ANALISIS KETERAMPILAN DASAR MENGAJAR GURU SEKOLAH DASAR (STUDI KASUS) PADA KELAS 3 UPT SEKOLAH DASAR

Maria Kristina Silaban, Darinda Sofia Tanjung, Antonius Remigius Abi, Patri Janson Silaban

Abstract


This research is research that examines in more depth how the teaching and learning process is carried out by teachers at UPT SDN 066650 Medan. Teachers are required to master eight basic teaching skills, namely: 1)opening and closing lesson skills, 2) explanation skills,3) variation skills, 4) questioning skills, 5) reinforcement skills, 6) class management skilss,7) group teaching skills small and individual, 8) skills in guiding small group discussions. Therefore, researchers tried to examine whether teachers implemented the eight basic teaching skills. This type of research is qualitative research-case study. The results of the research show that the eight basic teaching skills have almost implemented these basic teaching skills.


Keywords


Basic Teaching Skills, Class Teacher, Elementary School

Full Text:

PDF

References


Abi, A. R., Juliana, Tanjung, D. S., & Tamba, G. R. F. 2023. Analisis Komunikasi Pembelajaran Guru Kelas dengan Siswa Kelas VI di Sekolah Dasar. School Education Journal PGSD FIP Unimed, 13(2), 148–152.

Mailani, E. 2015. Penerapan Pembelajaran Yang Menyenangkan. Elementary School Journal PGSD FIP Unimed, 1(1), 8–11.

Mailani, E. 2018. Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Materi Pecahan Melalui Permainan Monopoli Pecahan. Jurnal Handayani, 4(1), 1–14.

Mailani, E., Simanihuruk, A., & Manurung, I. F. U. 2019. Pengembangan Media Berbasis Interactive Audio Interaction (IAI) Bagi Mahasiswa PGSD Unimed. Elementary School Journal PGSD FIP Unimed, 9(4), 290–299.

Muri Yusuf. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & Penelitian Gabungan. Bandung: Fajar Interpratama Mandiri.

Noor, J. 2017. Metodologi Penelitian Skripsi, Tesis, Disertasi, dan Karya Ilmiah. Bandung: Kencana Prenada Media Group.

Sigalingging, R., Tanjung, D. S., & Gaol, R. L. 2021. Pengaruh Model Quantum Teaching terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pemebelajaran Tematik Kelas V di Sekolah Dasar. School Education Journal Pgsd Fip Unimed, 11(3), 263–268.

Simorangkir, F. M. A., & Tanjung, D. S. 2019. Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Tematik dengan Pendekatan Multiple Intelligencesberbasis Budaya Batak Angkola untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Education and Development, 7(4), 302–304.

Sinaga, R., & Tanjung, D. S. 2019. Efektifitas Penggunaan Interactive Educational Multimedia Learning Berbasis Teori Kognitif terhadap Dyslexic Student di Sekolah Dasar. Jurnal Guru Kita, 3(4), 338–341.

Sinurat, R., Tanjung, D. S., Anzelina, D., & Abi, A. R. 2021. Analisis Cara Belajar Siswa Berprestasi Kelas IV di SDN 097376 Sippan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Sekolah Dasar, 14(1), 28–37.

Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, R&D (Cetakan Ke 26). Bandung: Alfabeta (pp. 1–334).

Sugiyono. 2020. Metode Penelitian Kualitatif (3rd ed.). Bandung: Alvabeta.

Tanjung, D. S., & Juliana. 2022. Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Elementary School Journal PGSD FIP Unimed, 12(1), 37–44.

Tanjung, D. S., Mahulae, S., & Tumanggor, A. F. M. 2022. Pengaruh Model Pembelajaran Picture and Picture Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Mutiara Pendidikan Indonesia, 7(2), 145–154.

Tanjung, D. S., Sembiring, R. K., & Habeahan, D. F. 2022. Pengaruh Penggunaan Gadget terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas III di Sekolah Dasar Medan. School Education Journal PGSD Fip Unimed, 12(2), 176–184.

Tarigan, A. P., Tanjung, D. S., & Anzelina, D. 2020. Pengaruh Metode Pembelajaran SQ3R terhadap Hasil Belajar Siswa pada Tema Indahnya Kebersamaan Kelas IV SDN 040549 Pebulan. Jurnal Handayani, 11(2), 1–10.

Tarigan, E. B., Simarmata, E. J., Abi, A. R., & Tanjung, D. S. 2021. Peningkatan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Model Problem Based Learning pada Pembelajaran Tematik. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(4), 2294–2304.

Zai, K., Abi, A. R., & Tanjung, D. S. 2020. The Effect of Inquiry Model on Students’ Learning Outcomes on the Theme of “Benda-benda di sekitarku” at Grade V SDN 076713 Zuzundrao. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(6), 836–842.




DOI: https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v13i4.54419

Article Metrics

Abstract view : 63 times
PDF - 36 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


School Education Journal PGSD FIP UNIMED

Creative Commons License

School Education Journal PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.