PENINGKATAN HASIL BELAJAR PKN DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA PEMBELAJARAN POWERPOINT PADA SISWA KELAS IX-1 SMP NEGERI 1 PATUMBAK

Nurdiana Nicodema Siboro

Abstract


Abstract: Improving Civics Learning Outcomes Using Powerpoint Learning Media in Class IX-1 Students of SMP Negeri 1 Patumbak. This study uses a qualitative approach to the type of classroom action research. The subjects of this study were students of class IX-1 SMP Negeri 1 Patumbak. Improving student learning outcomes continue to improve, namely 93% of students categorized as graduated. In addition it was also found to increase learning outcomes that can spur students to understand the interest in learning Civics by using powerpoint learning media in class IX-1 students of SMP Negeri 1 Patumbak Academic Year 2018/2019. This is evidenced by comfortable and orderly classroom conditions throughout the learning process and many students who act actively in the classroom by quickly making important notes about the material taught in their respective Powerpoints.

 

Keywords: Learning Outcomes, Powerpoint Learning Media

 

Abstrak: Peningkatan Hasil Belajar PKn Dengan Menggunakan Media Pembelajaran Powerpoint  Pada Siswa Kelas IX-1 SMP Negeri 1 Patumbak. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif  dengan jenis penelitian tindakan kelas. Subyek penelitian ini adalah siswa kelas IX-1 SMP Negeri 1 Patumbak. Peningkatan hasil belajar siswa terus bertambah baik yaitu 93% siswa dikategorikan lulus. Selain itu ditemukan juga   peningkatan hasil belajar yang dapat memacu siswa untuk memahami minat belajar PKn dengan memakai media pembelajaran powerpoint pada siswa kelas IX-1 SMP Negeri 1 Patumbak Tahun Ajaran 2018/2019. Hal ini dibuktikan  dengan kondisi kelas yang nyaman dan tertib selama proses pembelajaran berlangsung dan banyak siswa yang bertindak aktif dikelas dengan secara sigap membuat catatan penting mengenai materi yang diajarkan dalam Powerpoint mereka masing-masing.

 

Kata kunci: Hasil Belajar, Media Pembelajaran Powerpoint


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/js.v4i2.17969

Article Metrics

Abstract view : 258 times
PDF - 227 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Nurdiana Nicodema Siboro

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.