EFEKTIFITAS PEMBELAJARAN SEJARAH MELALUI METODE KARYA WISATA DALAM UPAYA MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SEJARAH SISWA KELAS XI IPS 3 SMAN 1 PANYABUNGAN

Muhammad Nuh Nasution

Abstract


Abstract : Historical Learning Effectiveness Through Tourism Works Method
In An Effort To Increase Interest in Historical Learning Class XI IPS Students
3 SMAN 1 Panyabungan. The purpose of this study is (1) To find out the use of
effective tourism work methods so that learning can be fun, not boring and easily
understood by students. (2) To find out the obstacles in using tourism methods (3) To
find out how much the results increase student learning achievement by using the
method of wisat work method on History Language subjects The results of research
students in the first cycle showed an average learning outcome of 71.05 and learning
completeness in classical by 64%, So the results of the first cycle did not meet the
indicators of success. The results of the second cycle are the average value of 85 25
and the completeness of learning in classical is 91.17%. The results of this second
cycle clearly exceed the learning completeness criteria which require the average test
results to be at least 7.5 with the percentage of completeness ≥ 85%.

Keywords: Learning Outcomes, Tourism Works, History

Abstrak : Efektivitas Pembelajaran Sejarah Melalui Metode Karya Wisata
Dalam Upaya Meningkatkan Minat Belajar Sejarah Siswa Kelas XI IPS 3
SMAN 1 Panyabungan. Tujuan Penelitian ini adalah (1) Untuk mengetahui
pengguanaan metode karya wisata yang efektif agar pembelajaran bisa
menyenangkan, tidak membosankan dan mudah difahami oleh siswa.(2) Untuk
mengetahui kendala- kendala dalam menggunakan metode karya wisata (3) Untuk
mengetahui seberapa besar peningkatan hasil prestasi belajar siswa dengan
menggunakan metode metode karya wisatpada mata pelajaran Bahasa Sejaraha Hasil
peneltian siswa pada siklus I menunjukkan rata-rata hasil belajar sebesar rata 71,05
dan ketuntasan belajar secara klasikal sebesar 64%, Jadi, hasil dari siklus I belum
memenuhi indikator keberhasilan. Hasil dari siklus II adalah nilai rata-rata 85 25 dan
ketuntasan belajar secara klasikal sebesar 91.17% . Hasil dari siklus II ini jelas telah
melampaui kriteria ketuntasan belajar yang mensyaratkan rata- rata hasil tes minimal
7,5 dengan prosentase ketuntasan ≥ 85 %.

Kata Kunci :Hasil Belajar, Karya Wisata, Sejarah


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/jh.v9i2.12038

Article Metrics

Abstract view : 291 times
PDF - 610 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Muhammad Nuh Nasution

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Handayani PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.