Distant Learning Satisfaction in High School Chemistry Amidst COVID-19 Pandemic: A Case Study
Abstract
The aim of this research is to analyze the level of satisfaction with distance learning chemistry during the COVID-19 pandemic. This study used descriptive qualitative method. Data collection through a survey using google form to 449 respondents. The results of the analysis show that the COVID-19 pandemic has an impact on the level of student satisfaction, namely 18% very satisfied, 78% satisfied and 4% dissatisfied with distance learning chemistry. Students participate actively in taking chemistry lessons online. The distance learning system is not limited to being used during the COVID-19 pandemic, but can also be applied in normal conditions as modified learning with face-to-face learning.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akhiar, A., & Muazzinah, M. (2021). Efektivitas Pembelajaran Online Saat Pandemi Covid-19 Di Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh. Al-Ijtima`i: International Journal of Government and Social Science, 7(1), 13–26. https://doi.org/10.22373/jai.v7i1.1411
Al-Gifari, A., & Supriyanto, S. (2022). Interaktivitas Mahasiswa Dengan Video Pembelajaran Pada Kurikulum Dan Pembelajaran Di Era Pandemi Covid-19 Di Program Studi Teknologi Pangan Universitas Terbuka. Jurnal Inspirasi Manajamen Pendidikan, 10(2), 342–351.
Andini, I., Safitri, N. A. N., & Hendri. (2022). Analisis Efek Pandemi Covid-19 Terhadap Pendidikan di Indonesia. Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi Dan Manajemen, 2(1), 196–204. https://doi.org/10.29406/jpk.v11i2.3412
Argaheni, N. B. (2020). Sistematik Review: Dampak Perkuliahan Daring Saat Pandemi COVID-19 Terhadap Mahasiswa Indonesia. PLACENTUM: Jurnal Ilmiah Kesehatan Dan Aplikasinya, 8(2), 99–108. https://doi.org/10.20961/placentum.v8i2.43008
Donasari, A., & Silaban, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Kimia Berbasis Android Pada Materi Termokimia Kelas XI SMA. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia (Journal Of Innovation in Chemistry Education), 3(1), 86–95. https://doi.org/10.24114/jipk.v3i1.23056
Fashiri, F., & Susanti, N. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Interaktif Berbasis Website Pada Topik Larutan Elektrolit dan Non Elektrolit. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia (Journal Of Innovation in Chemistry Education), 2(2), 104–109. https://doi.org/10.24114/jipk.v2i2.19789
Hafiza, M., Marlina, L., & Astuti, R. T. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Whiteboard Animation pada Materi Hidrokarbon sebagai Media Alternatif Pembelajaran Daring. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia (Journal Of Innovation in Chemistry Education), 4(1), 82–91. https://doi.org/10.24114/jipk.v4i1.33661
Hasanah, U., & Qomariyah, R. S. (2023). Sosialisasi Pembelajaran Daring Pada Kegiatan Belajar Mengajar. Jurnal Abdi Panca Marga, 4(1), 34–43. https://doi.org/10.51747/abdipancamarga.v4i1.1450
Kartini, K., Ansharullah, A., & Wicaksono, D. (2022). Pengaruh Aplikasi Pembelajaran Online Dan Kebiasaan Belajar Dari Rumah Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Instruksional, 4(1), 96–115.
Lestari, I. (2022). Interaktivitas Pembelajaran di Masa Pandemi Covid-19. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 11(2), 67–78. https://doi.org/10.58230/27454312.142
Meilani, L., Bastulbar, B., & Pratiwi, W. D. (2021). Dampak Pembelajaran Jarak Jauh Terhadap Aspek Kognitif, Afektif, dan Psikomotor Bagi Siswa Sekolah Menengah Atas (SMA). Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 11(3), 282–287. https://doi.org/10.23887/jjpbs.v11i3.31476
Napitupulu, R. M. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Kepuasan Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 7(1), 23–33. https://doi.org/10.21831/jitp.v7i1.32771
Novitasari, K. W. A., & Aznam, N. (2023). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Menurut Indikator Facione Pada Pembelajaran Kimia Daring Dan Luring. Jurnal Riset Pembelajaran Kimia, 8(2), 85–94.
