EFEKTIVITAS MEDIA PEMBELAJARAN DAKOTA (DAKON MATEMATIKA) DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA DI SEKOLAH DASAR

Geyol Sugiyanta, Novy Trisnani, Yessy Santika

Abstract


This study aims to find out whether the use of Dakota or Dakon Matematika learning media is effective in improving students' Mathematics learning outcomes in elementary schools, especially in learning materials for Least Common Multiple (KPK) and Greatest Common Factor (FPB). This study uses a library research methodology (library research). The study materials in this study used 8 main books, 13 main research articles and 7 previous studies, as materials or sources in this research. Analysis using description. The results of the study stated that Dakota or Dakon Matematika learning media is a visual learning media that is effective in improving student learning outcomes in elementary schools on KPK and FPB material. In addition, the use of Dakota learning media makes the learning process in class more effective, fun, and increases student activity in learning.

Keywords


Dakon Mathematics, Primary School, FPB and KPK.

Full Text:

PDF

References


Ardhia, W. Prasetyawati, D. & Baedowi, S. 2019. Pengaruh Media Dakota Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Materi KPK FPB Kelas IV SDN 01 Gemuhblanten. Sinektik (Volume 2 Nomor 2), 150-157. http://dx.doi.org/10.33061/js.v2i2.3328.

Ardidha, Y. 2018. Pendampingan Pembuatan dan Penggunaan Alat Peraga Dakon Pada Pembelajaran FPB dan KPK. Journal for Research in Mathematic Education (Volume 18 Nomor 1), 47-120. http://dx.doi.org/10.26858/publikan.v8i1.4754.

Aspriliana, R. Margiati, K.Y & Sugiyono. 2018. Penggunaan Media Dakon Bilangan Terhadap Hasil Belajar FPB dan KPK Siswa SDN 34 Pontianak. Pendidikan dan Khatulistiwa (Volume 7 Nomer 3) 1-8. http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v7i3.24429.

Atiaturrahmanniah, dkk. 2017. Perkembangan Pendidikan Matematika SD. Lombok: Universitas Hamzanwadi Press.

Fana, F. & Jatiningsih, O. 2020. Kontribusi Permainan Tradisional Dalam Membentuk Karakter Anak SDN Simokerto Surabaya. Jurnal kajian moral dan kewarganegaraan. Volume 8 (2): 168-184.

Fauziah, M. & Amaliyah, A. 2021. Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Dakota terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal of Primary Education (Volume 1 Nomor), 35-41.

Febriana, R. 2019. Evaluasi Pembelajaran. Jakarta : Bumi Aksara.

Fendrik, M. 2019. Penggunaan Alat Peraga Dakon Matematika (Dakota) Sebagai Upaya Peningkatan Hasil Belajar Matematika Bagi Siswa Sekolah Dasar. Basicedu (Volume 3 Nomor 2), 702-708. http://dx.doi.org/10.31004/basicedu.v3i2.58.

Geni, P. R. L., & Hidayah, I. 2017. Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa pada Pembelajaran Problem Based Learning Bernuansa Etnomatematika Ditinjau dari Gaya Kognitif. Unnes: Journal of Mathematics Education Research, 6(1), 11–17.

Hamalik, O. 2014. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Hatim, M. Hadi, M. & Huda, M. M. 2019. Dakota (Dakon Matematika) Sebagai Media Penanaman Konsep KPK dan FPB di Sekolah Dasar. Pendidikan Dasar (Volume 1 Nomor 1), 43-5. https://doi.org/10.17509/ebj.v1i1.26221.

Hidayat, A. 2016. Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Dakon Matematika (Dakota) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Skripsi. Tidak diterbitkan. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah .

Ibda, F. 2015. Perkembangan Kognitif: Teori Jean Piaget. Jurnal Intelektualita Volume 3, Nomor 1), hal 27-34.

Istiani, A & Arnidha, Y. 2018. Pendampingan Pembuatan dan Penggunaan Alat Peraga Dakota Pada Pembelajaran FPB dan KPK. Publikasi Pendidikan (Volume 8 Nomor 1), 166 -170. http://dx.doi.org/10.26858/publikan.v8i1.4754.

