MODEL PEMBELAJARAN SETS (SCIENCE, ENVIRONMENTAL, TECHNOLOGY, SOCIETY) BERBASIS BUDAYA LOKAL PADA PEMBELAJARAN IPA TERHADAP BERFIKIR KRITIS DAN PEDULI LINGKUNGAN

Erika Rosdiana, Edi Surya

Abstract


This study describes the contribution of SETS (Science, Environment, Technology, Society) model based on local culture on the improvement of creative thinking ability and environmental care of junior high school students in natural science instructional. The study was done by literature approaches by using relevant research results. By implementation of SETS model syntax with local culture enrichment, the research results showed there was the improvement of critical thinking of the junior high school student and also its environmental care in natural science learning process. Therefore, the natural science teachers were asked to implement the SETS model in natural science instruction in order to reach the learning of natural science objectives, especially in critical thinking and environmental care.


Keywords


SETS, Natural Science, Critical Thinking, Environmental Care

Full Text:

PDF

References


Arwita, W. (2017). Pengembangan Model Problem Based Learning Berpola Dalihan Na Tolu untuk Mengembangkan Sikap Sosial, Kreativitas ilmiah, dan Kemampuan Kognitif Biologi Siswa di SMA Negeri Kota Tebing Tinggi Sumatera Utara, Disertasi. Program Studi Pendidikan Biologi, Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Binadja, A. (2002). Pembelajaran Sains Berwawasan SETS untuk Pendidikan. FMIPA Universitas Negeri Semaran.

Harahap, I. H. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis Pada Materi Sistem Ekskresi. SEJ (School Education Journal), 11(3), 256-262.

Helmiati. (2012). Model Pembelajaran. Aswaja Pressindo.

Imaduddin, M., & Hidayah, F. F. (2019). Redesigning Laboratories for Pre-service Chemistry Teachers: From Cookbook Experiments to Inquiry-Based Science, Environment, Technology, and Society Approach. Journal of Turkish Science Education, 16(4), 489–507. https://doi.org/10.36681/tused.2020.3

Joyce, B., & Weil, M. (1980). Models of Teaching. Prentice Hall Internasional. https://doi.org/10.1007/978-981-10-2519-8_1

Khasanah, D. I. N. (2012). Penerapan Desain Sistem Pembelajaran ASSURE untuk Meningkatkan Hasil Belajar Memukul Bola dalam Permainan Kasti pada Siswa Kelas IV SD Negeri Purworejo Kecamatan Banjarsari Surakarta Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal Mahasiswa Pendidikan Jasmani Kesehatan Dan Rekreasi, 1(1), 1–17.

Kusmianty, D., Widiyanto, B., & Kusuma, M. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Sets Metode Praktikum Pada Materi Pemanasan Global Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Pendidikan, 14(1), 41–51.

Lestari, I., Nurmilawati, M., & Santoso, A. M. (2015). Penerapan Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Sikap Sosial Peserta Didik Kelas VIII. Seminar Nasional Pendidikan Biologi, 465–471.

Lubis, M., Joebagio, H., & Pelu, M. (2019). Eksistensi Dalihan Na Tolu sebagai Kearifan Lokal dan Kontribusinya dalam Pendidikan Karakter. Intelektiva: Jurnal Ekonomi, Sosial Dan Humaniora, 193, 31-38.

Nurazizah, S., Sinaga, P., & Jauhari, A. (2017). Profil Kemampuan Kognitif dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA pada Materi Usaha dan Energi. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 3(2), 197–202. https://doi.org/10.21009/1.03211

Poedjadi, A. (2010). Sains Teknologi Masyarakat: Model Pembelajaran Kontekstual Bermuatan Nilai. Remaja Rosdakarya.

Prasetyono, R. N., & Trisnawati, E. (2018). Pengaruh Pembelajaran IPA Berbasis Empat Pilar Pendidikan terhadap Kemampuan Berpikir Kritis. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), 2(2), 162–173. https://doi.org/10.31331/jipva.v2i2.679

Purnami, W., Sarwanto, S., Suranto, S., Retno, D. S., & Mauro, M. (2021). Investigation of Science Technology Ecocultural Society (STEcS) Model to Enchance Eco Critical Thinking Skills. Journal of Innovation in Education and Cultural Research, 2(2), 77–85.

Ramadani, A., A, W. J., Gunawan, M. F., & M, Y. (2021). Analysis Of Student’s Critical Thinking Skills In Terms Of Gender Using Science Teaching Materials Based On The 5e Learning Cycle Integrated With Local Wisdom. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 10(2), 187–199.

Ritonga, S., Safrida, S., Huda, I., Supriatno, & Sarong, M. A. (2020). The effect of problem-based video animation instructions to improve students’ critical thinking skills. Journal of Physics: Conference Series, 1460(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1460/1/012107

Sinaga, B. (2007). Pengembangan Model Pembelajaran Matematika Berdasarkan Masalah Berbasis Budaya Batak. Universitas Negeri Surabaya.

Surip, M. (2016). Berpikir Kritis Analisis Kajian Filasafat Ilmu. Halaman Moeka.

Suyanti, D. R. (2010). Strategi Pembelajaran Kimia. Graha Ilmu.

Syafriani, D. (2019). Perbedaan Hasil Belajar dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa yang diajar dengan Menggunakan Media Handout dan Power Point pada Materi Larutan Penyangga. SEJ (School Education Journal), 9(3), 248-256.

Sylviana, M., Kusuma, M., & Widiyanto, B. (2019). Profil Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dengan Implementasi Model Pembelajaran SETS Berbasis Probing-Prompting. PSEJ (Pancasakti Science Education Journal), 4(2), 137–142. https://doi.org/10.24905/psej.v4i2.14

Trianto. (2011). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Integratif. Kencana Prenada Media Group.

Wisudawati, Widi, A., & Sulistyowati, E. (2015). Metodologi Pembelajaran IPA. Bumi Aksara.

Yuniastuti, E. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran SETS (Science, Environment, Technology and Society) Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas VII SMP Kartika V-1 Balikpapan Tahun Pelajaran 2015/2016. JST (Jurnal Sains Terapan), 1(2), 72–78. https://doi.org/10.32487/jst.v1i2.94

Zahra, M., Wati, W., & Makbuloh, D. (2019). Pembelajaran SETS (Science, Environment, Technology, Society) : Pengaruhnya Pada Keterampilan Proses Sains Sets Learning (Science, Environment , Technology , Society ): the Effect on Science Process Skills. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 02(3), 320–327. https://doi.org/https://doi.org/10.24042/ijsme.v2i3.4357.




DOI: https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v12i1.34816

Article Metrics

Abstract view : 465 times
PDF - 314 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


School Education Journal PGSD FIP UNIMED

Creative Commons License

School Education Journal PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.