Utilization of Interactive Media Articulate Storyline In Chemical Bonding Learning For Grade X High School
Abstract
Educational media can enhance student outcomes and interest in learning about chemical bonds. This study utilized an interactive learning media, Articulate Storyline. This research attempts to: 1) Determine the learning outcomes of students taught using Articulate Storyline and 2) their interest in learning compared to conventional educational media, namely PowerPoint; and 3) identify the correlation between learning outcomes and the interest of students taught with Articulate Storyline. 50 students from classes X-3 and X-9 were selected based on their homogeneity status as the sample. A two-tailed t-test and a correlation coefficient test data analysis. Results: 1) The learning outcomes of students using Articulate Storyline were higher than those using PowerPoint, with scores obtained by students using Articulate Storyline (86.4 ± 4.90) and PowerPoint (81.4 ± 6.54), and a tcount (3.059) > ttable (1.677). 2) The learning interest of students using Articulate Storyline was higher than that of students using PowerPoint, with scores obtained by students using Articulate Storyline (82.65 ± 2.22) and PowerPoint (79.70 ± 2.85), and a tcount (3.94) > ttable (1.677). 3) There was a positive correlation between the learning outcomes and interest of students taught with Articulate Storyline, where the calculated rcount (0.931) > rtable (0.396).
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adam, S., & Syastra, M. T. (2015). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Bagi Siswa Kelas X SMA Ananda Batam. CBIS Journal, 3(2), 78–90.
Aghni, R. I. (2018). Fungsi Dan Jenis Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, XVI(1), 98–107.
Dani, A. U., & Arief, S. (2022). Pengaruh Pemanfaatan Multimedia Articulate Storyline Terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika, 10(2), 216–221. http://journal.uin-alauddin.ac.id/indeks.php/PendidikanFisika
Kurniawan, M. D., & Adistana, G. A. Y. P. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Autoplay Media Studio Pada Kompetensi Dasar Memahami Jenis-Jenis Alat Berat Pada Pekerjaan Konstruksi. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 5(1).
Lubis, I. R., & Ikhsan, J. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Kimia Berbasis Android Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Prestasi Kognitif Peserta Didik SMA. JURNAL INOVASI PENDIDIKAN IPA, 1(2), 191–201.
Mandasari, Y. D., Subandowo, M., & Gunawan, W. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Konfigurasi Elektron Elektronik Otomatis Mata Pelajaran IPA Di Masa Pandemi Covid-19. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 4(3), 309–318. https://doi.org/10.17977/um038v4i32021p309
Mardhiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya keterampilan belajar di abad 21 sebagai tuntutan dalam pengembangan sumber daya manusia. Lectura : Jurnal Pendidikan, 12(1), 29–40. https://doi.org/https://doi.org/10.31849/lectura.v12i1.5813
Mutaqqin, N. H., Yamtinah, S., & Utomo, S. B. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Langsung (Direct Instruction) Disertai Diskusi Dan Media Hyperchem Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Prestasi Belajar Pada Materi Ikatan Kimia Kelas X 1 Sma Islam 1 Surakarta Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Kimia, 7(1), 62–68. https://jurnal.uns.ac.id/JPKim
Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa (Learning Interest as Determinant Student Learning Outcomes). Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 128–135. http://ejournal.upi.edu/index.php/jpmanper/article/view/00000
Octavia, A. D., Surjanti, J., & Suratman, B. (2021). Pengembangan Media M-Learning Berbasis Aplikasi Articulate Storyline untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Sekolah Menengah Atas. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(5), 2380–2391. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.797
Putra, A. H., & Kurniawan, A. W. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Variasi Permainan Bola Voli Berbasis Aplikasi Articulate Storyline. Sport Science and Health, 3(7), 519–532.
Qosyim, A., & Priyonggo, F. V. (2017). Penerapan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Flash Untuk Materi Sistem Gerak Pada Manusia Kelas VIII. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 2(2), 38–44. http://journal.unesa.ac.id/index.php/jppipa
Rafmana, H., Chotimah, U., & Alfiandra. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Articulate Storyline untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PKN Kelas XI di SMA Sriwijaya Negara Palembang. Jurnal Bhinneka Tunggal Ika, 5(1), 52–65.
Rahma, F. I. (2019). Media Pembelajaran (Kajian Terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media Dan Implementasinya Dalam Pembelajaran Bagi Anak Sekolah Dasar). PANCAWAHANA : Jurnal Studi Islam, 14(2), 87–99.
Rohmah, F. N., & Bukhori, I. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Mata Pelajaran Korespondensi Berbasis Android Menggunakan Articulate Storyline 3. Ecoducation: Economic and Education Journal, 2(2), 169–182.
Sapitri, D., & Bentri, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Articulate Storyline Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X. Inovtech, 2(1), 1–8. https://doi.org/10.1007/XXXXXX-XX-0000-00
Sari, R. K., & Harjono, N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline Tematik Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas 4 SD. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 4(1), 122–130.
Shalikhah, N. D. (2016). Pemanfaatan Aplikasi Lectora Inspire Sebagai Media Pembelajaran Interaktif. CAKRAWALA, XI(1), 101–115.
Silitonga, P. M. (2011). Metodologi Penelitian Pendidikan. FMIPA UNIMED.
Silitonga, P. M. (2014). Statistik Teori dan Aplikasi dalam Penelitian (2nd ed.). FMIPA UNIMED.
Silitonga, P. M., Tua, F. P. M., Susanti, N., Sinaga, M., & Situmorang, D. L. (2022). Hubungan Kemampuan Matematika dan Kemampuan Awal dengan Hasil Belajar Kimia Siswa pada Materi Larutan Penyangga. JURNAL INOVASI PEMBELAJARAN KIMIA, 4(2), 132–138. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/jipk
Sundari, C., & Silitonga, P. M. (2022). Penerapan Media Interaktif Articulate Storyline dalam Pembelajaran Ikatan Kimia di SMA. Educenter: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(4), 421–427.
Supardi, U., Leonard, Suhendri, H., & Rismurdiyati. (2015). Pengaruh Media Pembelajaran dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Fisika. Jurnal Formatif, 2(1), 71–81.
Syafrina, A., Farhan, A., & Ropisa. (2016). Efektifitas Media Animasi Dalam Pencapaian Nilai Kriteria Ketuntasan Minimal. Jurnal Pesona Dasar, 2(4), 1–7.
Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103–114.
Utomo, A. P. Y., & Yulianti, U. H. (2017). Pengembangan Media Interaktif Menyunting Karangan Bermuatan Nilai-Nilai Karakter Berbasis Tik Pada Mata Kuliah Umum Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(2), 48–55. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpbsi
DOI: https://doi.org/10.24114/jipk.v5i2.54512
Article Metrics
Abstract view : 130 timesPDF - 61 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
CONTACT US
Chemistry Education Study Program
Chemistry Laboratory Bldg 19
Faculty of Mathematics and Natural Science
Universitas Negeri Medan
Jalan Willem Iskandar, Psr V Medan Estate, Medan Indonesia (20222)
Email: Jinovpkim@unimed.ac.id
Telp/WA: 082274239349; 081221555995; 081263935974