Penggunaan Media Digital berbasis Kearifan Lokal sebagai Strategi Mengatasi Kesulitan Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Hanif Luthfi Siregar Universitas Negeri Medan, Jl. William Iskandar Ps. V, Kenangan Baru, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara 20221
  • Christianov Immanuel Universitas Negeri Medan, Jl. William Iskandar Ps. V, Kenangan Baru, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara 20221
  • Ahd Rifki Al Parwis Universitas Negeri Medan, Jl. William Iskandar Ps. V, Kenangan Baru, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara 20221
  • Elvi Mailani Universitas Negeri Medan, Jl. William Iskandar Ps. V, Kenangan Baru, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara 20221

DOI:

https://doi.org/10.24114/edukasikultura.v12i1.66229

Abstract

This study discussed the challenges faced by elementary school students in learning mathematics as well as the potential of digital media to solve the problem. The purpose of this research is to explore the usage of media in digital marketing to increase students’ comprehension of mathematics. The method used in this research is qualitative with a literature study approach that collects data from several theories and literature. This research involves an analysis of group characteristics, composed of academics and educators, and focuses on the effectiveness of the digital media to enhance student engagement and learning outcomes. The discovery showed that digital media could increase students’ motivation and understanding, although there were challenges such as the gap of technology access and lacking adequate teacher training. In conclusion, integrating digital media with the teaching and learning of mathematics is expected to make a significant contribution to effective teaching methods in the digital era.

References

Anggraeni, S. T., Yuliana, R., & Fitriani, N. (2020). Representasi Visual dalam Pembelajaran Matematika: Upaya Meningkatkan Kemampuan Konseptual Siswa SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(3), 76–84.

Arsyad, A. (2021). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Azhar, A. (2019). Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pendidikan. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Dwi, R. S., Lestari, N., & Wahyudi, A. (2021). Pengaruh Media Interaktif Terhadap Pemahaman Konsep Matematika. Jurnal Teknologi Pendidikan, 9(1), 23–30.

Fitriani, L., & Sukarno. (2022). Penerapan Media Pembelajaran Digital Berbasis Aplikasi dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Matematika Dasar, 4(2), 88–97.

Hamalik, O. (2018). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Hidayat, A., & Susilowati, R. (2021). Pemanfaatan Media Digital Interaktif untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(1), 45–52.

Mayer, R. E. (2009). Multimedia Learning. New York: Cambridge University Press.

Munir. (2017). Pembelajaran Digital. Bandung: Alfabeta.

NCTM (National Council of Teachers of Mathematics). (2014). Principles to Actions: Ensuring Mathematical Success for All. Reston, VA: NCTM.

Ningsih, Y. A., & Zulkardi. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Komputer Interaktif untuk Siswa SD. Jurnal Pendidikan Matematika, 14(2), 105–114.

Nuraini, I., & Pratiwi, D. (2020). Efektivitas Media Digital Berbasis Android dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 8(1), 34–42.

Prastowo, A. (2015). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: DIVA Press.

Putra, Z. A. (2021). Kesiapan Guru dalam Menggunakan Media Digital pada Pembelajaran Daring di SD. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 10(1), 112–120.

Rahmawati, D., Sari, M., & Wibowo, H. (2022). Pemanfaatan Media Konkret dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 7(2), 45–55.

Roestiyah, N. K. (2014). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Rusman. (2020). Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Silvia, A., & Wahyuni, D. (2021). Pembelajaran Matematika Berbasis Digital: Alternatif Solusi Menghadapi Keterbatasan Belajar Tatap Muka. Jurnal Teknologi Pendidikan SD, 6(2), 56–64.

Suparman, A. (2020). Desain Instruksional Modern: Panduan Para Pengajar dan Inovator Pendidikan. Jakarta: Erlangga.

Yulianti, T., & Rachmadtullah, R. (2021). Pengaruh Media Digital Interaktif terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 7(1), 67–76.

Published

2025-06-20

How to Cite

Siregar, H. L., Immanuel, C., Parwis, A. R. A., & Mailani, E. (2025). Penggunaan Media Digital berbasis Kearifan Lokal sebagai Strategi Mengatasi Kesulitan Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. EDUKASI KULTURA JURNAL BAHASA SASTRA DAN BUDAYA, 12(1), 114–124. https://doi.org/10.24114/edukasikultura.v12i1.66229

Most read articles by the same author(s)