Analisis Kesulitan Siswa Kelas V Sekolah Dasar dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Bangun Ruang
Abstract
This study aims to analyze the difficulties faced by fifth-grade elementary school students in solving word problems related to solid geometry. Using a descriptive qualitative approach through a literature review, the research reveals several obstacles encountered by students, including understanding the wording of problems, visualizing three-dimensional shapes, performing arithmetic operations, and applying Polya’s problem-solving steps. Internal factors such as low motivation and external factors like monotonous teaching methods contribute to students' learning difficulties. The findings highlight the importance of implementing contextual, visual, and interactive teaching strategies to enhance students’ understanding of geometric concepts.References
Adawiah, R. (2017). Deskripsi Proses Menyelesaikan Soal Matematika Berdasarkan Pemahaman Faktual Ditinjau Dari Tingkat Efikasi Diri Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Kotabaru. Cendekia: Jurnal Ilmiah Pendidikan.
Antonius. 2005. Memahami Konsep Matematika Secara Benar Dan Menyajikan Dengan Menarik, Jember : Depertemen Pendidikan Nasional.
Ariani, N. M. D., Candiasa, I. M., Kom, M. I., & Marhaeni, A. N. (2014). Pengaruh Umplementasi Open-Ended Problem Dalam Pembelajaran Matematika Terhadap Jemampuan Pemecahan Masalah Dengan Pengendalian Kemampuan Penalaran Abstrak. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan Indonesia, 4(1), 1-11.
Ariyana, I. K. S., & Suastika, I. N. (2022). Model Pembelajaran CIRC (Cooperative Inteligented Reading and Composition) Sebagai Salah Satu Strategi Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 22(1), 203- 211.
Asrofiyah, R., Rahmawati, I., & Cahyadi, F. (2022). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal cerita matematika berdasarkan langkah Polya materi volume kelas V SD Negeri 1 Rajekwesi Jepara. Jurnal Wawasan Pendidikan, 2(1), 49-60
Astutiani, R. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Langkah Polya. Prosiding Seminar Nasionalpascasarjana Unnes.
Fratama, E., Yadi, F., & Pratama, A. (2023). Analisis Kesulitan Siswa dalam Mengerjakan Soal Cerita Mata Pelajaran Matematika Kelas V. Journal on Education, 6(01), 3090-3096.
Maulin, B. A., & Chotimah, S. (2021). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal bangun ruang sisi datar. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(4), 949-956.
Putri, L. S., & Pujiastuti, H. (2021). Analisis kesulitan siswa kelas v sekolah dasar dalam menyelesaikan soal cerita pada materi bangun ruang. Terampil: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 8(1), 65-74.
Sa'adah, N., Adzani, M. I., Fahmi, L. Z., & Ruqoiyyah, S. (2024). Analisis Kesulitan Siswa Kelas 5 dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Bangun Ruang di SDN 26 Mataram. Al Ilm: Jurnal Pendidikan dan Hukum.
Simbolon, H., Sofiyan, S., & Ramadhani, D. (2019). Analisis kesulitan belajar matematika materi bangun datar SD Negeri 7 Langsa. Journal of Basic Education Studies, 2(1), 100-100.
Sinuraya, R. A., Nabilah, A. A. N., & Yasinta, V. Kesulitan Siswa Dalam Mempelajari Jaring-Jaring Bangun Ruang Dan Luas Permukaan.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EducanduM

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.