Kemampuan HOTS Siswa Melalui Model PjBL Ditinjau dari Kemampuan Literasi Kimia Siswa

Khairul Fahmi Simamora

Abstract


The application of HOTS for students is very urgent, considering the times with extraordinary challenges. The application of 21st century learning skills to improve students' HOTS requires the involvement of all parties in the educational environment, and not only at the concept level, but also in the form of real practice. This study aims to determine the students' HOTS ability in stoichiometry learning through the PjBL model in terms of chemical literacy abilities. This research is a quasi-experimental study using a 2x2 factorial design. The results of the research showed that there were differences in the HOTS abilities of students who were given the PjBL model compared to the direct learning model, there were differences in students' HOTS abilities in terms of students' chemical literacy abilities and there was no interaction between the learning model and students' chemical literacy skills on students' HOTS abilities.

Keywords


HOTS, PjBL, Chemical Literacy Ability

Full Text:

PDF

References


Adiansyah, A. A. I., Irwandi, D., & Murniati, D. (2016). Analisis Literasi Sains Siswa Kelas XI IPA Pada Materi Hukum Dasar Kimia di Jakarta Selatan. EduChemia (Jurnal Kimia dan Pendidikan), 1(2), 149-161.

Afandi, Junanto, T., & Afriani, R. (2016). Implementasi Digital-Age Literacy dalam Pendidikan Abad 21 di Indonesia. Seminar Nasional Pendidikan Sains (SNPS), 22 Oktober, 113–120.

Ananda, P. N., Asrizal & Usmeldi. (2021). Pengaruh Penerapan PjBL terhadap Keterampilan Berpikir Kritis dan Kreatif Fisika: Meta Analisis. Radiasi: Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, 14(2), 127-137.

Anderson, L.W., & Krathwol, D. R. (2015). Kerangka Landasan untuk Pembelajaran, Pengajaran dan Asesmen: Revisi Taksonomi Pendidikan Bloom (Terj. Agung Prihantoro). Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Chasanah, A. N., Wicaksono, A. B., Nurtsaniyah, S., & Utami, R. N. (2020). Analisis Kemampuan Literasi Matematika Mahasiswa pada Mata Kuliah Statistika Inferensial Ditinjau dari Gaya Belajar. Edumatica, 10(02), 45-56.

Dewi, F. (2015). Proyek Buku Digital: Upaya Peningkatan Keterampilan Abad 21 Calon Guru Sekolah Dasar Melalui Model Pembelajaran Berbasis Proyek. Metodik Didaktik, 9(2), 1–15.

Dinni, H. N. (2018). HOTS (High Order Thinking Skills) dan Kaitannya dengan Kemampuan Literasi Matematika. Prisma, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 364-370.

Fanani, M. Z. (2018). Strategi Pengembangan Soal Higher Order Thinking Skill (HOTS) dalam Kurikulum 2013. Edudena: Journal of Islamic Religious Education, 2(1), 57–76.

Ihsan, M. S., & Jannah, S. W. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik dalam Pembelajaran Kimia Menggunakan Multimedia Interaktif Berbasis Blended Learning. EduMatSains: Jurnal Pendidikan, Matematika dan Sains, 6(1), 197-206.

Indrawati, F. (2020). Peningkatan Kemampuan Literasi Matematika di Era Revolusi Industri 4.0. Sinasis, Prosiding Seminar Nasional Sains, 1(1), 382-386.

Jazimah, I., & Septianingsih, S. (2021). Penggunaan Project Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Analisis Berbasis Model HOTS (Higher Order Thinking Skills) pada Pembelajaran Daring di LMS (Learning Management System) Onlineclass UMP Matakuliah Sejarah Australia dan Oseania. Bihari: Jurnal Pendidikan Sejarah dan Ilmu Sejarah, 4(2), 60-72.

Junedi, B., Mahuda, I., & Kusuma, J. W. (2020). Optimalisasi Keterampilan Pembelajaran Abad 21 dalam Proses Pembelajaran Pada Guru MTs Massaratul Mut’allimin Banten. Transformasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 16(1), 63–72.

Kristiyono, A. (2018). Urgensi dan Penerapan Higher Order Thinking Skills di Sekolah. Jurnal Pendidikan Penabur, 13(17), 36-46.

Kurniati, D., Harimukti, R., & Jamil, N. A. (2016). Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa SMP di Kabupaten Jember dalam Menyelesaikan Soal Berstandar PISA. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 20(2), 142-155.

Londa, K., & Domu, I. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Leaning Berbasis Web Pada Kemampuan Higher Order Thinking Skils (Hots). MARISEKOLA: Jurnal Matematika Riset Edukasi dan Kolaborasi, 1(2), 25-28.

