PENGEMBANGAN MODUSIKU (E-MODUL DAN ASESMEN INTERAKTIF BERBASIS LITERASI KEARIFAN LOKAL KUDUS) SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DAN KARAKTER

Authors

  • Rani Setiawaty Universitas Muria Kudus
  • Fatikhatun Najikhah Universitas Muria Kudus
  • Wasis Wijayanto Universitas Muria Kudus
  • Lintang Kironoratri Universitas Muria Kudus

DOI:

https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v15i2.66282

Keywords:

e-Modules, Interactive Assessment, Local Wisdom Literacy, Indonesian Language

Abstract

The objectives of this research are (1) to develop Modusiku (e-modules and interactive assessments that are integrated and based on local wisdom literacy) for Indonesian language learning and student character; (2) to test the validation of Modusiku; (3) to test the practicality of Modusiku. This research method is Research and Development with ADDIE model. Based on the results of the study, it shows that first, Modusiku as a medium for learning language and student character have been developed.  Second, the results of the media expert validation test scored 81.55% (very feasible), the material expert 80% (very feasible), and the practitioner expert 84% (very feasible). Third, based on the results of the practicality test, it shows that this e-module is very practical to use in learning, with positive responses from teachers by 86% and students by 96%. Thus, Modusiku that has been improved based on the validator's input is considered feasible and practical as a medium for learning Indonesian as well as an effort to instill the character of love for local culture to students.

Author Biographies

Fatikhatun Najikhah, Universitas Muria Kudus

Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muria Kudus

Wasis Wijayanto, Universitas Muria Kudus

Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muria Kudus

Lintang Kironoratri, Universitas Muria Kudus

Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muria Kudus

References

Anggraini, Y. (2022). Program Pendidikan Karakter dalam Mengatasi Krisis Moral di Sekolah. Jurnal Basicedu, 6(4), 5877–5889. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1230

Anjani, R., & Sumardi, A. (2022). Pengembangan Modul Interaktif pada Materi Puisi Rakyat Kelas VII Berbasis Nilai-nilai Akhlak dalam Islam. Imajeri: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2), 115–129. https://doi.org/10.22236/imajeri.v4i2.8510

Dwi Aqiella Fadilla Hayya, & Setiawaty, R. (2023). Kontribusi Nilai Personal dan Nilai Pendidikan dalam Buku Cerita Si Kabayan bagi Siswa Sekolah Dasar. Narasi: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia, Dan Pengajarannya, 1(2), 149–159. https://doi.org/10.30762/narasi.v1i2.1565

Fajrie, N., Aryani, V., & Kironoratri, L. (2024). Media Belajar Digital Berbasis Kearifan Lokal Sebagai Sumber Bacaan Dongeng Sastra Anak. Jurnal Elementaria Edukasia, 7(1), 2262–2275. https://doi.org/10.31949/jee.v7i1.8123

Fauzi Giwangsa, S., Heryanto, D., Hartati, T., Mulyasari, E., Heryani, R., Rahmawati, E., Muron, F. S., & Somantri, M. (2023). Pengembangan Modul Tematik Praksis Sastra Anak pada Pembelajaran Drama Berbasis Karakter Nasionalisme di SD. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 1730–1740. https://doi.org/10.31949/jee.v6i4.6921

Kironoratri, L., Bakhruddin, A., Fardani, M. A., & Ardianti, S. D. (2023). “Emopuan” Berbasis Keunggulan Lokal Pati Untuk Menanamkan Pendidikan Karakter Sosial Anak Sekolah Dasar. EDUSAINTEK: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 10(3), 788–803. https://doi.org/10.47668/edusaintek.v10i3.849

Kusuma, D. (2022). Sastra Anak Sebagai Media Gerakan Literasi Budaya Pada Siswa Sekolah Dasar. Journal Of Elementary Education Research, 1(2), 2022. http://journal.staipati.ac.id/index.php/jeer

Manurung, J., Haloho, B., & Napitu, U. (2023). Mengembangkan Bahan Ajar dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) di SD. JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala, 8(2), 676. https://doi.org/10.58258/jupe.v8i2.5596

Marinita. (2018). Problematika Menulis Bahan Ajar Mahasiswa Semester Vii Program Studi Bahasa Indonesia Stkip PGSRI Lubuklinggau. Jurnal Perspektif Pendidikan, 12(1), 72–84. http://ojs.stkippgri-lubuklinggau.ac.id/index.php/JPP72

Maulida, U. (2022). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Tarbawi : Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 5(2), 130–138. https://doi.org/10.51476/tarbawi.v5i2.392

Noviyanti, N., & Hardini, A. T. A. (2021). Pengembangan Modul Bahasa Indonesia Materi Puisi Menggunakan Model Mind Mapping di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 3277–3286. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.1271

Oktaviana, N. D., Sudikan, S. Y., & Subrata, H. (2023). Pengembangan Buku Ajar Sastra Anak dalam Perspektif Multiple Intelligences untuk Penguatan Pendidikan Karakter Siswa Kelas 2 Sekolah Dasar. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 1229–1238. https://doi.org/10.62775/edukasia.v4i2.421

Rofi’ie, A. H. (2017). Pendidikan Karakter Adalah Sebuah Keharusan. WASKITA: Jurnal Pendidikan Nilai Dan Pembangunan Karakter, 1(1), 113–128. https://doi.org/10.21776/ub.waskita.2017.001.01.7

Salam, A., Setya, G. A., Syuroiya, K. A., Rahmadani, M. N. F., Setiawaty, R., & Najikhah, F. (2023). Media Power Point Interaktif Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Siswa Kelas VI Sekolah Dasar. Prosiding Seminar …, 2, 502–514. https://conference.umk.ac.id/index.php/sndies/article/view/475%0Ahttps://conference.umk.ac.id/index.php/sndies/article/download/475/479

Setiawaty, R., Zahra, O. A., Ariyani, F., Wardani, K. U., & Rahayu, S. (2023). Pengembangan Modul Teks Deskripsi Untuk Meningkatkan Pemahaman Ide Pokok Bacaan Siswa Kelas V. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(02), 5517–5531.

Tejo Pri Asmoro, S. B. K., Almira Durhotul Jannah, & Rani Setiawaty. (2023). Kontribusi Nilai Personal Dan Nilai Pendidikan Karakter Dalam Buku Cerita Anak Dauppare Karya Nurlina Arisnawati Untuk Siswa Sekolah Dasar. Janacitta, 6(2), 104–114. https://doi.org/10.35473/jnctt.v6i2.2349

Yuliana, T., Mastuti, N. Z. K., & Setiawaty, R. (2024). Kajian Sastra Anak: Kontribusi Nilai Personal Dan Nilai Pendidikan Dalam Buku Cerita Naga Emas Danau Ranau Karya Yulfi Zawarnis. Bahtera Indonesia; Jurnal Penelitian Bahasa Dan Sastra Indonesia, 9(1), 88–99. https://doi.org/10.31943/bi.v9i1.523

Additional Files

Published

2025-07-06