Development of E-Supplements of Biomordan from Cengkodok (Melastoma malabathricum) Leaves For Learning Green Chemistry
Abstract
Green chemistry is one of the elective courses in the Chemistry Education Study Program of FKIP Untan, which focuses on methods to reduce or eliminate the use of chemicals. Learning media has an important role in the learning process as a learning resource to support the learning process. This study aims to determine the feasibility of E-Supplement Biomordan from Cengkodok Leaf (Melastoma malabathricum). The method used in this research is Research and Development (R&D) with the ADDIE development model. The data collection technique used was an indirect communication technique which was carried out by giving an assessment sheet in the form of a checklist to two experts. The assessment contains certain indicators that are assessed using a Likert scale assessment score. The results of the Green Chemistry e-supplement feasibility test obtained a result of 98% with a very feasible category so that it can be used in Green Chemistry courses.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arief, M. D., Auliah, A., & Hardin, H. (2021). Pengembangan E-Magazine Reaksi Reduksi dan Oksidasi Sebagai Media Pembelajaran Kimia Kelas X SMA/MA. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia (Journal Of Innovation in Chemistry Education), 3(2), 148–163. https://doi.org/10.24114/jipk.v3i2.28111
Ariyana, R. Y., Susanti, E., & Haryani, P. (2022). Rancangan Storyboard Aplikasi Pengenalan Isen-Isen Batik Berbasis Multimedia Interaktif. INSOLOGI: Jurnal Sains Dan Teknologi, 1(3), 321–331. https://doi.org/10.55123/insologi.v1i3.375
Bahtiar, R. D. A. A., & Julianto, J. (2022). Pengembangan media video interaktif berorientasi pendekatan CTL untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPA materi hubungan ekosistem dengan makhluk hidup pada siswa kelas 5 SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(06), 1236–1247.
Basyari, A., Sunaryo, S., & Iswanto, B. H. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Adobe Flash untuk Menjelaskan Fisika Inti dan Radioaktivitas untuk SMA Kelas XII. Seminar Nasional Fisika, 116–120.
Donasari, A., & Silaban, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Kimia Berbasis Android Pada Materi Termokimia Kelas XI SMA. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia (Journal Of Innovation in Chemistry Education), 3(1), 86–95. https://doi.org/10.24114/jipk.v3i1.23056
Fashiri, F., & Susanti, N. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Interaktif Berbasis Website Pada Topik Larutan Elektrolit dan Non Elektrolit. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia (Journal Of Innovation in Chemistry Education), 2(2), 104–109. https://doi.org/10.24114/jipk.v2i2.19789
Hafiza, M., Marlina, L., & Astuti, R. T. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Whiteboard Animation pada Materi Hidrokarbon sebagai Media Alternatif Pembelajaran Daring. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia (Journal Of Innovation in Chemistry Education), 4(1), 82–91. https://doi.org/10.24114/jipk.v4i1.33661
Josephine, A., Sawiji, H., & Susantiningrum, S. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Keaktifan dan Prestasi belajar Peserta Didik pada Matapelajaran Pengantar Administrasi Perkantoran Kelas X Administrasi Perkantoran 3 SMK Negeri 6 Surakarta Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Informasi Dan Komunikasi Administrasi Perkantoran, 1(1), 14–35. https://doi.org/10.20961/jikap.v1i1.19132
Junaid, I. (2016). Analisis Data Kualitatif dalam Penelitian Pariwisata. Jurnal Kepariwisataan, 10(1), 59–74. https://doi.org/10.31219/osf.io/npvqu
Kurnia, M. R. A., Haryanto, H., Sanova, A., & Dewi, C. A. (2022). Studi Respon Siswa Terhadap Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Chemo-Entrepreneurship Berbentuk Aplikasi Android. Jurnal Kependidikan Kimia, 10(1), 10–20. https://doi.org/10.33394/hjkk.v10i1.4954
Muhson, A. (2010). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 8(2), 1–10. https://doi.org/10.21831/jpai.v8i2.949
Nukila, M., Muharini, R., Sartika, R. P., & Lestari, I. (2022). Pengembangan E-Suplemen Berbasis Multirepresentasi pada Materi Hidrokarbon. Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5970–5987. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3071
Nurbaity, N. (2011). Pendekatan Green Chemistry Suatu Inovasi Dalam Pembelajaran Kimia Berwawasan Lingkungan. Jurnal Riset Pendidikan Kimia, 1(1), 13–21. https://doi.org/10.21009/JRPK.011.02
Nurdiana, N., Dwiyanti, S., Pritasari, O. K., & Wilujeng, B. Y. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Website Kompetensi Dasar Gizi Untuk Kecantikan Di Smk Labschool Unesa 1 Surabaya. Journal UNESA, 12(2), 186–194.
