Improving HOTS Literacy Using the PjBL Model with Crossword Puzzle Media on Reaction Rate Materials

Christine Petricia Marpaung, Retno Dwi Suyanti

Abstract


Every student is required to master science literacy in social life because this literacy is related to the ability of students to relate issues about science and their ideas as citizens. The logical influence of the demands of teacher professionalism in the presentation of chemistry learning is the teacher's ability to create the right learning strategy in accordance with the problems faced in the world of education. One of the things that can be done in solving the problem in question is to transfer the old learning method with the new one. This study aims to determine the improvement of HOTS literacy by integrating the PjBL model with the Crossword Puzzle media on the Reaction Rate material in class XI SMA and to describe the most developed aspects of HOTS literacy. This research is a Quantitative Descriptive research using an experimental method with a One-Group Pretest-Posttest Design design. The results showed that students' HOTS literacy ability increased through learning with the PjBL model with Crossword media, this was proven through a t-test that obtained a value tcount > ttable (7.152 > 2,03452) with an N-gain value of 0.7079 (70.79%).


Keywords


PjBL model; Crossword; HOTS Literacy; Reaction Rate

Full Text:

PDF

References


Afandi, M., Chamalah, E., & Wardani, O. P. (2013). Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah. Unissula Press.

Akhiruddin, Sujarwo, Atmowardoyo, H., & Nurhikmah. (2019). Belajar dan Pembelajaran (Jalal, M. N. Fajrin, & P. Irmawati (eds.)). Cahaya Bintang Cemerlang.

Amalia, N. H., & Hidayat, N. (2018). Penggunaan Media Teka-Teki Silang (Crossword Puzzle) Dalam Meningkatkan Kemampuan Baca Tulis Kosakata Bahasa Arab Peserta Didik Kelas III Mi Ma’arif Giriloyo 1 Bantul. Pendidikan Dasar Islam Volume, 10(1), 119–134.

Andriani, D. W., & Yonata, B. (2018). Melatihkan High Order Thinking Skills Peserta Didik Melalui Implementasi Model Pembelajaran Inkuiri Pada Materi Kesetimbangan Kimia. Unesa Journal of Chemical Education, 7(3), 333–339.

Bafada, I. (2021). Sains Dan Teknologi (I. Bafadal, N. F. Choiron, H. Susanto, I. Santy, A. P. Putra, N. . Susilowati, M. E. . Sari, R. Firmansyah, Y. R. . Pradana, R. Kurniawan, N. Insani, G. R. . Hakim, A. J. Sulistyo, S. Arifin, N. W. Asri, & D. Anggiantoro (eds.); I). Universitas Negeri Malang.

Dahlan, N., Humairah, N. A., & Sartika, D. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Metode Simulasi Terhadap Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik. Fisika Dan Pembelajarannya, 1(2), 61–67. https://doi.org/10.31605/phy.v1i2.

Devi, P. K. (2016). Modul Guru Pembelajar: Mata Pelajaran Kimia Sekolah Menengah Atas (Indrawati (ed.)). Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Ilmu Pengetahuan Alam.

Dinni, H. N. (2018). HOTS ( High Order Thinking Skills ) dan Kaitannya dengan Kemampuan Literasi Matematika. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 170–176.

Faizah, S. N. (2017). Hakikat Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 175–185.

Humaira, Sardinah, & Yusuf, M. N. (2015). Perbandingan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Kerangka Manusia Melalui Media Kerangka Manusia dan Media Gambar Siswa Kelas IV SDN Lampeuneurut Aceh Besar. Pesona Dasar, 3(3), 60–72.

Khery, Y., Nufida, B. A., Suryati, S., Rahayu, S., & Budiasih, E. (2019). Gagasan Model Pembelajaran Mobile–NOS Untuk Peningkatan Literasi Sains Siswa. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 6(1), 49. https://doi.org/10.33394/hjkk.v6i1.1600

Muliaman, A., & Mellyzar. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Menggunakan Model Project Based Learning Pada Materi Laju Reaksi. Journal of Chemistry In Education, 9(2), 1–5.

Musayaroh, T., Yuliana, I. F., & Fatayah, F. (2021). Pengembangan Instrumen Tes Literasi Kimia Berbasis HOTS yang Layak Ditinjau Dari Validitas Ahli Oleh Ahli. Journal of Chemical Education, 10(3), 243–251.

Niswara, R., Muhajir, & Untari, M. F. A. (2019). Pengaruh Model Project Based Learning Terhadap High Order Thinking Skill. Mimbar PGSD Undiksha, 7(2), 85–90.

Oktavia, S. H., & Has, Z. (2017). Pengaruh Metode Pembelajaran Croosword Puzzle Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas VIII SMP Bukit Raya Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Ekonomi Akuntansi, 5(1), 43–57.

