The differences of chemical learning outcomes using students work sheet and question cards with NHT type of cooperative models in salt hydrolysis

Gelis Juliandini, Zainuddin Muchtar

Abstract


This study aimed to determine the differences in chemistry learning results by Numbered Heads Together (NHT) type of cooperative model. This model used student worksheet media compared to question card media on salt hydrolysis. The results shown that there were differences in the learning outcomes in SMA N 1 Perbaungan 2016/2017. The analysis data shown for the gain value in the first experiment class reached 73.19% and  the second experiment class 67.57%. The data processing obtained the average value of pre-test and post-test in the first experiment class (33.78) and (82.42) respectively. In the second experiment class cheieved the average value of pretest (33.48) and posttest (78.48). The difference in increasing learning outcomes achieved 5.62%.

Keywords:

learning outcomes; learning media; numbered heads together; salt hydrolysis

Full Text:

PDF

References


Amiroh, Y., Yamtinah, S., & Utomo, S.B. (2015). Penerapan pembelajaran numbered heads together (nht) disertai media kartu soal untuk meningkatkan aktivitas dan prestasi belajar pada materi pokok stoikiometri kelas x mia 3 semester genap sma negeri 7 surakarta tahun pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Kimia, 4(4), 193-199.

Asri, D. Z. L., Dian, N., & Bertha, Y. (2017). The development of student worksheet with contextual teaching and learning oriented on thermochemical matter to train student critical thinking skill. Unesa Journal of Chemical Education, 6(1), 66-73.

Dudeliany, J.A., Mahardika, I.K. & Maryani. (2014). Penerapan model pembelajaran berbasis masalah (pbm) disertai lks berbasis multirepresentasi pada pembelajaran ipa-fisika di smp. Jurnal Pendidikan Fisika, 3(3), 254-259.

Febri, S., Syahrial, A., & Muhammad, T. (2016). Perbedaan hasil belajar fisika melalui model pembelajaran kooperatif tipe numbered heads together (nhts) berbantuan kartu soal dengan model pembelajaran direct instruction di sman 7 mataram tahun ajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 2(4), 147-153.

Karmila, N.,I Ketut, M., & Agus, A. G. (2017). Increased of VVPR through quantum teaching model with student worksheet based on multiple representation. Pancaran Pendidikan FKIP Universitas Jember, 6(3), 54-60.

Manalu, H.C., Hutabarat, W. & Silaban, S. (2017). The development of cooperative learning model type teams games tournament (tgt) integrated on scientific approach. ICIESC, 6-11.

Qurniawati, A., & Saputro, A. N. C. (2013). Efektivitas metode pembelajaran kooperatif tipe numbered head together (nht) dengan media kartu pintar dan kartu soal terhadap prestasi belajar siswa pada materi pokok hidrokarbon kelas x semester genap sma negeri 8 surakarta. Jurnal Pendidikan Kimia, 2(3), 166-174.

Sariwati, L. N. A., Utami, B., & Masykuri, M. (2015). Upaya meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan prestasi belajar siswa dengan model problem solving dilengkapi media kartu pintar pada materi hukum dasar kimia kelas x mia 3 semester ii sma al islam 1 surakarta tahun pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Kimia, 4(4), 123-131.

Sari, Y. A., Bahar, A., & Rohiat, S. (2017). Studi perbandingan pembelajaran kooperatif menggunakan media kartu pintar dan kartu kemudi pintar. Alotrop, 1(1), 44-48.

Sa'diah, H., Kusasi, M., & Hamid, A. (2017). Meningkatkan aktivitas dan hasil belajar menggunakan kolaborasi model discovery learning dan number head together (nht) pada materi hidrolisis garam di sma negeri 12 banjarmasin. Journal of Chemistry and Education, 1(1), 52-57.

Silaban, S., & Dewi, R.S. (2012). Efektivitas media petakonsep tarhadap peningkatan prestasi dan motivasi mahasiswa prodi biologi dalam pengajaran biokimia dalam kehidupan sehari-hari pada mata kuliah kimia umum-2. Jurnal Pendidikan Kimia, 5, 5-9.

Silaban, S. (2013). Efektivitas media petakonsep dalam pengajaran biokimia dasar terhadap peningkatan prestasi belajar mahasiswa. Jurnal Pendidikan Kimia, 5, 4-7.

Susanti, F., Ayub, S., & Taufik, M. (2017). Perbedaan hasil belajar fisika melalui model pembelajaran kooperatif tipe numbered heads together (nht) berbantuan kartu soal dengan model pembelajaran direct instruction di sman 7 mataram tahun ajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 2(4), 147-153.

Subarkah, C.Z., Chusni, M. M., Gusniar, O.W., & Sundari, C.D.D. (2018). Inquiry-based worksheet on the utilization of pectin from lemon peel waste as corrosion inhibitors to support student understanding in electrochemistry concept. International Journal of Pure and Applied Mathematics, 118(24), 1-15.

Wahyuningsih, F., Saputro, S., & Mulyani, S. (2014). Pengembangan LKS berbasis inkuiri terbimbing pada materi pokok hidrolis garam untuk sma/ma. Paedagogia, 17(1), 94-103.

Wijayati, N., Kusumawati, I., & Kushandayani, T. (2008). Penggunaan model pembelajaran numbered heads together untuk meningkatkan hasil belajar kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 2(2), 281-286.




DOI: https://doi.org/10.24114/jpkim.v10i3.12725

Article Metrics

Abstract view : 225 times
PDF - 240 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Gelis Juliandini, Zainuddin Muchtar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Jurnal Pendidikan Kimia
Contact: +62 853-1769-2813
Email: jpkim.pps@unimed.ac.id

Jl. Willem Iskandar, Pasar V, Medan Estate, Medan City, North Sumatra Province, Postal Code 20221. Phone/fax: (061) 661 3365 / +62 852-7802-1981.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.