Implementasi Problem Based Learning (PBL) menggunakan Virtual Dan Real Lab Ditinjau dari Gaya Belajar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa

Jubelli Sianturi, Freddy Tua Musa Panggabean

Abstract


This study aims: (1) To find out the differences in learning outcomes of students who are taught using virtual and real lab; (2) To find out the correlation between learning styles with student learning outcomes by applying PBL models using virtual and real lab; (3) To find out the interaction between class and student learning style on student learning outcomes. Analysis results: (1) differences in student learning outcomes by applying PBL using a virtual lab (78.269 ± 9,994) and real lab (70.96 ± 8.834) where t-test (2.794) and sig 0.007 <0.05 are obtained; (2) There is a very significant relationship between the two variables in the experimental class-I and II, which obtained a correlation value of 1 (sig. 0,000 <0.05); (3) There are interactions between classes using virtual and real labs and student learning styles on student learning outcomes. Interaction analysis obtained results between columns (A) Fhit 58,480> F table 3.20 (sig 0,000 <0.05) means that factor A is real; inter-row results (B) Fhit of 0.070 <F table 4.05 (sig 0.932> 0.05) means that the factor B is not significant; interaction results (AB) Fhit of 86.41> F table 3.20 (sig 0.000 <0.05) means that the real AB factor

Keywords


Problem Based Learning, Virtual Lab, Real Lab, Learning Outcomes, Learning Styles

Full Text:

PDF

References


Alice, Y.K., David, A.K. (2014). Learning style and learning space: enchanging experiental learning in higher education. journal Academy of Management learning and Education, 4 (2): 193-212.

Argandi. R., Martini,K.S., Saputro. A.N.C. (2013). Pembelajaran Kimia Dengan Metode Inkuiri Terbimbing Dilengkapi Kegiatan Laboratorium Real dan Virtual Pada Pokok Bahasan Pemisahan Campuran, Jurnal Pendidikan Kimia. 2(2), ISSN: 2337-9995, 44-49.

Divevsky, D.,Natasa, R.H., & Milena, I.G. (2014),Virtual Laboratory As An Element Of Visualizazion When Teaching Chemical Contest In Science class. Journal of Educational Technology, 13: 157-165.

Djaramah, S. (2010). Strategi Belajar Mengajar, Rhineka Cipta, Jakarta.

Fitriyana, D.N., Ariani, S.R.D., dan Mulyani, B. (2013). Pengaruh Pembelajaran Kimia Dengan Metode Team Achievment Division (STAD) Yang Dilengkapi Eksperimen Laboratorium Riil dan Virtual Terhadap Prestasi Belajar Pada Materi Koloid Ditinjau dari Kemampuan Memori siswa kelas XI IA SMA N 8 Surakarta Tahun Ajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Kimia, 2 :130-138.

Gusbandono, T., Sukardjo, J.S., dan Utomo, S.B. (2013). Pengaruh Metode Pembelajaran Kooperatif Student Team Achievement Division (STAD) Dilengkapi Media Animasi Macromedia Flash dan Plastisin Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Ikatan Kimia Kelas X Semester 1 SMA Negeri 1 Sambungmacan. Jurnal Pendidikan Kimia, 2:102-109.

Hamida. N., Mulyani. B., Utami. B. (2013). Studi Komparasi penggunaan Laboratorium Real Dan Laboratorium Virtual dalam pembelajaran STAD terhadap prestasi belajar ditinjau dari kreatifitas siswa pada materi pokok sistem koloid kelas XI semester Genap SMA N 1 Banyudono Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Kimia, 2(2), ISSN 2337-9995.

Jalil, R.M. (2014). Hubungan Gaya Belajar (Visual, Auditorial,Kinestik) Siswa dan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Bontomaranmu Kabupaten Gowa. Makassar:UNM.

Kusnadi, Masykuri. M., Mulyani. S. (2013). Pembelajaran Kimia Dengan Problem-Based Learning (PBL) Menggunakan Laboratorium Real Dan Virtual Ditinjau Dari Kemampuan Matematik Dan Kemampuan Berpikir Abstrak Siswa. Jurnal Inkuiri, 2(2), 163-172.

Kusnadi, Masykuri. M., Mulyani. S. (2013). Pembelajaran Kimia Dengan Problem-Based Learning (PBL) Menggunakan Laboratorium Real Dan Virtual Ditinjau Dari Kemampuan Matematik Dan Kemampuan Berpikir Abstrak Siswa. Jurnal Inkuiri, 2(2), 163-172.

Naipospos, F. (2016). Perbedaan hasil belajar dan aktivitas siswa yang diajarkann dengan problem based learning (PBL) menggunakan real lab dan virtual chemlab pada materi titrasi asam basa, skripsi. Pendidikan Kimia, universitas Negeri Medan, Medan.

Richard, M.F. (1988). Learning and Teaching Style In Engineering education. journal Engineering Education, 78 (7): 674-681.

Sanjaya, W. (2006). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan, Kencana Prenadamedia Group, Jakarta.

Sanova, A. (2013). Implementasi Metode Problem Based Learning (PBL) Berbantuan Diagram Vee Dalam Pembelajaran Kimia Berbasis Virtual Lab Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Belajar. J.Ind.Soc.Integ.Chem, 5 (2) : 31-38.

Semra, S., Ceren, T. (2006). Effect of Problem Based Learning and Traditional Instruction on Self Regulated Learning. The Journal of Educational Research, 99 (5): 316.

Sutrisno., (2012). Kreatif Mengembangkan Aktivitas Pembelajaran Berbasis TIK, Referensi, Jakarta.

Tatli, Z dan Alipa, A. (2013). Virtual Laboratory applications In Chemistry Education. Procedia Social And Behavioral Science, 9: 938-942.




DOI: https://doi.org/10.24114/jipk.v1i2.15460

Article Metrics

Abstract view : 680 times
PDF - 612 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


CONTACT US

Chemistry Education Study Program
Chemistry Laboratory Bldg 19
Faculty of Mathematics and Natural Science 
Universitas Negeri Medan
Jalan Willem Iskandar, Psr V Medan Estate, Medan Indonesia (20222)
Email: Jinovpkim@unimed.ac.id
Telp: 081263935974; 081221555995