PERBEDAAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MEDIA AUGMENTED REALITY DENGAN MEDIA GAMBAR PADA TEMA 7 SUBTEMA 1 KELAS I MIN 3 KOTA MEDAN

Robenhart Tamba, Devi Fatia

Abstract


This study aims to determine the differences in the learning outcomes of junior high school students in Medan City for the 2019/2020 fiscal year 2019/2020 in the use of augmented reality media and image media on the sub-topic 7. 1) Living and non-living objects around us Level I MIN 3 This type of research is a quasi-experimental research. This research was conducted in MIN 3 Medan City. The population in this study were all 50 students of class 1 MIN 3 Medan. The sample includes 2 classes, namely class Ia with 25 students in experimental class II, and class Ib in experimental class I with 25 students. Data collection techniques in this study using observation and tests. The data analysis technique used normality, homogeneity, and hypothesis testing. The results of this study indicate that the average value of the Type I Experiment before treatment was 47.4, and after receiving augmented reality treatment the average value increased to 91.4. The average score of class II experimental students before treatment was 46.4, increasing to 78.6 after treatment. After knowing the mean, standard deviation, and variance of the various data, the significance level of the hypothesis results obtained using the t test is 0.05 to 7.009, and the t table is 1.676.

Keywords: Augmented Reality Media, Media Images, Learning Outcomes


Full Text:

PDF

References


Akbar, Ahmad Ali. 2018. Pengaruh Penggunaan Media Gambar Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, (Online), Vol 1 No.1

Angkowo. R dan A. Kosasih. 2007. Optimalisasi Media Pembelajaran. Jakarta : Grasindo

Arifitama, Budi. 2017. Panduan Mudah Membuat Augmented Reality. Yogyakarta: ANDI OFFSET

Arikunto, Suharsimi. 2013. Prosedur Penelitian : Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : Rineka Cipta

Arikunto, Suharsimi. 2016. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara

Arsyad, Arshad. 2017. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers

Effendy, Ilham. 2016. Pengaruh Pemberian Pretest dan Post-test Terhadap Hasil Belajar Mata Diklat HDW. DEV.100.2.A Pada Siswa SMK Negeri 2 Lubuk Basung. Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, (Online), Vol. 1, No. 2

Elpis. 2017. Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas VI SDN 010 Jaya Mukti. Jurnal Primary, (Online), Vol. 6 No.2

Jihad,Asep. 2012. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo

Latip, Asep Ediana. 2018. Evaluasi Pembelajaran di SD dan MI. Bandung: Remaja Rosdakarya

Munadhi, Yudhi. 2008. Media Pembelajaran: Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Gaung Persada

Munir. 2017. Pembelajaran Digital. Bandung: Alfabeta

Nasriah & Dedy Huzrizal Syah. 2013. Konsep Dasar Paud. Medan: Unimed Press

Prasetya, Sukma Perdana. 2014. Media Pembelajaran Geografi. Yogyakarta: Ombak

Purnamasari, Dian. 2016. Pengaruh Penerapan Media Augmented Reality Berbasis Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Pada Materi Darah. Jurnal Bio-Pedagogi, (online), Vol. 5 No.2.

Rambe, Muhammad Fakri. 2019. Perbedaan Hasil Belajar IPA Dalam Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray Dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble Di Kelas V SD Negeri 101799 Deli Tua Tahun Ajaran 2018/2019. Medan: Universitas Negeri Medan. Skripsi

Ramdhan, Khemal Rizky, dkk. 2017. Aplikasi Media Pembelajaran Tulang Manusia Menggunakan Augmented Reality (AR) Berbasis Android. Jurnal Teknik Informatika dan Sistem informasi, (online), Vol. 3 No.3

Sabri, Ahmad. 2010. Strategi Belajar Mengajar. Ciputat: Ciputat Press

Saputri, Dian Syahfitri Chani. 2017. Penggunaan Augmented Reality untuk Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata dan Hasil Belajar. JUTISI, (Online), Vol 6 No.1

Sinyanyuri, Sonya & Lubna Assagaf. 2017. Tema 7 Benda, Hewan dan Tanaman di Sekitarku. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Sudjana, Nana. 2010. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung : Remaja Rosdakarya

Sudjana, Nana. 2016. Metoda Statistik. Bandung: Tarsito Bandung

Sukmadinata. 2011. Metoode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Yanti, Nirma, dkk. 2018. Pengaruh Penggunaan Media Gambar Terhadap Kemampuan Menulis Puisi Rakyat Siswa Kelas VII SMP Negeri 6 Kota Jambi Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, (Online), Vol. 2 No.2




DOI: https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v11i4.31182

Article Metrics

Abstract view : 284 times
PDF - 272 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


School Education Journal PGSD FIP UNIMED

Creative Commons License

School Education Journal PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

slot gacor slot