Analisis Permasalahan Pembelajaran Matematika di SDS Muhammadiyah 18 Medan: Kajian dari Perspektif Guru
Abstract
This research explores issues in mathematics learning at SDS Muhammadiyah 18 Medan through teachers' views. The study applied a descriptive qualitative approach to investigate teachers' experiences and views on the challenges faced in the teaching process. The results indicated that the teaching methods used emphasized more on students' active participation, but only about 50% of students were able to understand the material well. Difficulty understanding abstract concepts, such as fractions, and low student interest are the main barriers. In addition, limited learning tools and facilities also impact on the quality of learning. Teachers' efforts in creating an interesting learning environment through educational activities have proven successful in increasing student enthusiasm. This study suggests the importance of developing more inclusive teaching approaches and improving facilities to support more efficient mathematics learning.References
Andriani, N., & Sari, M. P. (2020). Strategi guru dalam mengatasi kesulitan belajar matematika di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(2), 101–110. https://doi.org/10.31227/jpdn.v6i2.2020
Astuti, D., & Kurniawan, H. (2020). Teknik observasi dalam penelitian pendidikan: Studi kritis terhadap pendekatan kualitatif. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 6(1), 22–33.
Fitriana, D., & Yulianti, R. (2021). Analisis penggunaan wawancara mendalam dalam penelitian pendidikan. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 25(2), 134–145. https://doi.org/10.21831/pep.v25i2.2021
Fitriani, N. (2020). Persepsi negatif siswa terhadap matematika dan dampaknya pada motivasi belajar. Jurnal Pendidikan Matematika, 14(1), 23–31.
Fitriyani, L., & Ahmad, R. (2021). Kesulitan belajar matematika pada materi pecahan di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Matematika, 15(1), 45–53.
Fitriyani, R., & Ahmad, A. (2021). Analisis faktor penyebab rendahnya hasil belajar matematika siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Humaniora, 9(1), 23–31.
Hasanah, L., & Pramono, Y. (2021). Pembinaan siswa berprestasi dalam olimpiade matematika: Studi kasus di sekolah dasar. Jurnal Pengembangan Pendidikan, 10(2), 110–119.
Hidayat, A., & Rambe, H. S. (2022). Peran guru dalam pembelajaran matematika berbasis masalah di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 12(1), 45–54.
Hidayat, R., & Rambe, A. (2022). Faktor-faktor yang mempengaruhi kesulitan belajar matematika di sekolah dasar. Jurnal Edukasi Matematika, 10(3), 210–220.
Huda, N., & Mustofa, A. (2023). Efektivitas metode discovery learning dalam meningkatkan aktivitas belajar siswa. Jurnal Pendidikan Inovatif, 11(3), 134–142.
Lubis, N. H., & Harahap, M. I. (2023). Refleksi guru dalam meningkatkan pembelajaran matematika melalui lesson study di SD Muhammadiyah. EduMat: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 67–78.
Moleong, L. J. (2021). Metodologi penelitian kualitatif (Edisi revisi). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Nurhayati, E., & Setiawan, B. (2022). Pengaruh fasilitas pembelajaran terhadap kualitas pembelajaran matematika di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 15(2), 78–88.
Rahman, F. (2022). Variasi strategi pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar matematika. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1), 44–53.
Simamora, J., & Napitupulu, R. (2024). Strategi motivasi dalam pembelajaran matematika di sekolah dasar. Jurnal Psikopedagogi, 12(1), 33–42.
Simamora, R. E., & Napitupulu, E. (2024). Konstruksi pembelajaran matematika yang humanistik di sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 43(2), 215–229. https://doi.org/10.21831/cp.v43i2.2024
Sugiyono. (2022). Metode penelitian kualitatif, kuantitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Utami, S., & Prasetyo, H. (2023). Peran fasilitas pembelajaran dalam mendukung pembelajaran matematika yang efektif. Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(1), 22–31.
Wijaya, A., & Astuti, R. (2024). Strategi pembelajaran matematika yang menyenangkan melalui permainan edukatif. Jurnal Pendidikan Dasar, 13(1), 40–49.
Wulandari, S., & Fauziah, L. (2025). Implementasi teknologi digital dalam pembelajaran matematika di SD: Antara harapan dan kenyataan. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 10(1), 88–99.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EducanduM

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.