Nugroho, W. (2021). Kepuasan Siswa terhadap Pembelajaran Daring Menggunakan Microsoft Teams dan Video Youtube pada Materi Program Linier. Jurnal THEOREMS (The Original Research of Mathematics), 5(2), 111–121. https://doi.org/10.31949/th.v5i2.2518
Panggabean, F. T. M., Purba, J., & Sinaga, M. (2021). Pengembangan Pembelajaran Daring Terintegrasi Media Untuk Mengukur HOTS Mahasiswa Pada Mata Kuliah Kimia Organik. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia (Journal Of Innovation in Chemistry Education), 3(1), 11–21. https://doi.org/10.24114/jipk.v3i1.24298
Putri, I. C. V., Alti, R. M., Asri, Y. N., & Wulandari, I. Y. (2023). Studi Komparatif Penggunaan Platform Zoom dan Google Classroom sebagai Media Perkuliahan Daring. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 13(1), 20–27. https://doi.org/10.24246/j.js.2023.v13.i1.p20-27
Rahayu, W. I., & Shafina, M. R. (2022). Aplikasi Analisis Kelayakan Sistem Untuk Pengukuran Usability Dengan Menerapkan Metode Use Questionnaire. Jurnal Teknik Informatika, 14(3), 152–160. https://ejurnal.poltekpos.ac.id/index.php/informatika/article/view/2441
Rangkuti, I., Lubis, W., Nurmayani, N., & Aulia, S. M. (2021). Studi Dampak Pandemik Covid-19 Terhadap Proses Pembelajaran Di Sekolah. Elementary School Journal, 11(1), 1–6. https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v11i1.24968
Rohmanto, R., & Setiawan, T. (2022). Perbandingan Efektivitas Sistem Pembelajaran Luring dan Daring Menggunakan Metode Use case dan Sequence Diagram. INTERNAL : Information System Journal, 5(1), 53–62. https://doi.org/10.32627/internal.v5i1.506
Rosa, N. M., & Suryadi, A. (2022). Penggunaan Google Classroom Pada Pembelajaran Kimia. Jurnal Ilmiah Profesi Guru, 3(1), 23–29. https://doi.org/10.30738/jipg.vol3.no1.a11900
Sabaniah, S., Ramdhan, D. F., & Rohmah, S. K. (2021). Peran Guru dalam Pelaksanaan Pembelajaran Jarak Jauh di Tengah Wabah Covid - 19. Edunesia : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 43–54. https://doi.org/10.51276/edu.v2i1.77
Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19. Biodik: Jurnal Ilmu Pendidikan Biologi, 6(2), 214–224. https://doi.org/10.22437/bio.v6i2.9759
Safak, M. (2021). Tingkat Kepuasan Peserta Didik pada Pembelajaran Matematika di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Lingkar Mutu Pendidikan, 18(1), 73–80. https://doi.org/10.54124/jlmp.v18i1.8
Septiadi, M. A., Prawira, N. H., Aepudin, S., & Lestari, V. A. (2022). Dampak Covid-19 Terhadap Sistem Pendidikan. Khazanah Pendidikan Islam, 4(1), 51–62. https://doi.org/10.15575/kp.v4i1.17891
Sitompul, B. (2022). Kompetensi Guru dalam Pembelajaran di Era Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(3), 13953–13960. https://doi.org/10.31004/jptam.v6i3.4823
Sulastri, S. (2020). Hubungan Antara Sikap Mahasiswa Terhadap Metode Belajar Daring Dengan Motivasi Belajar Di Akper Kesdam I / Bukit Barisan Padang. Jurnal Ilmiah Cerebral Medika, 2(2), 1–8. https://doi.org/10.53475/jicm.v2i2.31
Sunarti, S., & Mitrohardjono, M. (2021). Analisis Dampak Pandemik Covid 19 Terhadap Pembelajaran Jarak Jauh Pada Dunia Pendidikan Di Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Muhammadiyah Jakarta. Jurnal Tahdzibi, 6(1), 47–56. https://doi.org/10.24853/tahdzibi.6.1.47-56
Sutiah, S., Slamet, S., Shafqat, A., & Supriyono, S. (2020). Implementation of distance learning during the covid-19 pandemic in faculty of education and teacher training. Cypriot Journal of Educational Sciences, 15(5), 1204–1214. https://doi.org/10.18844/CJES.V15I5.5151
Sutiani, A., Muchtar, Z., Dibyantini, R. E., Sinaga, M., & Purba, J. (2022). Analisis Kemampuan Guru-Guru Kimia SMA Sumatera Utara Dalam Mengintegrasikan TPACK. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia (Journal Of Innovation in Chemistry Education), 4(2), 112–131. https://doi.org/10.24114/jipk.v4i2.39259
Sutisnowati, E. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran dalam Pelatihan Berbasis Lingkungan bagi Guru Madrasah Aliyah Program Ilmu Pengetahuan Sosial. Andragogi: Jurnal Diklat Teknis Pendidikan Dan Keagamaan, 9(1), 93–104. https://doi.org/10.36052/andragogi.v9i1.229
DOI: https://doi.org/10.24114/jipk.v6i1.57514
Article Metrics
Abstract view : 87 timesPDF - 52 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
CONTACT US
Chemistry Education Study Program
Chemistry Laboratory Bldg 19
Faculty of Mathematics and Natural Science
Universitas Negeri Medan
Jalan Willem Iskandar, Psr V Medan Estate, Medan Indonesia (20222)
Email: Jinovpkim@unimed.ac.id
Telp/WA: 082274239349; 081221555995; 081263935974