Januarti, R. 2015. Pengaruh Penerapan Metode Permainan Dakon Bilangan Terhadap Hasil Belajar Peserta Diik Kelas IV SD. Diperoleh dari, http://download.portalgaruda.org/article.php diunduh tanggal 10 Januari 2020.

Juwita, A. F. 2020. Pengaruh Penggunaan Media Dakota Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas IV SDN 84 Kota Bengkulu. Skripsi. Tidak diterbitkan. Bengkulu: IAIN Bengkulu.

Karomah, S. F. 2021. Upaya Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi FPB dan KPK Melalui Media Dakon Matematika Siswa Kelas IV SD Negeri Karang Jengkol 03. Jurnal Pancar (Pendidik Anak Cerdas Dan Pintar), 5(1), 98-101. https://doi.org/10.52802/pancar.v5i1.100.

Karti, E. 2019. Penggunaan Alat Peraga Dakota Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi KPK Dan FPB Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Negeri Duri Kepa 03 Jakarta Barat. Jurnal Dinamika Sekolah Dasar 1(1).

Purwasih, Silviana Maya. 2020. Pemanfaatan Dakota dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Materi FPB dan KPK. Jurnal Pendidikan Matematika, Vol. 11, No. 1, Hal: 126-133, Doi: http://dx.doi.org/10.36709/jpm.v11i1.10087.

Budiman, H. 2016. Penggunaan Media Visual dalam Proses Pembelajaran. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), hal 171-182. https://doi.org/10.24042/atjpi.v7i2.1501.

Kumullah, R & Mahmud, A. 2020. Pengembangan Media Dakon Matematika (Dakota) pada Materi FPB dan KPK untuk Meningkatkan Minat Belajar pada Siswa Kelas IV SD Inpres Paccerakkang. Ilmu Pendidikan Dasar (Volume 3 Nomor 2) 319- 325. http://dx.doi.org/10.31100/dikdas.v3i2.793.

Lacksana, I. 2017. Kearifan Lokal Permainan Congklak Sebagai Penguatan Karakter Peserta Didik Melalui Layanan Bimbingan Konseling di Sekolah. Satya Widya, 33(2), 109-116. https://doi.org/10.24246/j.sw.2017.v33.i2.p109-116.

Munadi, Y. 2008. Media Pembelajaran: Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Gaung Persada Press.

Noer, S. H. 2017. Strategi Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Matematika.

Risnawati, Wibowo, A. & Bahar. 2019. Pengaruh Penggunaan Media Dakon Matematika Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Tinggi SD di Kabupaten Gowa. Pepatudzu: Media Pendidikan dan Sosial Kemasyarakatan (Volume 15 Nomor 2), 118-126. http://dx.doi.org/10.35329/fkip.v15i2.468.

Savriliana, V., Sundari, K., & Budianti, Y. 2020. Media Dakota (Dakon Matematika) sebagai Solusi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Basicedu (Volume 4 Nomor 4), 1160-1166. http://dx.doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.517.

Permadi, H. S., Swastika, N. A., & Makky, M. A. 2022. KPK and FPB Number Value Detection System using DAKOTA based on Internet of Things for Indonesian Fourth Grade Elementary School Students. Jurnal Media Informatika Budidarma. Volume 6, Nomor 2, Page 848-857. http://dx.doi.org/10.30865/mib.v6i2.3757.

Samo, D. D., Darhim, & Kartasasmita, B. G. 2018. Culture-Based Contextual Learning to Increase Problem-Solving Ability of First Year University Student. Journal on Mathematics Education. 9. (1): 81-94. http://dx.doi.org/10.22342/jme.9.1.4125.81-94.

Trisnani, N., & Sari, E. F. (2021). Keefektifan Model Realistic Mathematics Education Berbantuan Media Dakon Terhadap Hasil Belajar Perkalian. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 11(2), 173-178. https://doi.org/10.24246/j.js.2021.v11.i2.

Trisnani, N. 2022. Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar: Antara Kepercayaan Vs Realita. AR-RIAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 49-68. http://dx.doi.org/10.29240/jpd.v6i1.4034.




DOI: https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v13i1.42876

Article Metrics

Abstract view : 294 times
PDF - 222 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


School Education Journal PGSD FIP UNIMED

Creative Commons License

School Education Journal PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

slot gacor slot