Perbedaan Hasil Belajar Kimia Siswa Berbantuan Media Macromedia Flash dan Powerpoint Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division Pada Materi Koloid
Abstract
This study aims to determine differences in student chemistry learning outcomes taught by Macromedia Flash and Powerpoint media using Student Teams Achievement Division cooperative learning models on colloidal subject matter. The population in this study were all students of class XI MIA Senior High School 2 Lubuk in 2017/2018 academic year. The sample used in this study was taken by random sampling of two classes. Each class consists of 30 students. Data collection techniques namely the test method. Data analysis technique in the form of a hypothesis test is a two-party t-test. Based on the results of the data requirements test, it is known that the results of the pretest and posttest results in the experimental class I and experiment II are normally distributed and homogeneous. As for the hypothesis test on student learning outcomes (posttest) tcount> t "1" ⁄ "2" "α" table (3.41> 2.002) and are in a critical area, then Ho is rejected Ha is accepted ie there are differences in chemistry learning outcomes students who are taught by using Macromedia Flash and Powerpoint media use a cooperative learning model type Student Teams Achievement Division on colloidal subject matter.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Angriani, E., Tiwow, V.M.A., dan Tangkas, I.M., (2013). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Avhievement Division) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kimia Pokok Bahasan Laju Reaksi pada Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 7 Palu.Jurnal Akademik Kimia, 2(4): 166.
Chusna, C., Ariani, S. R. D., dan Sugiharto. (2013). Studi Komparasi Penggunaan Media Macromedia Flash Dengan Powerpoint Inovatif Dalam Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievement Division) Terhadap Prestadi Belajar Materi Pokok Koloid Siswa Kelas XI MA Darul Huda Ponorogo Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Kimia, 2(1): 102-111.
Ghufroni, M.Y., Haryono., dan Hastuti, B. (2013). Upaya Peningkatan Prestasi Belajar dan Interaksi Sosial Siswa Melalui Penerapan Metode Pembelajaran Problem Posing Dilengkapi Media Powerpoint Pada Materi Pokok Stoikiometri Kelas X SMA Batik 2 Surakarta Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia, 2(3): 114-121.
Juniar, A., Nurjannah., dan Nasution, H. (2013). Pengaruh Media E-Learning Berbasis Weblog dengan Model Pembelajaran Tipe TPS Terhadap Hasil Belajar Kimia Pada Pokok Bahasan Termokimia.Jurnal Penelitian Bidang Pendidikan, 19(1): 44.
Kartika, A. D., Martini, K. S., dan Mulyani, B. (2015).Studi Komparasi Pembelajaran Kimia Model Kooperatif STAD (Student Teams Achievement Division) Dan Jigsaw Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Prestasi Belajar Pada Materi Koloid Kelas XI Semester 2 SMA Negeri 2 Karanganyar Tahun Pelajaran 2011/2012.Jurnal Pendidikan Kimia, 4(3): 25-30.
Miswadi, S.S., Priatmoko, S., dan Inayah, A. (2013).Peningkatan Hasil Belajar Kimia Melalui Pembelajaran Berbantuan Komputer dengan Media Chemo-Edutainment.Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 2(1): 183.
Nurhayati, F., T. Redjeki., and B. Utami. (2013). Efektivitas Pembelajaran dengan Metode Drill Practice dan Learning Cycle 5E disetai Media Crossword Puzzle terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Materi Pokok Hidrokarbon Kelas X Semester Genap SMA Negeri Kebakkramat Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia, 2(3): 191-198.
Prasetyaningrum, D., Martini, K, S., and Susilowati, E. (2013). Studi Komparasi Metode Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) Disertai Media Kartu Soal Dan Rode Impian Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Hidrokarbon Kelas X SMA Negeri 7 Surakarta Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal pendidikan kimia, 2(3), 122-129.
