PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN BAHASA INGGRIS DI KELAS IV SD NEGERI 066050 MEDAN

Anita S Situmorang, Rumiris Lumban Gaol, Juliana Juliana, Reflina Sinaga, Ester Julianda Simarmata

Abstract


This study seeks to determine the impact of the make a match learning model on student learning outcomes in English class IV SD Negeri 066050 Medan Learning Year 2022/2023. The research method used is experimental quantitative research methodology. To obtain information in the form of data, a test instrument of 30 questions is needed. The number of research samples was 30 students based on purposive sample technique. To see the initial ability of students, the study conducted a Pre Test with the results representing a set of scores of 59.87 which fell into the category of less. The results of the Post Test are better than the results of the Pre Test given previously with the average value of the students reaching 80.17 in the excellent category. The results of the calculation of the correlation coefficient show an increase in the level of student learning success where 14rhitung">  ≥ 14 rtable"> l with the results of 0.770 ≥ 0.361. Furthermore, hypothesis testing is to compare the value of 14thitung "> 14ttabel"> . Obtained the value of 14thitung"> = 6.387 while 14ttable"> = 1.697. Because 14tcount">  ≥ 14ttable">  (6.387 ≥ 1.697) then H_a is accepted and H_o is rejected. Through the t-test, it can be concluded that the make a match learning model has a positive impact on student learning outcomes.


Keywords


Make a Match, English, Learning Outcomes.

Full Text:

PDF

References


Amalia, S. R., Purnamasari, V., & Darsimah, D. 2021. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan Peningkatan Hasil Belajar Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning pada Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1594–1601.

Amral dan Asmar. 2020. Hakikat Belajar dan Pembelajaran. Guapedia.

Andriado, I., Rahmatillah, H. Z., & Pebriana, D. A. 2019. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dalam Mata Pelajaran Bahasa Inggris Siswa Kelas 4 Sd Negeri 03 Sambigede. Jurnal Sosiologi Pendidikan Humanis, 3(1), 9.

Anggraeni, Anggita, A., Veryliana, R, P. F., & R, I. F. 2019. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Matematika. International Journal of Elementary Education, 3(2), 218.

Arikunto, S. (2018). Prosedure Penelitian (ke-14). Rineka Cipta.

Aunurrahman. 2014. Belajar dan Pembelajaran (ke-9). Alfabeta.

Dimyanti dan Mudjionoi. 2017. Belajar dan Pembelajaran (ke-9). Rineka Cipta.

Fauhah, H., & Rosy, B. 2020. Analisis Model Pembelajaran Make A Match Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(2), 321–334.

Halawa, S., Silaban, P. J., & Lumban Gaol, R. 2022. Pengaruh Model Pembelajaran Think Pair Share Berbantuan Media Atraktif Roda Pintar Terhadap Hasil Belajar Siswa di Kelas III SD RK Budi Luhur Medan. 10, 29–40.

Huda, M. 2017. Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran ((ke-5)). Pustaka Pelajar.

Irhamni. 2018. Prinsip-Prinsip Dan Pendekatan Dalam Penilaian Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan, 1(5), 111–119.

Istarani. 2019. 58 Model Pembelajaran Inovatif (ke-3). Iscom Medan.

Kasmadi dan Sunariah, N. S. 2020. Panduan Modern Penelitian Kuantitatif (ke-2). Alfabeta.

Komara, E. 2016. Belajar dan Pembelajaran Interaktif ((ke-2)). Refika Aditama.

Mustopa, A., Jasim, J., Basri, H., & Barlian, U. C. 2021. Analisis Standar Penilaian Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan, 9(1), 24–29.

Neliwati. 2018. Metodologi Penelitian Kuantitatif (O. K. Banurea (ed.); (ke-1)). Widya Puspita.

Nuryadi, Astuti, T. D., Utami, E. S., & Budiantara, M. 2017. Dasar-Dasar Statistik Penelitian (Ke-1). Gramasurya.

Purwanto. 2019. Evaluasi Hasil Belajar (ke-3). Pustaka Pelajar.

Raharjo, W. T., & Kristin, F. 2019. Peningkatan Hasil Belajar Ipa Peserta Didik Menggunakan Model Pembelajaran Make a Match Pada Kelas 4 Sd. Satya Widya, 35(2), 168–175.

Riana, N. K. I., Tegeh, I. M., & Pudjawan, K. 2020. Pengaruh Model Pembelajaran Make A Match dengan Berbantuan Media Kartu Berpasangan Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 4(3), 388.

Sari, A. S. P., & Sembiring, N. 2016. Pelatihan Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris Dengan Menerapkan Model Pembelajaran Make A Match Bagi Siswa Sd Di Kelurahan Tunggurono Kota Binjai. 4(3), 1–23.

Simanjuntak, F., Simarmata, E., Sinaga, R., & ... 2020. Penerapan Model Pembelajaran Treffinger Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Tema Benda-Benda Di Sekitar Kita. Jurnal Educatio FKIP …, 6(2), 482–488.

Situmorang, J. S., Sitepu, A., Juliana, J., & Silaban, P. J. 2021. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Example Non Example Terhadap Hasil Belajar Siswa Di Kelas V Sd. Jurnal Pajar (Pendidikan Dan Pengajaran), 5(6), 1721.

Slameto. 2016. Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi (ke-6). Rineka Cipta.

Sudjana, N. 2018. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar (ke-15). Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. 2021. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D (ke-1). Alfabeta.

Susanto, A. 2016. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar (ke-4). Prenamedia Group.

Wakhidin, A. 2020. Perpaduan Model Pembelajaran Make a Match Dengan “Quiz-Quiz Trade” (Ke-1). Adanu Abimata.




DOI: https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v13i3.46122

Article Metrics

Abstract view : 52 times
PDF - 35 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


School Education Journal PGSD FIP UNIMED

Creative Commons License

School Education Journal PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.