PENGARUH PEMBELAJARAN JARAK JAUH TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA KELAS 4 SD NEGERI KADILANGU 1 DEMAK PADA MATA PELAJARAN IPS

Chabibatul Hidayah, Veryliana Purnamasari, Kiswoyo Kiswoyo

Abstract


Abstract : The Effect of Distance Learning on Learning Achievement of Grade 4 Students at SD Negeri Kadilangu 1 Demak in Social Studies Subjects. This study aims to determine the effect of distance learning on the learning achievement of 4th graders at SD Negeri Kadilangu 1 Demak in social studies subjects during the distance learning process. This type of research is experimental research using a quantitative approach. The research design used in this research is One Shot Case Study Design. From the value of data 1 shows that the average value of the class is 77.17 while the value of data 2 posttest shows that the average value is 66.47, and based on the t test analysis obtained tcount (6.209) > ttable (2.031) so H0 isrejectedwhich means that the average before and after being treated is not the same. Also shown in the simple linear regression test, the Fvaluecalculated (35.935) for the significance level = 5% and dk = (1, 32) then the Fvaluetable = 4.17. Because Fcount> Ftable, which is 35.935 > 4.12, then H0 is rejected. Based on the calculation results that can be seen in the attachment of the simple linear regression test, the value of r² = 0.528, this means that the affective effect of students on student achievement is 52.8%, while the rest is influenced by other factors. Thus, it can be concluded that there is an effect of distance learning on student achievement, namely the decline in student scores.


Keywords : Distance Learning during the Pandemic Covid-19

Abstrak : Pengaruh Pembelajaran Jarak Jauh terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas 4 SD Negeri Kadilangu 1 Demak Pada Mata Pelajaran IPS. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh pembelajaran jarak jauh terhadap prestasi belajar siswa kelas 4 SD Negeri Kadilangu 1 Demak pada mata pelajaran IPS selama proses pembelajaran jarak jauh. Jenis penelitian ini adalah penelitian eksperimen dengan menggunakan pendekatan kuantitatif. Desain penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah One Shot Case Study Design. Dari nilai data 1 menunjukkan bahwa nilai rata-rata kelas adalah 77,17 sedangkan nilai data 2 posttest menunjukkan bahwa nilai rata-rata 66,47, serta berdasarkan analisis uji t didapat thitung (6,209)  ttabel (2,031) jadi H0 ditolakyang artinya rata-rata sebelum dan sesudah diberi perlakuan tidak sama. Ditunjukkan juga dalam uji regresi linier sederhana, hasil nilai Fhitung (35,935) untuk taraf signifikansi α = 5% dan dk = (1, 32) maka nilai Ftabel = 4,17. Karena Fhitung> Ftabel yaitu 35,935 > 4,12 maka H0 ditolak. Berdasarkan hasil perhitungan yang dapat dilihat pada lampiran uji regresi linier sederhana, diperoleh nilai r² = 0,528, hal ini berarti bahwa pengaruh afektif siswa terhadap prestasi hasil belajar siswa sebesar 52,8%, sedangkan sisanya dipengaruhi oleh faktor yang lainnya. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh pembelajaran jarak jauh terhadap prestasi belajar siswa, yaitu nilai siswa menurun.


Kata Kunci : Pembelajaran Jarak Jauh di Masa Pandemi Covid-19


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/js.v6i1.29927

Article Metrics

Abstract view : 179 times
PDF - 234 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Chabibatul Hidayah, Veryliana Purnamasari, Kiswoyo Kiswoyo

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.