becomes fun, increases focus in learning, is more enthusiastic, and stimulates students to understand questions better and makes it easier for teachers to analyze students' questions and answers.


Keywords


Quizizz Application, Learning Media, Reseach Result.

Full Text:

PDF

References


Arifin, A. N., & Hala, Y. 2015. Pemanfaatan Kahoot Sebagai Quiz Game Interaktif Bagi Pendidik Di Kabupaten Gowa. Makassar: Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Negeri Makassar, 2019 (8), 526–529.

Centauri, B. 2019. Efektivitas Kahoot Sebagai Media Pembelajaran Kuis Interaktif di SDN 7 Bukit Tunggal. Pontianak. Seminar Nasional Pendidikan MIPA Dan Teknologi (SNPMT II), 2(2), 55–61.

Eddy, Usman, A., & Dafitri, H. 2020. Pelatihan Penggunaan Aplikasi Quizizz Sebagai Alternatif Media Evaluasi Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 55–61.

Kurniawan, C. D., & Huda, M. M. 2020. Pengaruh Penggunaan Quizizz Sebagai Latihan Soal Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V SD. Jurnal Pena Karakter, 3(1), 37–41.

Madya, A. 2020. Platform Asesmen untuk Pembelajaran Daring: Teori & Praktik. Yayasan Kita Menulis.

Mei, S. Y., Y., J. S., & Adam, Z. 2018. Implementing Quizizz as Game Based Learning in the Arabic Classroom. European Journal of Social Sciences Education and Research, 12(1), 208–212.

Nurrahmawati, A., Priwantoro, W. S., & Setyawan, F. 2021. Menjadi Guru Professional Dan Inovatif Dalam Menghadapi Pandemi. UAD PRESS: Antologi Esai Mahasiswa Pendidikan Matematika.

Purba, L. S. L. 2019. Peningkatan Konsentrasi Belajar Mahasiswa Melalui Pemanfaatan Evaluasi Pembelajaran Quizizz Pada Mata Kuliah Kimia Fisika I. Jurnal Dinamika Pendidikan, 12(1), 29–39.

Pusdiklat Kemendikbud. 2020. Surat Edaran Mendikbud No 4 Tahun 2020 Tentang Pelakanaan Kebijakan Pendidikan dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Disease (Covid-19). Pusdiklat Pegawai Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan. https://pusdiklat.kemendikbud.go.id/

Ramadhani, R., & Dkk. 2020. Platform Asesmen Untuk Pembelajaran Daring: Teori & Praktik. Yayasan Kita Menulis.




DOI: https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v12i2.35353

Article Metrics

Abstract view : 303 times
PDF - 177 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


School Education Journal PGSD FIP UNIMED

Creative Commons License

School Education Journal PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.