PEMBERIAN REWARD DAN PUNISHMENT TERHADAP HASIL BELAJAR PENDIDIKAN PANCASILA KELAS V

Riska Ardilla Safari, Ika Ari Pratiwi, Siti Masfuah

Abstract


The learning method is used as a means used to achieve learning objectives, namely the teacher uses the reward and punishment method in learning Pancasila Education. This study used a descriptive qualitative research method conducted at SD Negeri 02 Tempur. This study aims to describe the impact of reward and punishment on learning outcomes in Pancasila Education. The data collection technique used was through the observation, interview and documentation stages consisting of 10 people including 1 class V teacher and 9 class V students consisting of 3 male students and 6 female students. The results of the study show that reward and punishment have an impact on students' affective learning outcomes. The positive impact of reward and punishment is that it makes students more accomplished and more confident in increasing their knowledge, students do not repeat their behavior or mistakes and have an attitude of responsibility. The negative impact of reward and punishment is that it makes students feel arrogant about their learning outcomes and makes students less confident.


Keywords


Reward, Punishment, Learning Outcomes.

Full Text:

PDF

References


Arinalhaq, R., & Eliza, D. 2022. Dampak Pemberian Reward and Punishment untuk Meningkatkan Kedisiplinan Anak Usia Dini. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 6(1), 1925–1930.

Asmawati, M., Nurhasanah, & Syahrul Jiwandono, I. 2020. Pengaruh Pemberian Reward an Punishment Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Muatan Ppkn Kelas IV SDN Pemepek Kecamatan Pringgarata Tahun Ajaran 2020/2021. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(7), 1289–1296.

Depdiknas. 2008. Peraturan Pemerintah RI Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta: Depdiknas., 2005–2008.

Fadilah, S. N., & F, N. 2021. Implementasi Reward dan Punishment dalam Membentuk Karakter Disiplin Peserta Didik di Madrasah Ibtidaiyah Al-Hidayah Jember. EDUCARE: Journal of Primary Education, 2(1), 87–100.

Fikri, A. 2021. Reward dan Punishment dalam Persfektif Pendidikan Islam. Al-Ulum: Jurnal Pendidikan Dan Kajian Islam, 1(1), 1–16.

Firmansyah, Y., Susanto, E., & Adha, M. M. 2020. Pengelolaan Kelas Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan dalam Meningkatkan Disiplin Belajar. CIVICS: Jurnal Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 5(1), 72–76.

Gunawan, I. 2013. Metode Penelitian Kualitatif Teori & Praktik. Jakarta: Bumi Aksara.

Herdiansyah, H. 2010. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Salemba Humanika.

Irwan, Hully, & Ulfa, M. 2021. Dampak Reward dan Punishment dalam Membentuk Disiplin Anak Usia 5-6 Tahun Pada Masa BDR (Belajar Dari Rumah) di Tk Putra 1 Mataram. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(1), 134–138.

Masfuah, S., Sidiq, D. A. N., & Fakhriyah, F. 2020. Hubungan Minat Belajar IPA Siswa Kelas V SD Negeri 2 Pelemkerep Terhadap Hasil Belajar Selama Pembelajaran Daring. Progres Pendidikan, 1(3), 72–79.

Masfuah, S., Syifa, U. Z., & Ardianti, S. D. 2022. Analisis Nilai Karakter Tanggung Jawab Anak dalam Pembelajaran Daring. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(2), 568–577.

Mulyadi, Y. 2017. Pembelajaran Menyenangkan di Sekolah Menengah. Jurnal Kependidikan FKIP-Universitas Suryakancana, XVIII, 1–16.

Nugraha, S. M., & Jatiningsih, O. 2021. Pembentukan Karakter Tanggung Jawab Siswa Kelas XI IPS Melalui Pembelajaran Ppkn Secara Daring di SMA Negeri 4 Probolinggo. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 10(3), 523–539.

Pratiwi, I. A., Ardianti, S. D., & Kanzunnudin, M. 2018. Peningkatan Kemampuan Kerjasama Melalui Model Project Based Learning (PJBL) Berbantuan Metode Edutainment pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(2).

Pratiwi, I. A., Islami, A. N., & Ismaya, E. A. 2022. Hubungan Kebiasaan Belajar dengan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV di Desa Tunjungharjo Kecamatan Tegowanu Grobogan. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 6(2), 3915–3925.

Rezkillah, I. I., & Haryanto. 2020. Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terintegrasi High Order Thinking Skill terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Sikap Percaya Diri. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 8(2), 257–268.

Sri Lena, M., Nisa, S., Khairani, R., & Wardahtun Aisyah, S. 2023. Analisis Dampak Pemberian Reward dan Punishment Bagi Motivasi Belajar Siswa di SD. Lencana :M Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 1(3), 236–246.

Subakti, H., & Hady Prasetya, K. 2020. Pengaruh Pemberian Reward and Punishment Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas Tinggi Di Sekolah Dasar. Jurnal Basataka (JBT), 3(2), 106–117.

Wani, K. E., & Sutarini. 2022. Analisis Dampak Pemberian Reward and Punishment pada Proses Pembelajaran Tematik Siswa Kelas IV SDN 064955 Medan. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 1(3), 233–247.




DOI: https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v13i3.50121

Article Metrics

Abstract view : 100 times
PDF - 101 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


School Education Journal PGSD FIP UNIMED

Creative Commons License

School Education Journal PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

slot gacor slot