PENGEMBANGAN MODUL BERBASIS FIELD TRIP UNTUK KEMAMPUAN EKOLITERASI SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPS MATERI KENAMPAKAN ALAM KELAS V

Authors

  • Corry Rahma Aulia Universitas Pendidikan Indonesia
  • Nurdinah Hanifah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Dety Amelia Karlina Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v15i1.66294

Keywords:

Field Trip Module, Ecoliteracy, Social Studies Learning

Abstract

The research aims to develop a field trip-based module for students' ecoliteracy skills in social studies learning natural appearance material for class V. This research uses the Research and Development (RnD) method with the ADDIE development model. The subjects in this research were 3 teachers and 21 class V students at SDN 9 Sijuk. The instruments used in this research include observation sheets, validation questionnaires, teacher response questionnaires and student responses. The field trip-based module has been validated by material experts with a percentage of 90%, module experts at 95%, media experts at 93%, language experts at 100% and the conclusion was that the module is in the very feasible category. The implementation results received a positive response from teacher assessments with an average percentage of 95% and student responses with an average of 94%. It can be concluded that the module developed is suitable for use in social studies learning in class V and can be used by students both at school and outside school.

Author Biographies

Corry Rahma Aulia, Universitas Pendidikan Indonesia

PGSD, UPI Kampus Sumedang, Universitas Pendidikan Indonesia

Nurdinah Hanifah, Universitas Pendidikan Indonesia

PGSD, UPI Kampus Sumedang, Universitas Pendidikan Indonesia

Dety Amelia Karlina, Universitas Pendidikan Indonesia

PGSD, UPI Kampus Sumedang, Universitas Pendidikan Indonesia

References

Anggraeni, D. R., Elmunsyah, H., & Handayani, A. N. (2019). Pengembangan modul pembelajaran fuzzy pada mata kuliah Sistem Cerdas untuk mahasiswa S1 Pendidikan Teknik Elektro Universitas Negeri Malang. Tekno, 29(1), 26. https://doi.org/10.17977/um034v29i1p26-40

Anwas, O. M. (2019). Lingkungan sebagai Media Pembelajaran dan Pengaruhnya terhadap Kompetensi Penyuluh Pertanian. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 17(3), 283–290. https://doi.org/10.24832/jpnk.v17i3.24

goleman, daniel; boyatzis, Richard; Mckee, A., & Perdana. (2018). Deskripsi. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Halidah, S. (2018). Pendidikan lingkungan hidup: Implementasi pembelajaran dari alam untuk membentuk karakter siswa yang peduli terhadap lingkungan. An-Nahdhah, 11(22), 205–228.

Hidayat, F., & Nizar, M. (2021). Model Addie (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Inovasi Pendidikan Agama Islam (JIPAI), 1(1), 28–38. https://doi.org/10.15575/jipai.v1i1.11042

Husin, A. (2019). Pengetahuan Guru Terhadap Potensi Sekolah untuk Pendidikan Nilai Lingkungan Hidup. National Conference on Mathematics Education 2019, 1(1), 234–242. http://ejournal.fkip.unsri.ac.id/index.php/nacomeunsri2019/article/view/22

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171

Okpatrioka. (2023). Research And Development (R & D) Penelitian yang Inovatif dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 1(1), 86–100.

Rahmi, E., Ibrahim, N., & Kusumawardani, D. (2021). Pengembangan Modul Online Sistem Belajar Terbuka Dan Jarak Jauh Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Pada Program Studi Teknologi Pendidikan. Visipena, 12(1), 44–66. https://doi.org/10.46244/visipena.v12i1.1476

Setyaningrum, O. D. (2017). Pemanfaatan Lingkungan sebagai Sumber Belajar pada Pembelajaran Sains di Kelas IV B SD Negeri No 64/1 Muara Bulian. Jurnal Penelitian Universitas Jambi, 64.

Wulandari, F. (2020). Pemanfaatan Lingkungan Sebagai Sumber Belajar Anak Sekolah Dasar. Journal of Educational Review and Research, 3(2), 105. https://doi.org/10.26737/jerr.v3i2.2158

Yuniawan, T., Rokhman, F., Urip, S. R., & Febriani, M. (2023). Literasi Konservasi Melalui Teks Berita Lingkungan Hidup Bagi Siswa Smp Lingkar Kampus Unnes. Varia Humanika, 4(1), 1–11. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/vh/article/view/68962%0Ahttps://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/vh/article/download/68962/24366.

Downloads

Published

2025-03-26