IMPLEMENTASI METODE EDUTAINMENT UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA BERBANTUAN MEDIA MONOPOLI DI SEKOLAH DASAR
Abstract
The results of this research indicate an increase in student learning outcomes in class IV mathematics lessons at SD Negeri 097802 Tumbukan Dalig, Simalungun Regency. This is proven by the results of research on the pretest (initial test) where 6 students (31.57%) got a complete score, while 13 students (68.42%) got an incomplete score, with an average learning result of 59.15. In the first cycle posttest, it increased to 11 students (57.89%) who completed while 8 students (42.10%) did not, with an average learning outcome of 66.73. In the second cycle posttest, completeness of learning outcomes increased to 16 students (84.21%) who completed and 3 students (15.78%) received an incomplete score, with an average learning outcome of 75.78. Furthermore, from the results of observations of teacher activities in implementing cycle I learning, an average of 52% (sufficient) was obtained and observations of student activities were obtained with an average of 50 (sufficient). In cycle II the results of teacher observations increased to 84% (very good) and the results of observations of student activities also increased to 86 (very good) thus it was found that by implementing the edutainment method there was an increase in the learning outcomes of class IV students at SD Negeri 097802 Tumbukan Dalig , Simalungun Regency.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aqib, Z., & Dkk. (2016). Penelitian Tindakan Kelas untuk guru SD, SLB, Dan TK. Bandung: YramaWidya.
Buaton, R. A., Sitepu, A., & Tanjung, D. S. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4066–4074.
Girsang, P. D., Tanjung, D. S., & Azelina, D. (2021). The Effect of Group Investigation Type Cooperative Learning Model on Students’ Learning Outcomes on The Themes of Daerah Tempat Tinggalku at Grade IV SDN 094117 Bangun Saribu. Primary : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(20), 252–261.
Juliana. (2020). Pengaruh Pendekatan Saintifik dan Aktivitas Siswa terhadap Kemampuan Menulis Deskripsi Siswa di Kelas V SDS Gracia Sustain Medan. Jurnal Tunas Bangsa, 7(2), 295–309.
Juliana. (2021). Penerapan Metode SQ3R untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV SD. Jurnal Ilmiah AQUINAS, 4(2), 260–274.
Juliana, Prayuda, M. S., & Tanjung, D. S. (2023). Penerapan Strategi Directed Reading Thinking Activity (DRTA) Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas Sekolah Dasar. Journal on Education, 5(4), 11503–11520.
Kaban, R. H., Anzelina, D., Sinaga, R., & Silaban, P. J. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran PAKEM terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 102–109.
Karjiyati, V. (2020). Implementasi Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Siswa SD. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 13(2), 146–154.
Karo, T. B., Anzelina, D., Sembiring, N., & Tanjung, D. S. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Model Spider Webbed pada Pembelajaran Tematik. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2108–2117.
Nainggolan, M., Tanjung, D. S., & Simarmata, E. J. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran S AVI terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4),2617–2625.
Sembiring, M. E., Simarmata, E. J., & Tanjung, D. S. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share pada Tema Praja Muda Karana ii Kelas III SD Swasta Advent Timbang Deli. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(1), 78–87.
Sembiring, S. B., Tanjung, D. S., & Juliana. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Example Non Example terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4075–4082.
Simorangkir, F. M. A., & Tanjung, D. S. (2019). Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Tematik dengan Pendekatan Multiple Intelligencesberbasis Budaya Batak Angkola untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Education and Development, 7(4), 302–304.
Sinaga, R., & Tanjung, D. S. (2019). Efektifitas Penggunaan Interactive Educational Multimedia Learning Berbasis Teori Kognitif terhadap Dyslexic Student di Sekolah Dasar. Jurnal Guru Kita, 3(4), 338–341.
Sinurat, R., Tanjung, D. S., Anzelina, D., & Abi, A. R. (2021). Analisis Cara Belajar Siswa Berprestasi Kelas IV di SDN 097376 Sippan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Sekolah Dasar, 14(1), 28–37.
Tanjung, D. S., Mahulae, S., & Tumanggor, A. F. M. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Picture and Picture Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Mutiara Pendidikan Indonesia, 7(2), 145–154.
Tanjung, D. S., Sembiring, R. K., & Habeahan, D. F. (2022). Pengaruh Penggunaan Gadget terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas III di Sekolah Dasar Medan. School Education Journal PGSD Fip Unimed, 12(2), 176–184.
Tarigan, A. P., Tanjung, D. S., & Anzelina, D. (2020). Pengaruh Metode Pembelajaran SQ3R terhadap Hasil Belajar Siswa pada Tema Indahnya Kebersamaan Kelas IV SDN 040549 Pebulan. Jurnal Handayani, 11(2), 1–10.
Tarigan, E. B., Simarmata, E. J., Abi, A. R., & Tanjung, D. S. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Model Problem Based Learning pada Pembelajaran Tematik. EDUKATIF : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2294–2304.
Zai, K., Abi, A. R., & Tanjung, D. S. (2020). The Effect of Inquiry Model on Students’ Learning Outcomes on the Theme of “Benda-benda di sekitarku” at Grade V SDN 076713 Zuzundrao. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(6), 836–842.
DOI: https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v14i1.54420
Article Metrics
Abstract view : 99 timesPDF - 44 times
Refbacks
School Education Journal PGSD FIP UNIMED
School Education Journal PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.