Pangesti, F. T. P. (2018). Menumbuhkembangkan Literasi Numerasi Pada Pembelajaran Matematika Dengan Soal HOTS. Indonesian Digital Journal of Mathematics and Education, 5(9), 566–575.

Panggabean, F. T. M., Purba, J., & Sinaga, M. (2021). Pengembangan Pembelajaran Daring Terintegrasi Media Untuk Mengukur HOTS Mahasiswa Pada Mata Kuliah Kimia Organik. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia, 3(1), 11–21.

Pearson, R. J. (2020). Online Chemistry Crossword Puzzles prior to and during COVID-19: Light-Hearted Revision Aids That Work. Journal Of Chemical Education, 97, 3194–3200. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.0c00645

Prastiwi, M. N. B., Rahmah, N., Khayati, N., Utami, D. P., Primastuti, M., & Majid, A. N. (2017). Studi Kemampuan Literasi Kimia Peserta Didik Pada Materi Elektrokimia. Prosiding Seminar Nasional Kimia UNY, 21, 101–108.

Pratama, Y. A., Sopandi, W., Hidayah, Y., & Trihastuti, M. (2020). Pengaruh model pembelajaran RADEC terhadap keterampilan berpikir tingkat tinggi siswa sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 6(2), 191–203.

Priyasmika, R., & Yuliana, I. F. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing dengan Pendekatan Intertekstual dan Pengaruhnya Terhadap Hasil Belajar Ditinjau dari Literasi Kimia dan Kemampuan Awal. Prosiding Seminar Nasional Kimia, 1, 100–109. https://kimia.fmipa.unesa.ac.id/wp-content/uploads/2020/12/100-109.pdf

Rivalina, R. (2020). Pendekatan Neurosains Meningkatkan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Guru Pendidikan Dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 08(01), 83–109.

Rosmiati. (2022). Pembelajaran Kimia yang Menyenangkan di Madrasah. Uniqbu Journal of Exact Sciences (UJES), 3(1), 18–28.

Sani, R. A. (2019). Pembelajaran Berbasis HOTS (Higher Order Thinking Skills). Tira Smart.

Sasmono, S. (2018). Project Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kimia Siswa Pokok Bahasan Hakikat Ilmu Kimia. Jurnal Pendidikan IPA Veteran, 2(2), 189–200. https://doi.org/10.31331/jipva.v2i2.727

Setiawan, A. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Uwais Inspirasi Indonesia.

Simamora, K. F. (2022). Kemampuan HOTS Siswa Melalui Model PjBL Ditinjau dari Kemampuan Literasi Kimia Siswa. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia, 4(1), 55–65.

Sugiharti, G., & Muliaman, A. (2016). Perbandingan Hasil Belajar Siswa yang Diajar Dengan Menggunakan Model Contextual Teaching And Learning dan Guided Inquiry pada Pokok Bahasan Struktur Atom. Jurnal Pendidikan Kimia, 8(1), 5–11.

Sumarti, S. S., Cahyono, E., & Munafiah, A. (2015). Project Based Learning Tools Development on Salt Hydrolysis Materials through Scientific Approach. IOSR Journal of Research & Method in Education, 5(2), 1–5. https://doi.org/10.9790/7388-05220105

Susanti, E. D. (2019). Project Based Learning: Pemanfaatan Vlog Dalam Pembelajaran Sejarah Untuk Generasi Pro Gadget. Jurnal Sejarah, Budaya, Dan Pengajarannya, 13(1), 84–96. https://doi.org/10.17977/um020v13i12019p84

Wahyuni, A., & Yusmaita, E. (2020). Perancangan Instrumen Tes Literasi Kimia Pada Materi Asam dan Basa Kelas XI SMA / MA. Edukimia, 2(3), 106-111.

Wati, R. W. I., Lesmono, A. D., & Prastowo, S. H. B. (2019). Pengembangan Modul Fisika Interaktif Berbasis HOTS (High Order Thinking Skill) Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa SMA Pada Pokok Bahasan Suhu dan Kalor. Jurnal Pembelajaran Fisika, 8(3), 202–207.

Wulansari, N. S., Musa, W. J. A., & Laliyo, L. A. R. (2016). Pemetaan Struktur Pengetahuan Siswa untuk Mengukur Kemampuan Pemahaman Konsep Laju Reaksi. Jurnal Entropi, 11(1), 74–83.




DOI: https://doi.org/10.24114/jipk.v5i1.43678

Article Metrics

Abstract view : 167 times
PDF - 137 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


CONTACT US

Chemistry Education Study Program
Chemistry Laboratory Bldg 19
Faculty of Mathematics and Natural Science 
Universitas Negeri Medan
Jalan Willem Iskandar, Psr V Medan Estate, Medan Indonesia (20222)
Email: Jinovpkim@unimed.ac.id
Telp/WA: 082274239349; 081221555995; 081263935974