PENERAPAN DISCOVERY LEARNING DALAM BERMAIN SEPAK BOLA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENCETAK GOL

Authors

  • Nimrot Manalu Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi Fakultas Ilmu keolahragaan, Universitas Negeri Medan
  • Togu Sijabat Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi Fakultas Ilmu keolahragaan, Universitas Negeri Medan
  • Jevan Novtriman Hia Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi Fakultas Ilmu keolahragaan, Universitas Negeri Medan
  • Tri Suci Aritonang Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi Fakultas Ilmu keolahragaan, Universitas Negeri Medan
  • Vina Nabila Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi Fakultas Ilmu keolahragaan, Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.24114/jkss.v23i1.64707

Abstract

Orientation in soccer learning with the Discovery Learning approach aims to develop students' ability to score goals, not only in terms of physical, but also in terms of tactical and strategic understanding. This study uses a descriptive qualitative research method, which focuses on collecting narrative data to provide a deeper understanding of the phenomenon being studied. The results of this study, namely playing soccer with a goal-scoring orientation based on Discovery Learning means implementing a learning approach where players find strategies and techniques for scoring goals through exploration, experience, and reflection.

References

Asmal, M. (2023). Perbandingan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dan Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal on Education, 5(2), 21. https://doi.org/10.36513/sigma.v7i1.1184

Fahturahman, M. A., Khatib Firmansyah, I., Rahayu, E. T., Suherman, A., Dan, M., Universitas, D., & Karawang Abstract, S. (2023). Pengaruh Discovery Learning Terhadap Kemampuan Pengetahuan Permainan Sepakbola Siswa SMAN 1 Telagasari. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(9), 435–441. https://doi.org/10.5281/zenodo.10078187

Kirom, A. (2019). Implentasi Model Pembelajaran Discovery Learning dalam Peningkatan Keterampilan Siswa Bermain Bolavoli Pada Matapelajaran Pjok Di Sma Negeri Blega Bangkalan. Jurnal Buana Pendidikan, 1(24).

Lestari, D. A., & Sihombing, H. (2025). Efektivitas Model Problem Based Learning , Discovery dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Dribbling Sepak Bola di SMP N 1 Hamparan Perak. 9, 6501–6507.

Munir, A., Qurtubi, A. Z. Al, & Wahyudi, A. N. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Passing Sepak Bola Pada Siswa Sekolah Dasar dengan Metode Sport For Develpoment. Jendela Olahraga, 7(2), 119–129. https://doi.org/10.26877/jo.v7i2.12004

Sufi, A. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Gerak Dribbling Basket di SMPN 1 Kembangbahu Kelas VIII. Jurnal Pendidikan Indonesia, 12(1).

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Sunaryo. (2021). Penerapan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Olah Raga Dan Kesehatan Di Sd Negeri Neglasari. Jurnal Edukha, 2(1), 1–23.

Supriadi, A. P., & Ghani, M. Al. (2024). Identifikasi Minat Siswa dalam Mengikuti Olahraga Sepak Bola di SMP Negeri 3 Tangerang Selatan. 2027–2032.

Weda, & Kurniawan, W. P. (2022). Peranan Filosofi Sepakbola Indonesia dalam Pengajaran Sepakbola di Universitas Nusantara PGRI Kediri. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 8(1), 206–211.

Downloads

Published

2025-05-27

How to Cite

Manalu, N., Sijabat, T., Hia, J. N., Aritonang, T. S., & Nabila, V. (2025). PENERAPAN DISCOVERY LEARNING DALAM BERMAIN SEPAK BOLA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENCETAK GOL . JURNAL KELUARGA SEHAT SEJAHTERA, 23(1), 131–137. https://doi.org/10.24114/jkss.v23i1.64707

Most read articles by the same author(s)