HUBUNGAN EKSTRAKURIKULER PRAMUKA DENGAN KEDISIPLINAN SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Putri Aqilla Mahrani Universitas Negeri Medan
  • Nurmayani Universitas Negeri Medan
  • Eva Betty Simanjuntak Universitas Negeri Medan
  • Apiek Gandamana Universitas Negeri Medan
  • Waliyul Maulana Siregar Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v15i1.66308

Keywords:

Scout Extracurricular, Student Discipline, Relation

Abstract

The problem found in this research is the lack of student discipline, there are students who do not obey the rules, such as students arriving late, not wearing attributes, and playing around during ceremonies. This research aims to determine the significant relationship between scout extracurricular activities and the discipline of students at SD Negeri Kec. Stabat, Kab. Langkat T.A 2023/2024. The type of research used is quantitative research with correlational methods. From the research results, it was found that there was a significant relationship between scout extracurricular activities and the discipline of students at SD Negeri Kec. Stabat, Kab. Langkat. This is shown from the calculation of the Hypothesis Test using the t-test, obtained a  value of 8.513 >  2.004, which means that Ha is accepted and Ho is rejected, so it can be said that there is a significant relationship between scout extracurricular activities and the discipline of students at SD Negeri Kec. Stabat, Kab. Langkat.

Author Biographies

Putri Aqilla Mahrani, Universitas Negeri Medan

Pendidikan Pra Sekolah Dasar dan Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Medan

Nurmayani, Universitas Negeri Medan

Pendidikan Pra Sekolah Dasar dan Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Medan

Eva Betty Simanjuntak, Universitas Negeri Medan

Pendidikan Pra Sekolah Dasar dan Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Medan

Apiek Gandamana, Universitas Negeri Medan

Pendidikan Pra Sekolah Dasar dan Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Medan

Waliyul Maulana Siregar, Universitas Negeri Medan

Pendidikan Pra Sekolah Dasar dan Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Medan

References

Annisa, M. N., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Peran Ekstrakurikuler dalam Meningkatkan Karakter Kewarganegaraan Siswa di Sekolah. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5, 7286–7291. https://doi.org/10.31004/jptam.v5i3.2141

Embong, M., & Suppa, S. M. P. N. (2021). Upaya Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Kelas VIII Pada SMP Negeri 1 Suppa Melalui Layanan Bimbingan Sosial, 10, 103–117. https://doi.org/10.26618/jkm.v10i2.7957

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2014). Kepramukaan: Bahan Ajar Implementasi Kurikulum 2013 untuk Kepala Sekolah. Jakarta.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI. (2024). Peraturan Pemerintah tentang pendidikan kepramukaan (Permedikbudristek nomor 63 Tahun 2024). Jakarta.

Priyatno, Duwi. (2016). Belajar Alat Analisis Data Dan Cara Pengolahannya Dengan SPSS. Yogyakarta: Gava Media.

Rosalina, L., Rahmiwati, & Saputra, I. (2023). Buku Ajar Statistika. Padang: Muharika Rumah Ilmiah.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Downloads

Published

2025-03-26