PEMBELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN DI SEKOLAH DASAR BERBASIS FILSAFAT PADA ANAK DALAM MENGEMBANGKAN KETERAMPILAN BELAJAR DI ERA DISRUPTIF YANG TIDAK MENENTU

Feriyansyah Feriyansyah, Muhammad Iqbal

Abstract


Abstract. Technological advances present an uncertain situation that requires rapid adaptability in capturing the changes that occur. Students currently live in a condition of information inflation, so they easily accept various information which is actually just waste of knowledge if they are not able to develop critical thinking skills as a characteristic of philosophical thinking skills. Thus, the main question that will arise in this study is whether children are able to develop the ability to think philosophically. This paper uses an analytical descriptive study that aims to describe in a natural setting about the first, the benefits of developing philosophical thinking skills in children in the learning process in an uncertain disruptive era Second, how to internalize Pancasila as a Philosophical System in developing philosophical thinking skills in children in learning civic education. Elementary school in an uncertain disruptive era, third, how to develop Civics learning with a philosophy learning approach in children for learning skills in a disruptive and uncertain era
Keyword: Philosophy for Children (P4C), Learning Skill, Pancasila
Absrtact Kemajuan teknologi menghadirkan sebuah situasi yang tidak menentu sehingga memebutuhkan kemampuan beradaptasi yang cepat dalam menangkap perubahan-perubahan yang terjadi. Siswa saat ini hidup dalam kondisi inflasi informasi, sehingga mereka dengan mudah menerima berbagai informasi yang sebenarnya hanya sebagai sampah pengetahuan jika tidak mampu dalam mengembangkan kemampuan berpikir kritis sebagai ciri keterampilan berpikir secara filosofi. Sehingga, Muncul pertanyaan utama yang akan muncul dalam penelitian ini adalah apakah anak-nakak mampu mengembangkan kemampuan berpikir secara filosofis. Tulisan ini menggunakan studi deskriptif analitik yang bertujuan menggambarkan dalam latar natural tentang pertama, manfaat mengembangkan keterampilan berfikir filsafat pada anak dalam proses pembelajaran di era disruptif yang tidak menentu Kedua, bagaimana internalisasi Pancasila sebagai Sistem Filsafat dalam mengembangkan keterampilan berfikir filsafat pada anak dalam pembelajaran Pendidikan kewarganegaraan Sekolah Dasar pada Era disruptif yang tidak menentu, ketiga, Bagaiaman mengembangkan pembelajaran PKn dengan pendeketan belajar filsafat Pada anak untuk keterampilan belajar di era disruptif dan yang tidak menentu.
Keyword: Philosophy fo Children (P4C), Learning Skill, Pancasila.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/js.v4i2.27798

Article Metrics

Abstract view : 295 times
PDF - 200 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Feriyansyah Feriyansyah, Muhammad Iqbal

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.