Cover Image

PERANCANGAN KEMASAN RAKIK MAK NIS

Aditya Hanum, Bayu Azani, Eko Purnomo, Rifqi Aulia Zaim

Abstract


Development regional specialties is now increasingly rapid and has a lot of diversity regional specialties, one of which is a snack that is processed in Solok, Gunung Talang District, this snack called rakik. One of the MSMEs that produce this type of food is the UP3HP Farmer Group LEMBANG JAO MANDIRI, Solok which called Rakik Mak Nis. Packaging is container that can help prevent or reduce damage to a product from friction, impact, load and vibration during distribution. Packaging also serves as an identity of a brand. Packaging one of the regulations to be able to place products sold in modern markets, like as mini markets to malls, therefore, packaging design carried out to be able to expand the reach of product sales from Rakik Mak Nis and can increase selling value of the product be higher . The method in this packaging design uses is SWOT analysis which serves to find effectiveness of the media that will be designed and used so that the media becomes more effective and communicative. One of the main media that will be designed is packaging consisting of various sizes, followed by a variety of supporting media such as paper bags, x-banners, mugs, Instagram, car branding and calendars. The media used are expected to be able support sales and promotion activities of products, packaging design and promotional media need to be implemented, so that product distribution can be wider and product sales can increase with application of these media. which has been designed.

Keywords: packaging, promotion,regional specialties, chips.

 

Abstrak

Pengembangan makanan khas daerah kini semakin pesat dan semakin memiliki banyak keberagaman. Keberagaman makanan khas daerah salah satunya adalah makanan ringan yang diolah di Kabubaten Solok Kecamatan Gunung Talang, makanan ringan ini disebut dengan rakik. Salah satu UMKM yang memproduksi makanan berjenis rakik ini adalah kelompok Tani UP3HP LEMBANG JAO MANDIRI, Solok, yang dinamakan dengan Rakik Mak Nis. Kemasan adalah sebuah wadah yang dapat membantu mencegah atau mengurangi kerusakan pada suatu produk dari gesekan, benturan, beban dan getaran saat pendistribusiannya. Kemasan juga berfungsi sebagai sebuah identitas dari suatu merek. Kemasan juga merupakan salah satu regulasi untuk bisa menempatkan produk yang dijual pada pasar moderen, seperti mini market hingga mall, oleh sebab itu, perancangan kemasan ini dilakukan untuk dapat memperluas jangkauan dalam penjualan produk dari Rakik Mak Nis dan dapat meningkatkan nilai jual produk menjadi lebih tinggi. Metode dalam rancangan kemasan ini menggunakan metode analisis SWOT yang berfungsi untuk menemukan keefektivitasanndari media-media yang akan dirancang dan digunakan sehingga media tersebut menjadi lebih efektif serta komunikatif. Salah satu media utama yang akan dirancang adalah kemasan yang terdiri dari berbagai ukuran, selanjutnya diikuti dengan beragam media pendukung seperti papper bag, x-banner, mug, instagram, car branding dan kalender. Media-media yang digunakan diharapkan mampu menunjang aktifitas penjualan serta promosi  dari produk Rakik Mak Nis, oleh sebab itu perancangan kemasan dan media-media promosi ini perlu untuk diterapkan, agar penyebaran produk dapat menjadi lebih luas dan penjualan produk dapat meningkat dengan diaplikasikannya media-media yang telah dirancang.

Kata Kunci: kemasan, promosi, makanan khas, rakik.


Authors:

Aditya Hanum : Universitas Negeri Padang

Bayu Azani : Universitas Putra Indonesia YPTK Padang

Eko Purnomo : Universitas Negeri Padang

Rifqi Aulia Zaim : Universitas Negeri Padang

 

References:

Julianti, S. (2014). The Art Of Packaging. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Supriyono, R. (2010). Desain Komunikasi Visual. Yogyakarta: Andi.

Hamka, O. (2021). Merancang yang Akan Dibuang. Bandung: PT.Linimasa Esa Inspirasa.

Kotler, P. (1995). Strategi Pemasaran untuk Organisasi Nirlaba. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Tinarbuko, S. (2008). Semiotika Komunikasi Visual. Yogyakarta: Jalansutra.

Purnomo, E., Hanum, A., & Sari, D. M. (2022). Promosi Objek Wisata Bangunan Bersejarah di Kota Sawahlunto dalam Desain Infografis. Gorga: Jurnal Seni Rupa11(1), 74-80.

Hadi, H., Wimbrayardi, W., & Kamal, M. N. (2021). Promosi Seni Pertunjukan Randai sebagai Identitas Kesenian Tradisional Minangkabau. Gorga: Jurnal Seni Rupa10(2), 262-267.



Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/gr.v11i2.38317

Article Metrics

Abstract view : 186 times
PDF - 187 times

Copyright (c) 2022 Aditya Hanum, Bayu Azani, Eko Purnomo, Rifqi Aulia Zaim

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



Gorga : Jurnal Seni Rupa
Email: gorgajurnalsenirupa@unimed.ac.id

Jl. Willem Iskandar, Pasar V, Medan Estate, Medan City, North Sumatra Province, Postal Code 20221. Phone/fax: (061) 661 3365 / +6285278021981.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License