Purnamasari, R., Leny., dan Saadi, P. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar dengan Menggunakan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan LKS Pada Materi Larutan Penyangga Siswa Kelas XI IPA 2 SMA Negeri 12 Banjarmasin.Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 5(2): 14.
Purwandari. (2008). Peningkatan Penguasaan Kosakata Anak Tuna Rungu melalui Teka-Teki Silang. Jurnal Pendidikan Luar Biasa, 5(1)
Rachmayanti, M dan Amaria.(2013). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Students Teams Achievement Division (STAD) Pada Materi Koloid.Unesa Journal of Chemistry Education, 2(3): 119-128.
Refriwati.(2015). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa dengan Pendekatan Problem Based Learning pada Pelajaran Kimia Kelas XI TSM Semester 1 SMKN 1 Bukit Sundi Kecamatan Bukit Sundi Kabupaten Solok.Jurnal Pendidikan Indoneia, 1(1): 37.
Sari, I. N., Saputro., dan Ashadi. (2013). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Berbasis Macromedia Flash Sebagai Sumber Belajar Mandiri Pada Materi Koloid Kelas XI IPA SMA dan MA.Jurnal Pendidikan Kimia, 2(3): 152-157.
Setiawati, N. T., Ashadi., dan Nugroho, A. C. (2013). Studi Komparasi Tipe STAD Dan TGT Pada Materi Koloid Ditinjau Dari Kemampuan Memori Siswa Kelas XI SMA Negeri 2 Karanganyar Tahun 2011/2012.Jurnal Pendidikan Kimia, 2(1): 7-14.
Soleman, S., Bialangi, N., dan Sihaloho, M. (2013).Penerapan Model Pembelajaran Bakulikan untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Pokok Bahasan Koloid Siswa Kelas XI IPA-3 SMA Negeri 3 Gorontalo.Jurnal Entropi, 8(1): 603-614.
Sugiharti, S., S.Saputro., and Sugiharto. (2013). Studi Komparasi Penggunaan Media TTS dan LKS pada Pembelajaran Kooperatif STAD pada Materi Pokok Sistem Periodik Unsur Kelas X Semester Gasal SMAN 1 Karanganyar T.P. 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia UNS, 2(1): 73-79.
Taqwima, A.H., Ashadi., and Utami. (2013). Studi Komparasi Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament (TGT) menggunakan Media Chempoly Game dan Chem-Cards Game pada Materi Pokok Sistem Koloid Kelas IX Semester Genap SMA Negeri 1 Surakarta Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia, 2(4): 165-173.
TGT (Team Games Tournament) yang dilengkapi dengan Media Power Point dan Destinasi terhadap Prestasi Belajar. Jurnal Pendidikan Kimia, 2(2): 80-84.
Totiana, F., Susanti, E. & Redjeki, T. 2012. Efektifitas Model Pembelajaran Creative Problem Solving (CPS) Yang Dilengkapi Media Pembelajaran Laboraturium Virtual Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Pokok Koloid Kelas XI IPA Semester Genap SMA Negeri 1 Karanganyar Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Kimia(JPK), 1(1): 75.
Utomo, T., Wahyuni, D., dan Hariyadi, S. (2014).Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning)Terhadap Pemahaman Konsep dan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa (Siswa Kelas VIII Semester Gasal SMPN 1 Sumbermalang Kabupaten Situbondo Tahun Ajaran 2012/2013). Jurnal Edukasi UNEJ, 1(1): 5-9.
DOI: https://doi.org/10.24114/jipk.v1i2.15522
Article Metrics
Abstract view : 283 timesPDF - 246 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
CONTACT US
Chemistry Education Study Program
Chemistry Laboratory Bldg 19
Faculty of Mathematics and Natural Science
Universitas Negeri Medan
Jalan Willem Iskandar, Psr V Medan Estate, Medan Indonesia (20222)
Email: Jinovpkim@unimed.ac.id
Telp/WA: 082274239349; 081221555995; 081263935974