PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN FLASH CARD BERBASIS TEKA-TEKI SILANG TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS V PADA MATA PELAJARAN IPAS

Authors

  • Florensya Br Barus Unika Santo Thomas
  • Darinda Sofia Tanjung Unika Santo Thomas
  • Dyan Wulan Sari HS Unika Santo Thomas
  • Eka Kartika Silalahi Silalahi Unika Santo Thomas
  • Frikson Purba

DOI:

https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v15i3.67251

Keywords:

Flash, Card, Puzzle

Abstract

This research aimed to determine the effect of crossword puzzle-based flash card learning media on the learning outcomes of fifth-grade students in IPAS subject. The study was conducted at UPT. SDN 060938 Medan using a quantitative approach with a one-group pretest-posttest design. The subject consisted of 27 fifth-grade students. Data collection involved learning outcomes tests and questionnaires. Data analysis included correlation tests and t-tests. The results showed that the flash card media significantly improved learning outcomes, with a posttest average of 89.07 and a correlation coefficient of 0.938. The t-test yielded tcount = 13.576 > ttable = 3.707, indicating a significant and positive influence of the media on students' IPAS learning outcomes.

References

Alti, Mudia Rahmi. (2022). Media Pembelajaran. Cetakan Pe. Padang: Global Eksekutif Teknologi.

Anisa, Alifah Fuji Yanthi, Og Naila Attamimi. (2023). Implementasi Media Flash Card Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini Dan Al-Qur’an 2(2): 116–25. https://ejurnal.iiq.ac.id/index.php/Ash-Shobiy/article/view/948

Arikunto. (2021). Prosedur Penelitian. 14. Útg. Jakarta: Rineka Cipta.

Damayanti, E., S. R. Yunus, Og Sudarto. (2016). Pengembangan Media Visual Flash Card Pada Materi Interaksi Makhluk Hidup Dengan Lingkungannya. Jurnal Sainsmat V(2): 75–82. https://doi.org/10.35580/sainsmat5264462016

Gaol Lumban, Bintang Kasih, Patri Janson Silaban, Og Anton Sitepu. (2022). Pengaruh Kemampuan Berpikir Kritis Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Tema Lingkungan Sahabat Kita Di Kelas V SD. Jurnal Pajar (Pendidikan Dan Pengajaran) 6(3): 767. 10.33578/pjr.v6i3.8538.

Gawise, Gawise, Andi Lely Nurmaya. G, Mag Vira Jamin, Og Fiqih Nur Azizah. (2022). Peranan Media Pembelajaran Dalam Penguatan Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Di Sekolah Dasar. Edukatif :Jurnal Ilmu Pendidikan 4(3): 3575–81. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2669

Juliana. (2020). Pengaruh Pendekatan Saintifik dan Aktivitas Siswa terhadap Kemampuan Menulis Deskripsi Siswa di Kelas V SDS Gracia Sustain Medan. Jurnal Tunas Bangsa, 7(2), 295–309. https://doi.org/10.46244/tunasbangsa.v7i2.1178

Juliana. (2021). Penerapan Metode SQ3R untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV SD. Jurnal Ilmiah AQUINAS, 4(2), 260–274. https://doi.org/10.54367/aquinas.v4i2.1265

Juliana, Prayuda, M. S., & Tanjung, D. S. (2023). Penerapan Strategi Directed Reading Thinking Activity (DRTA) Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas Sekolah Dasar. Journal on Education, 5(4), 11503–11520. https://doi.org/10.31004/joe.v5i4.2097

Kusumahwardani, Devi, Ading Pramadi, Og Meti Maspupah. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Video Animasi Audiovisual Berbasis Animaker Pada Materi Sistem Gerak Manusia. Jurnal Education FKIP Unma 8(1): 110–15. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i1.1665

Lestari, Putri, Og Adeng Hudaya. (2018). Penerapan Model Quantum Teaching Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas VIII SMP PGRI 3 Jakarta. Research And Development Journal Of Education 5(1): 45. http://dx.doi.org/10.30998/rdje.v5i1.3387

Lillihata, Sarah, Devega Maria Karesina, Albert Alfons, Og Rina Pulung. (2022). Pemanfataan Media Pembelajaran Berbasis IT Dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa Di Era Digital. Jurnal Pendidikan Didaxei 3(2): 377–93. https://doi.org/10.32665/jurmia.v5i1.4074

Magdalena, Ina o.fl. (2021). Analisis Penggunaan Jenis-Jenis Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di SD Negeri Bunder III. BINTANG : Jurnal Pendidikan dan Sains 3(2): 377–86. 10.36088/bintang.v3i2.1381

Milawati. (2021). Media Pembelajaran. Bandung: Tahta Media Group.

Nurrita, Teni. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Academia: Jurnal Inovasi Riset Akademik 3: 171–87. 10.33511/misykat.v3i1.52

Rafid, Rahmad. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar. Universitas Muhammadiyah Malang 5(259): 1–2. https://jurnal.uisu.ac.id/index.php/best/index

Safitri, Mailani. 2023. Pengembangan Media Pembelajaran. Edisi Pert. Tanjung Morawa: Mifandi Mandiri Digital.

Setiawan, L. Agus. 2020. Pengaruh Media Pembelajaran Flashcard Terhadap Hasil Belajar Materi Bentuk Rumah Adat Kelas IV Di MIN 1 Jombang. http://etheses.uin-malang.ac.id/27760/

Slameto. (2019). Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Tanjung, D. S., Mahulae, S., & Tumanggor, A. F. M. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Picture and Picture Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Mutiara Pendidikan Indonesia, 7(2), 145–154. https://doi.org/10.51544/mutiarapendidik.v7i2.3393

Triwiyanto, Teguh. (2023). Teori Belajar Dan Pembelajaran. Ritstj. Wibi Hardani. Jakarta: Erlangga.

Additional Files

Published

2025-09-30