Melinda, V., & Zainil, M. (2020). Penerapan Model Project Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Dasar (Studi Literatur). Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1526-1539.

Muskania, R. T., & Wilujeng, I. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Project-Based Learning Untuk Membekali Foundational Knowledge dan Meningkatkan Scientific Literacy. Cakrawala Pendidikan, 36(1), 34–43.

Panggabean, F. T. M., & Purba, J. (2021). Pengembangan E-Modul Terintegrasi Media Berbasis Adobe Flash CS6 Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Kimia Mahasiswa. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia, 3(2), 116-122.

Panggabean, F. T. M., Pardede, P. O., Sitorus, R. M. D., Situmorang, Y. K., Naibaho, E. S., dan Simanjuntak, J. S. (2021). Application of 21st Century Learning Skills Oriented Digital-Age Literacy to Improve Student Literacy HOTS in Science Learning in Class IX SMP. Jurnal Mantik, 5(3), 1922-1930.

Pratiwi, I. A., Ardianti, S. D., & Kanzunnudin, M. (2018). Peningkatan Kemampuan Kerjasama Melalui Model Project Based Learning (PjBL) Berbantuan Metode Edutainment Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Jurnal Refleksi Edukatika, 8(2), 177-181.

Purba, J., Panggabean, F. T. M., & Widarma, A. (2021). Development of General Chemical Teaching Materials (Stoichiometry) in an Integrated Network of Media-Based Higher Order Thinking Skills. Proceedings of the 6th Annual International Seminar on Transformative Education and Educational Leadership (AISTEEL 2021). Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 591, 949-954.

Putri, N. S. Y., Rosidin, U., & Distrik, I. W. (2019). Pengaruh Penerapan Performance Assesment dengan Model PjBL Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis dan Kreatif Siswa SMA. JPF: Jurnal Pendidikan Fisika, Universitas Muhammadiyah Metro, 8(1), 58-69.

Rahmawati, N. I. (2018). Pemanfaatan ICT dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika. Prisma, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 364-370.

Riyadi, T., Sunyono, & Efkar, T. (2018). Hubungan Kemampuan Metakognisi dan Self Efficacy dengan Literasi Kimia Siswa Menggunakan Model SiMaYang. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia, 7(2), 251-263.

Rusydiana, M., Nuriman, & Wardoyo, A. A. (2021). Pengaruh Model Project Based Learning Terhadap Higher Order Thinking Skills pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 13-16.

Sambite, F. C. V., Mujasam, M., Widyaningsih, S. W., & Yusuf, I. (2019). Penerapan Model PjBL Berbasis Alat Peraga Sederhana untuk Meningkatkan HOTS Peserta Didik. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 7(2), 141-147.

Sari, S. P., Manzilatusifa, U., Handoko, S. (2019). Penerapan Model Project Based Learning (PjBL) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kreatif Peserta Didik. JP2EA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Ekonomi Akuntansi, 5(2), 119-131.

Septikasari, R., & Frasandy, R. N. (2018). Keterampilan 4C Abad 21 dalam Pembelajaran Pendidikan Dasar. Jurnal Tarbiyah Al-Awlad, 8(2), 107–117.

Sianturi, J., & Panggabean, F. T. M. (2019). Implementasi Problem Based Learning (PBL) menggunakan Virtual dan Real Lab Ditinjau dari Gaya Belajar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia, 1(2), 58-63.

Sitaresmi, K. S., Saputro, S., & Utomo, S. B. (2017). Penerapan Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Sistem Periodik Unsur (SPU) Kelas X MIA 1 SMA Negeri 1 Teras Boyolali Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), 6(1), 54-61.

Suratno, Kamid, & Sinabang, Y. (2020). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Terhadap Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi (HOTS) Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa. JMPIS: Jurnal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(1), 127-139.

Wahyu, R. (2016). Implementasi Model Project Based Learning (PjBL) Ditinjau dari Penerapan Kurikulum 2013. Teknoscienza, 1(1), 49-62.

Wahyuni, A., & Yusmaita, E. (2020). Perancangan Instrumen Tes Literasi Kimia Pada Materi Asam dan Basa. Edukimia, 2(3), 106-111.




DOI: https://doi.org/10.24114/jipk.v4i1.33588

Article Metrics

Abstract view : 2204 times
PDF - 2040 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


CONTACT US

Chemistry Education Study Program
Chemistry Laboratory Bldg 19
Faculty of Mathematics and Natural Science 
Universitas Negeri Medan
Jalan Willem Iskandar, Psr V Medan Estate, Medan Indonesia (20222)
Email: Jinovpkim@unimed.ac.id
Telp/WA: 082274239349; 081221555995; 081263935974