Hubungan Antara Gaya Belajar dan Hasil Belajar Bahasa Inggris Kelas V SD Negeri 060967 Medan Belawan

Authors

  • Dody Feliks Pandimun Ambarita Universitas Negeri Medan
  • Satri Sinaga Universitas Negeri Medan
  • Permata Sari PGSD
  • Angeleva Sinaga Universitas Negeri Medan
  • Patresia Situmorang Universitas Negeri Medan
  • Riris Silalahi Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.24114/jt.v14i1.67891

Keywords:

auditory learning style, kinesthetic learning style, visual learning style, learning results

Abstract

This research aims to determine the relationship between learning styles and English learning outcomes of fifth grade students of State Elementary School 060967 Medan Belawan. The method used in this study is a quantitative method. This type of research is correlational. The subjects of this study were fifth grade students at State Elementary School 060967 Medan Belawan, totaling 34 students with random sampling technique. Based on the results of the research that has been done, it can be concluded that the conditions for the hypothesis to be accepted based on the Product Moment correlation test are if thitung > ttabel, thitung = 0.486 and t table = 0.348, so H0 is rejected and Ha is accepted. Students with visual learning styles are 18 people (52.94%), auditory learning styles are 8 people (23.52%), kinesthetic learning styles are 5 people (14.70%), visual auditory learning styles are 1 person (2.94%), and visual kinesthetic learning styles are 1 person (2.94%). Thus, it can be said that the learning styles and English learning outcomes of class V of SD Negeri 060967 Medan Belawan have a relationship (correlation).

References

Afifah, I. N., Rohmania, Q. N., Fatnatin, & Primandiri, P. R. (2021). Pentingnya Mengetahui Gaya Belajar Siswa SMAN 1 Kediri Dalam Proses Pembelajaran. Inovasi Penelitian Dan Pengambian Kepada Masyarakat Untuk Penguatan Merdeka Belajar Di Masa Pandemi, Kediri: Universitas Nusantara PGRI Kediri.Banggo, Y. M. (2023). Analisis gaya belajar siswa dalam pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 11(1), 74-78.

Basuki, K. (2019). Gaya Belajar. Jurnal Online Internasional & Nasional, 53(9), 1689–1699.

Damayanti, A. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X SMA Negeri 2 Tulang Bawang Tengah. SNPE FKIP Universitas Muhammadiyah Metro, 1(1), 99–108.

Dasep, M., Salsabila, R., & Azzahra, M. A. (2023). Pentingnya Mengenali Gaya Belajar Siswa Sekolah Dasar Dalam Kegiatan Pembelajaran. Jurnal Abdi Nusa, 3(3), 157-163.

Magdalena, I., & Luthfiyah, J. (2020). Strategi Guru Dalam Menghadapi Gaya Belajar Siswa Kelas 3 Di Sd Negeri Tangerang 5. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 2(1), 151–168. Https://Ejournal.Stitpn.Ac.Id/Index.Php/Edisi

Marlina, L., & Sholehun, S. (2021). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi hasil belajar bahasa indonesia pada siswa kelas iv sd muhammadiyah majaran kabupaten sorong. FRASA: Jurnal Keilmuan, Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 2(1), 66-74.

Mustakim. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid-19 pada Mata Pelajaran Matematika. Al Asma: Journal of Islamic Education, 2(1), 1-12.

Nabela, S., Fitria, H., & Nurkhalis, N. (2021). Pengaruh kompetensi profesional dan motivasi kerja guru terhadap kinerja guru. ISEJ: Indonesian Science Education Journal, 2(1), 12-16.

Nasution, F. Z., & Elvira, E. (2022). Memahami Gaya Belajar untuk meningkatkan Potensi Anak. Jurnal Pelayanan dan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 1(2), 10-23.

Novitasari, L., & Wulandari, R. S. (2021). Integrasi Nilai Karakter melalui Desain Bahan Ajar Bahasa Inggris untuk Usia Dini. Konstruktivisme: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 13(1), 62-77.

Parwati, S. (2024). Analisi Gaya Belajar Visual, Ouditori Dan Kinestetik Dalam Pengembangan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadist Kelas VII Madrasah Tsanawiyah Al-Ikhwan Sesait, Kecamatan Kayangan Kabupaten Lombok Utara. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(3), 2098–2103. Https://Doi.Org/10.29303/Jipp.V9i3.2655

Putra, R. P., Yaqin, M. A., & Saputra, A. (2024). Objek Evaluasi Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam: Analisis Taksonomi Bloom (Kognitif, Afektif, Psikomotorik). Jurnal Of Islamic And Education Research, 2(1), 149–158.

Rambe, M. S., & Yarni, N. (2019). Pengaruh Gaya Belajar Visual, Auditorial, Dan Kinestetik Terhadap Prestasi Belajar Siswa SMA Dian Andalas Padang. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 2(2), 291–296.

Setiawan, A. (2024). Memodifikasi Sistem Pendidikan di Sekolah Menengah dengan Pemberdayaan Media Digital dan Keterampilan Informasi dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Manajemen dan Pendidikan Agama Islam, 2(6), 23-38.

Silitonga, A. E., & Magdalena, I. (2020). Gaya Belajar Siswa Di Sekolah Dasar Negeri Cikokol 2 Tangerang. PENSA : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 17–22. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pensa

Simanjuntak, E., & Khairina, M. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Dengan Pendekatan Saintifik Pada Pelajaran Bahasa Inggris Di Kelas Iv Sd Negeri 101775 Sampali. Jurnal Handayani PGSD FIP Unimed, 9(2), 17–24.

Sunardi, R. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPA Tahun Pelajaran 2019/2020 Pada Materi Hukum Termodinamika dengan Model Pembelajaran Inkuiri di SMAN 14 Tebo. Pharmacognosy Magazine, 75(17), 399–405.

Thoha, M., & Priatna, S. (2021). Strategi Pembelajaran, Gaya Belajar Dan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam. Banten: Media Madani.

Wicaksono, D., & Iswan. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Di Kelas IV Sekolah Dasar Muhammadiyah 12 Pamulang, Banten. HOLISTIKA: Jurnal Ilmiah PGSD, 3(2), 111–126.

Windriani, B. N., Jaelani, A. K., & Darmiyani, D. (2021). Hubungan Gaya Belajar Dengan Kemampuan Berpikir Kritis Siwa Kelas V SDN 5 Gunung Rajak Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Ilmiah Pendidikan Indonesia, 3(2), 98-104.

Yandi, A., Putri, A. N. K., & Putri, Y. S. K. (2023). Faktor-faktor yang mempengarui hasil belajar peserta didik (literature review). Jurnal Pendidikan Siber Nusantara, 1(1), 13-24.

Zainudin, Z., & Ubabuddin, U. (2023). Ranah Kognitif, Afektif dan Psikomotorik sebagai Objek Evaluasi Hasil Belajar Peserta Didik. ILJ: Islamic Learning Journal, 1(3), 915-931.

Published

2025-08-22

How to Cite

Ambarita, D. F. P., Sinaga, S., Sari, P., Sinaga, A., Situmorang, P., & Silalahi, R. (2025). Hubungan Antara Gaya Belajar dan Hasil Belajar Bahasa Inggris Kelas V SD Negeri 060967 Medan Belawan. Jurnal Tematik, 14(1), 1–7. https://doi.org/10.24114/jt.v14i1.67891