ANALISIS MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN PJOK KELAS IV SD AL-FURQON

Rachmat Budi Santoso, Sunanto Sunanto, Nafiah Nafiah, Sri Hartatik

Abstract


Abstract: The background of this research is to describe the efforts and constraints of student learning motivation in which it becomes a question if the PJOK subjects are generally carried out properly and correctly. Therefore, the researcher wants to know the motivation of students if the PJOK subjects take place. The purpose of this study was to analyze students' motivation to learn PJOK at SD AL-FURQON. This type of research uses descriptive qualitative research, the research subjects used are fourth grade students and are clarified by statements to schools, PJOK teachers, and representatives of students' parents. Data collection techniques used are observation, interviews and documentation. Based on the results of research and discussion, the implementation of PJOK learning at SD AL-FURQON, precisely in class IV, has been carried out well, students and educators have used media or sports equipment in the learning process. In the implementation of PJOK learning. However, there are still some obstacles, one of which is boredom, monotony to the mood in doing the assignments given by the teacher. One of the solutions used in dealing with these problems is to provide a stimulus with an individual or group approach to feel comfortable when learning with PJOK. In general, this study was conducted to analyze students' learning motivation towards PJOK learning at SD AL-FURQON.

Keywords: Student learning motivation and PJOK learning

Abstrak; Latar belakang penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan upaya dan kendala motivasi belajar siswa dalam yang mana menjadi sebuah pertanyaan jika mata pelajaran PJOK yang pada umumnya dilakukan secara baik dan benar, Maka dari itu peneliti ingin mengetahui motivasi dari siswa jika mata pelajaran PJOK berlangsung. Tujuan dari penelitian ini untuk menganalisis motivasi belajar siswa terhadap pembelajaran PJOK di SD AL-FURQON. Jenis penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif deskripstif, subjek penelitian yang digunakan adalah siswa kelas IV serta diperjelas dengan pernyataan kepada sekolah, guru PJOK, dan perwakilan orang tua siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan yakni observasi, wawancara dan dokumentasi. Berdasarkan hasil penelitian dan pembahasan, pelaksanaan pembelajaran PJOK di SD AL-FURQON tepatnya pada kelas IV telah terlaksana dengan baik, peserta didik dan pendidik telah memanfaatkan media atau peralatan olahraga dalam proses pembelajarannya. Dalam pelaksanaan pembelajaran PJOK. Namun, masih terdapat beberapa kendala salah satunya rasa bosan, monoton hingga mood dalam mengerjakan tugas yang diberikan oleh guru. Adapun solusi yang digunakan dalam menghadapi permasalahan tersebut salah satunya memberikan stimulus dengan pendekatan secara individu ataupun kelompok agar merasa nyaman ketika melakukan pembelajaran dengan PJOK. Simpulan secara umum, penelitian ini dilakukan untuk menganalisiswa motivasi belajar siswa terhadap pembelajaran PJOK di SD ALFURQON.

Kata Kunci: Motivasi belajar siswa dan Pembelajaran PJOK


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/js.v6i4.38275

Article Metrics

Abstract view : 273 times
PDF - 203 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Rachmat Budi Santoso, Sunanto Sunanto, Nafiah Nafiah, Sri Hartatik

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.