Cover Image

POLA PENCARIAN INSPIRASI MAHASISWA DKV PADA TAHAP AWAL (EARLY PHASE DESIGN) PERANCANGAN DESAIN KEMASAN MENGGUNAKAN INTERNET

Muhammad Hajid An Nur, Putri Kholida

Abstract


In the design process, inspiration, whether in the form of words or visuals, plays a significant role that can be both beneficial and lead to design fixation. This research aims to examine the patterns of inspiration-seeking by Visual Communication Design (DKV) students in the initial stage of packaging design using the internet. The study employs a quantitative method, with DKV students as the research subjects. Cluster random sampling is used to select third-year DKV students at ITERA. Data is collected through an online questionnaire, and descriptive analysis is applied for data analysis. The results indicate that during the search for packaging design inspiration, students tend to prefer visually-oriented websites they visit first. Furthermore, on the second and third websites visited, the proportion of descriptive explanations (concepts and design explanations) gradually increases. This suggests that, in the initial stage, students tend to prioritize visual aspects over explanations, and later consider narratives or conceptual explanations. Some frequently visited websites include Pinterest, Behance, and Freepik. Additionally, there is no significant difference in the use of concrete and abstract keywords in the search.

Keywords: design, inspiration, creativity, earlyphase.


Abstrak

Pada proses perancangan desain, inspirasi baik dalam bentuk kata ataupun visual memiliki peran penting yang bermanfaat dan menimbulkan design fixation. Penelitian dilakukan untuk mengkaji pola pencarian inspirasi mahasiswa DKV (Desain Komunikasi Visual) pada tahap awal (early design) perancangan desain kemasan menggunakan internet. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif, dimana subjek penelitian adalah mahasiswa DKV. Teknik pengambilan sampel menggunakan cluster random sampling pada mahasiswa DKV tingkat 3 di ITERA. Pengumpulan data menggunakan kuesioner online, sedangkan teknik analisis data menggunakan analisis deskriptif. Hasil menunjukkan bahwa dalam proses pencarian inspirasi desain kemasan, mahasiswa lebih memilih laman yang lebih berorientasi visual pada situs yang pertama kali mereka kunjungi. Lebih lanjut, pada situs kedua dan ketiga yang dikunjungi, proporsi deskripsi penjelasan (konsep serta penjelasan sebuah desain) secara bertahap meningkat. Hal ini menunjukkan bahwa mahasiswa cenderung lebih memilih mempertimbangkan aspek visual dibandingkan penjelasan untuk tahap awal, selanjutnya dengan melihat narasi atau penjelasan konsep. Beberapa situs yang paling sering dikunjungi diantaranya adalah Pinterest, Behance, dan Freepik. Selain itu, tidak ada perbedaan signifikan antara penggunaan jenis kata konkrit dan abstrak dalam pencarian.

Kata kunci: desain, inspirasi, kreativitas, tahap-awal.

 

Authors:

Muhammad Hajid An Nur : Institut Teknologi Sumatera

Putri Kholida : Institut Teknologi Sumatera

 

References:

Adiluhung, H. (2021). Proses Kreatif Tim Desainer Rancang Bangun Kendaraan Tempur Kelas Ringan Pt Pindad. Gorga: Jurnal Seni Rupa10(1), 10-14.

Agung, M., Asril, A., Syafwandi, S., & Movitaria, M. A. (2021). Redesign Logo Cafe dan Resto Rumah Bako Payakumbuh. Gorga: Jurnal Seni Rupa10(2), 295-301.

Nur, M. H. A. (2019). Pola Penggunaan Internet Mahasiswa Desain sebagai Sumber Inspirasi pada Tahap Awal Desain (Early Phase Design). Productum: Jurnal Desain Produk (Pengetahuan dan Perancangan Produk)3(5), 165-168.

Goldschmidt, G., & Smolkov, M. (2006). Variances in the Impact of Visual Stimuli on Design Problem Solving Performance. Design Studies27(5), 549-569.

Hwang, D., Choi, B., Bae, S., & Park, W. (2021). Mitigating Design Fixation: A Visualization Tool for Enhancing Situation Awareness. Journal of Mechanical Design143(6), 061402.

Lego, D., Azis, A. C. K., Medan, J. W. I. P. V., & Tuan, P. S. (2022). Ilustrasi T-Shirt Gunnery Artwear. DEKAVE: Jurnal Desain Komunikasi Visual12(2), 116-125.

Linsey, J., Tseng, I., Fu, K., Cagan, J., Wood, K., & Schunn, C. (2010). A Study of Design Fixation, Its Mitigation and Perception in Engineering Design Faculty. Journal of Mechanical Design - J MECH DESIGN, 132.

Moreno, D. P., Blessing, L. T., Yang, M. C., Hernández, A. A., & Wood, K. L. (2016). Overcoming Design Fixation: Design by Analogy Studies and Nonintuitive Findings. Artificial Intelligence for Engineering Design, Analysis and Manufacturing, 30(2), 185–199.

Mougenot, C., Bouchard, C., & Aoussat, A. (2007). CREATIVITY IN DESIGN - HOW DESIGNERS GATHER INFORMATION IN THE" PREPARATION" PHASE. Proceedings of IASDR 2007, pp. 11-15.

Mougenot, C., Bouchard, C., AOUSSAT, A., & Westerman, S. (2008). Inspiration, Images And Design: An Investigation of Designers’ Information Gathering Strategies. J. Design Research,  7(4), 331–351.

Pasaribu, M. E., & Atmojo, W. T. (2023). Puzzle Sebagai Sumber Inspirasi Penciptaan Motif Batik. Gorga : Jurnal Seni Rupa, 12(1), 01.

Toh, C., Miller, S., & Kremer, G. (2014). Mitigating Design Fixation Effects in Engineering Design Through Product Dissection Activities. Design Computing and Cognition ’12, 95–113.

Vasconcelos, L. A., Cardoso, C., Saaksjarvi, M., Chen, C.-C., & Crilly, N. (2017). Inspiration and Fixation: The Influences of Example Designs and System Properties in Idea Generation. J. Mech. (Journal of Mechanical Design) Des 139(3).

Zam, R., Dharsono, D., & Raharjo, T. (2022). Transformasi Estetik Seni Kriya; Kelahiran Dan Kriya Masa Kini. Gorga : Jurnal Seni Rupa, 11(2), 302.


Keywords


design; inspiration; creativity; earlyphase

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/gr.v12i2.49405

Article Metrics

Abstract view : 22 times
PDF - 22 times

Copyright (c) 2023 Muhammad Hajid An Nur, Putri Kholida

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



Gorga : Jurnal Seni Rupa
Email: gorgajurnalsenirupa@unimed.ac.id

Jl. Willem Iskandar, Pasar V, Medan Estate, Medan City, North Sumatra Province, Postal Code 20221. Phone/fax: (061) 661 3365 / +6285278021981.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License