ANALISIS PEMANFAATAN APLIKASI PLATFORM MERDEKA MENGAJAR (PMM) BAGI GURU SEKOLAH DASAR
Abstract
This research aims to analyze the use of the Merdeka Mengajar Platform application by teachers at SDN 4 Jambu. A descriptive qualitative approach was used to describe the use of the PMM application. The research subjects consisted of 6 teachers who taught in grades 1 to 6 at SDN 4 Jambu, and was carried out on 20-22 May 2024. Data was collected through observation, interviews and documentation analysis. The research results show that the Merdeka Mengajar Platform has a positive impact on teachers in particular. The government has provided an account that teachers can use to access the Merdeka Mengajar Platform application for free. The platform design makes it easy for teachers to use features such as independent training, student assessments, real actions, communities, and inspirational videos that help plan and implement learning. Teachers at SD Negeri 4 Jambu responded positively to the usefulness of this platform, which significantly improved the quality of learning.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aditya, M., Wardana, W., Indra, D. P., & Ulya, C. (2023). Analisis Penggunaan Aplikasi Merdeka Belajar Oleh Guru Bahasa Indonesia Di Smp Surakarta Sebagai Akselerasi Implementasi Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 13, 209–220.
Anggraini, G., & Winarti, W. (2023). Problematika Penggunaan Platform Merdeka Mengajar (PMM) Pada Daerah Tanpa Jaringan Listrik (Studi di SMPN Satu Atap 2 Mentaya Hulu). Bitnet: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 8(2), 103–112. https://doi.org/10.33084/bitnet.v8i2.5534
Anggraeny, D. (2020). Analisis Teknologi Pembelajaran dalam Pendidikan Sekolah Dasar. Fondatia: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(2), 1-650-1-657.
Arnes, A. (2023). Analisis Pemanfaatan Platform Merdeka Mengajar Oleh Guru PPKn untuk. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1-6), 60-70.
Arnes, A., Muspardi, M., & Yusmanila, Y. (2023). Analisis Pemanfaatan Platform Merdeka Mengajar Oleh Guru PPKn untuk Akselerasi Implementasi Kurikulum Merdeka. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 60–70. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i1.4647
Astuti, E. P. (2022). Pengembangan Kurikulum Merdeka BelajarPada Peningkatan Pemahaman Konsep Penyerbukan dengan Metode Demonstrasi di Kelas 4 SDN Sukorejo 2 Kota Blitar. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 3(3), 671-6-680.
Durrotunnisa, & Nur, H. R. (2020). Penggunaan Pmm. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532.
Kartikasari, D., Puspitasari, N., & Sarwono, R. (2023). Pengaruh Penggunaan Platform Merdeka Mengajar terhadap Kesiapan Guru dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. WASPADA (Jurnal Wawasan Pengembangan Pendidikan), 11(2), 58. https://doi.org/10.61689/waspada.v11i2.472
Lisvian Sari, A. S., Cicik Pramesti, Suryanti, & Riki Suliana R.S. (2022). Sosialisasi Platform Merdeka Mengajar Sebagai Wadah Belajar Dan Berkreasi Guru. Jurnal Penamas Adi Buana, 6(01), 63–72. https://doi.org/10.36456/penamas.vol6.no01.a6105
Kemendikbudristek. (2020, mei 29). Solusi Peningkatan Kompetensi Pendidik dan Tenaga Kependidikan di Daerah Khusus/3T. Jakarta: DKI Jakarta, Indonesia.
Kemendikbudristek. (2024). Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi Republik Indonesia. Indonesia.
Lena, M. S. (2023). Penggunaan Platform Merdeka Mengajar (PMM) Untuk Meningkatkan. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 1-6(3), 1-677-1-685.
Marisana, D. (2023). Penggunaan Platform Merdeka Mengajar untuk Meningkatkan Kompetensi Gurudi Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(1-6), 1-639 -1-650.
Rohimat, S., Sanusi, S., & Munthahanah, M. (2022). Diseminasi Platform Merdeka Mengajar Untuk Guru Sma Negeri 6 Kota Serang. ABDIKARYA: Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 4(2), 1–9. https://doi.org/10.47080/abdikarya.v4i2.2035
Sahelatua, L. S. (201-68). Kendala Guru Memanfaatnkan Media IT dalam Pembelajaran di SDN 1-6 Pagar Air Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(2), 1-631-6-1-640.
Sembiring, L. T. (2024). Pelatihan Pemanfaatan Platform Merdeka Mengajar bagi Guru di Kabupaten. E-DIMAS: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 1-65(1-6), 65-69.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.
Uluwiyah, T. (2024). Analisis Penggunaan Platform Merdeka Mengajar olehGuru PAI & BP dalam Akselerasi Implementasi Kurikulum Merdeka. Jurnal Basicedu, 8(1-6), 659-666.
Utomo. (2024). Implementasi Pelatihan Mandiri Platform Merdeka Mengajar dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 4(1-6), 61-6-72.
DOI: https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v14i2.59289
Article Metrics
Abstract view : 83 timesPDF - 65 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
School Education Journal PGSD FIP UNIMED
School Education Journal PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.