PENGARUH MODEL QUANTUM TEACHING TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA PEMEBELAJARAN TEMATIK KELAS V DI SEKOLAH DASAR
Abstract
This study is a quantitative study that aims to determine the effect of the Quantum Teaching learning model on student learning outcomes conducted at SD Negeri 106144 Sei Mencharim 2020/2021. This research method is descriptive method. The population of this study were all fifth grade students of SD Negeri 106144 Sei Menistrim which consisted of one class with a total of 30 students. The results showed that the Quantum Teaching model was included in the good category with an average of 80.7, the correlation coefficient was 0.705, which means that r_count (0.705) r_table (0.361), then h_a is accepted. Hypothesis testing shows that tcount > ttable is 6.363 1.697, thus stating that h_a is accepted. It can be concluded that the Quantum Teaching learning model has an influence on learning outcomes
Keywords: Learning Outcomes, Thematic, Quantum Teaching Model
Full Text:
PDFReferences
Badar. 2015. Mendesain model Pembelajaran. Medan: Bumi Aksara.
Fathurrohman. 2015. Model-model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: AR-RUZZ Media.
Gaol, R. L., & Simarmata, E. J. 2019. Efektivitas Bahan Ajar Tematik Sekolah Dasar Berbasis Budaya Lokal Melalui Penerapan Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) Terhadap Aktivitas Belajar Siswa. Guru Kita, 3(4), 342–348.
Hamalik. 2018. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Huda. 2017. Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Isjoni. 2018. Pembelajaran Kooperatif. Yogyakarta: PT Pustaka Pelajar.
Istarani. 2015. Model pembelajaran inovatif. Medan: Media Persada.
Juliana. 2020. Pengaruh Pendekatan Saintifik dan Aktivitas Siswa terhadap Kemampuan Menulis Deskripsi Siswa di Kelas V SDS Gracia Sustain Medan. Jurnal Tunas Bangsa, 7(2), 295–309.
Karo, T. B., Anzelina, D., Sembiring, N., & Tanjung, D. S. 2021. Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Model Spider Webbed pada Pembelajaran Tematik. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(4), 2108–2117.
Marta, F., Simorangkir, A., & Tanjung, D. S. 2019. Pendekatan Multiple Intelligences Berbasis Budaya. 7(4), 302–304.
Nainggolan, M., Tanjung, D. S., & Simarmata, E. J. 2021. Pengaruh Model Pembelajaran S AVI terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2617–2625.
Saragih, L. M., Tanjung, D. S., & Anzelina, D. 2021. Pengaruh Model Pembelajaran Open Ended t erhadap Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Tem atik. Jurnal Basicedu, 5(4), 2644–2652.
Simorangkir, F. M. A., & Tanjung, D. S. 2019. Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Tematik dengan Pendekatan Multiple Intelligencesberbasis Budaya Batak Angkola untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Education and Development, 7(4), 302–304.
Simorangkir, F. M. A., & Tanjung, D. S. 2019. Implementation of Multiple Intelligences Approach Based On Batak Angkola Culture in Learning Thematic For Class IV SD Negeri 100620 Pargarutan Julu South Tapanuli District. Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education (BirLE) Journal, 2(4), 547–551. https://doi.org/10.33258/birle.v2i4.538
Ngalimun. 2017. Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
Pulungan, I. 2019. Ensiklopedi pendidikan. Medan: Media Persada.
Reardon. 2019. Quantum Teaching. Bandung: Raja Grafindo Persada.
Rusman. 2019. Model-model Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo
Persada.
Sagala. 2018. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Shoimin. 2019. Model Pembelajaran. Depok: AR-RUZZ Media.
Slameto. 2016. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: RINEKA CIPTA.
Susanto. 2017. Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group.
Syaiful. 2018. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Tanjung, D. 2016. meningkatkan hasil belajar IPS siswa dengan menerapkan model pembelajaran kooperatif tipe time gemes tournament (TGT) di kelas V SDN 200111 Padang sidempuan. IV.
Tarigan, E. B., Simarmata, E. J., Abi, A. R., & Tanjung, D. S. 2021. Peningkatan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Model Problem Based Learning pada Pembelajaran Tematik. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(4), 2294–2304.
Wasliman. 2019. Belajar dan Faktor-faktor yang mempengaruhi. Jakarta: Rineka cipta.
Wena. 2016. Hasil Belajar dan Makna Pembelajaran. Jakarta: Media.
DOI: https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v11i3.27689
Article Metrics
Abstract view : 416 timesPDF - 345 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
School Education Journal PGSD FIP UNIMED
School Education Journal PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.