PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA CANVA TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA KELAS 5 SEKOLAH DASAR

Authors

  • Padli Universitas Muhammadiyah Kuningan
  • Rita Universitas Muhammadiyah Kuningan

DOI:

https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v15i3.68017

Keywords:

Interest in Learning, Learning Media, Canva Application, Science Lesson

Abstract

This study aims to analyze the effect of Canva media on students' learning interest in Natural and Social Sciences (IPAS) in fifth grade elementary schools. Initial observations showed low student interest due to monotonous media use, with only 16 out of 40 students achieving the Minimum Completion Criteria (KKM). This methodology involved two meetings: one meeting without Canva media and one meeting with Canva media. Data were collected using a valid questionnaire, measuring indicators such as student attention and engagement. The results showed an increase in student learning interest from 72% to 84% after the use of Canva media. These findings indicate that Canva helps create an engaging learning environment with presentation designs, infographics, and interactive quizzes, effectively enhancing student creativity and learning outcomes.

Author Biographies

Padli, Universitas Muhammadiyah Kuningan

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Pendidikan Sosial Dan Teknologi, Universitas Muhammadiyah Kuningan

Rita, Universitas Muhammadiyah Kuningan

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Pendidikan Sosial Dan Teknologi, Universitas Muhammadiyah Kuningan

References

Kurniawan AA, Rahmawati ND, Dian K. (2024). Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Canva terhadap Hasil Belajar IPAS pada Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar. J Inovasi, Eval dan Pengembangan Pembelajaran. 2024;4(2):179-187. doi:10.54371/jiepp.v4i2.466

Pratiwi AE, Ferryka PZ. (2024). Pembelajaran M. Upaya Peningkatan Hasil Belajar IPA Kelas VI Pada Materi Sistem Tata Surya Melalui Penggunaan Media Pembelajaran Canva. 2024;10(1):449-460.

Sarbaitinil, Muzakkir, Muhammad Yasin, Irfan Sepria Baresi, Muhammadong. (2024). Menumbuhkan Minat Belajar Siswa melalui Metode Pembelajaran Kreatif. J Int Multidiscip Res. 2024;2(2):367-379. doi:10.62504/jimr75xf4w76

Sinta R, Fanreza R. (2024). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa melalui Media Digital Canva dalam Pembuatan Video Pembelajaran Ibadah Praktis pada Mata Pelajaran Fiqih di MTs Darul Ulum Budi Agung. EduInovasi J Basic Educ Stud. 2024;4(2):846-853. doi:10.47467/edu.v4i2.2239

Nurfatimah A, Shamad I. (2023). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menumbuhkan Minat Belajar Siswa di SDN 24 Maros Andi. 2023;2.

Jeshica Febiwanty, Mustika D. (2024). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Siswa Terhadap Pembelajaran Ipa Pada Anak Kelas V Di SD Negeri 1 Bukit Batu. J Inov Penelit Ilmu Pendidik Indones. 2024;1(1):18-25. doi:10.31004/fjzkcs46

Oktaviona Hajar, Suharmono Kasiyun, Rudi Umar Susanto A. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Canva Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas V di Sekolah Dasar. Ar-Ruzz Media Grup. 2023;06(01):6404-6413.

Indriani C. (2024). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Canva dalam Media Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. J Inovasi, Eval dan Pengemb Pembelajaran. 2024;4(2):330-339. doi:10.54371/jiepp.v4i2.505

Juliana Sinta Dewi Program. (2023). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Canva Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sebagai Media Pembelajaran IPA. COMPASS J Educ Couns. 2023;1(2):181-186. doi:10.58738/compass.v1i2.301

Soesana A, Subakti H, Salamun S, et al. (2023). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Yayasan Kita Menulis.

Additional Files

Published

2025-09-30