Parawansa, K. A., Masriani, M., Sasri, R., Sapar, A., Erlina, E., & Ersando, E. (2023). The Effect of Different Solvents on Total Tannin Content of Cengkodok (Melastoma malabathricum) Leaf Extracts. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 11(6), 821–834. https://doi.org/10.33394/hjkk.v11i6.9774
Rahmi, R., & Syamsurizal, S. (2021). Meta-Analisis Validitas Booklet Materi Ekosistem Sebagai Suplemen Bahan Ajar Biologi Kelas X SMA. Journal of Science Education, 1(2), 51–57. https://doi.org/10.52562/biochephy.v1i2.255
Riza, F. Y., Antosa, Z., & Witri, G. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Multikultural Pada Pembelajaran Seni Budaya dan Prakarya Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(2), 21–32. https://doi.org/10.24036/jippsd.v4i2.112327
Sembiring, D., & Susanti, N. (2024). Development of PowToon-Based Audio-Visual Media in Chemical Bonding Materials. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia (Journal Of Innovation in Chemistry Education), 5(2), 94–101. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/jipk
Siburian, K., & Sahputra, R. (2021). Pengembangan E-Suplemen Elemental Chemistry’s Pedia Berbasis Multirepresentasi Untuk Mahasiswa Pendidikan Kimia Universitas Tanjungpura. Jurnal Education and Development, 9(4), 235–246. https://doi.org/10.37081/ed.v9i4.2951
Sinaga, H., Silalahi, M. V., & Situmorang, M. V. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran E-Booklet pada Materi Keanekaragaman Hayati terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 4 Pematang Siantar. Journal Of Social Science Research, 3(5), 7116–7130. https://doi.org/10.31004/innovative.v3i5.5702
Siregar, T., Yawan, S. F., & Panggabean, F. T. M. (2024). Development of Contextual-Based Chemistry Modules on Hydrocarbon Compound Materials. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia (Journal Of Innovation in Chemistry Education), 6(1), 20–29. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/jipk
Sugihartini, N., & Yudiana, K. (2018). Addie Sebagai Model Pengembangan Media Instruksional Edukatif (MIE) Mata Kuliah Kurikulum Dan Pengajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 15(2), 277–286. https://doi.org/10.23887/jptk-undiksha.v15i2.14892
Sukoco, G. F., Sapto, A., & Ridhoi, M. R. (2021). Pengembangan Buku Suplemen Elektronik Materi: Sejarah Banjir dan Pembangunan Saluran Air di Tulungagung Tahun 1939-1986 Untuk Pembelajaran Sejarah Kelas X IIS 3 SMA Katolik ST. Thomas Aquino Tulungagung. Journal of Islamic Civilization History and Humanities, 2(1), 41–48. https://doi.org/10.22515/isnad.v2i1.4905
Suparni, S. (2016). Metode Pembelajaran Membaca Doa Berbasis Multimedia Untuk Anak Usia Dini. Indonesian Journal on Software Engineering, 2(1), 57–63. https://doi.org/10.31294/ijse.v2i1.668
Sutiani, A., & Maisyarah, D. (2021). Pengembangan Modul Berbasis Guided Inquiry Pada Pokok Bahasan Laju Reaksi. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia (Journal Of Innovation in Chemistry Education), 3(1), 96–105. https://doi.org/10.24114/jipk.v3i1.24100
Tekege, M. (2017). Pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi dalam pembelajaran SMA YPPGI Nabire. Jurnal Teknologi Dan Rekayasa, 2(1), 40–52.
DOI: https://doi.org/10.24114/jipk.v6i2.57643
Article Metrics
Abstract view : 42 timesPDF - 19 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
CONTACT US
Chemistry Education Study Program
Chemistry Laboratory Bldg 19
Faculty of Mathematics and Natural Science
Universitas Negeri Medan
Jalan Willem Iskandar, Psr V Medan Estate, Medan Indonesia (20222)
Email: Jinovpkim@unimed.ac.id
Telp/WA: 082274239349; 081221555995; 081263935974