KOMUNIKASI ESTETIK DALAM VISUAL LUKISAN KARYA TARFI ABDULLAH
Abstract
A work of art is a personal expression of each artist, but once a work is born it becomes a form enjoyed by art lovers. In the process of art interaction in the process of creation to meaning, a dialogue has occurred between a work, the artist and their appreciation. This interaction process makes the position of the artwork have an important part as an element of communication that occurs. The process of integrating the three elements of an artist, artwork and apreian can be described as a cycle of aesthetic work. This process can be called the process of aesthetic communication. This study aims to describe the aesthetic communication that can be found in Tarfi Abdullah's paintings. Data collection techniques in the selected research method are qualitative by using observation, interviews, and documentation as information gathering tools. The results of the study show that the process of aesthetic communication contained in Tarfi Abdullah's paintings is presented in various subject matter and themes, such as the theme of tradition, religion and humanity. This theme in Tarfi Abdullah's work has a strong characteristic, namely magical expressiveness.
Keywords: communication, aesthetics, visual, painting.
Abstrak
Sebuah karya seni merupakan ekspresi pribadi dari masing-masing seniman, namun begitu sebuah karya lahir menjadi sebuah bentuk yang dinikmati oleh para pecinta seni. Proses interaksi kesenian dalam proses penciptaan hingga pemaknaan, telah terjadi dialog sebuah karya, seniman dan apresianya. Hal tersebut menjadikan posisi karya seni memiliki bagian penting sebagai elemen komunikasi yang terjadi. Proses interaksi tiga elemen seniman, karya seni dan apresian dapat disebuat sebagai siklus wilayah kerja estetik. Proses tersebut dapat dinamakan proses komunkasi estetik. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan komunkasi estetik yang dapat ditemui pada karya lukis Tarfi Abdullah. Teknik pengumpulan data dalam metode penelitian yang dipilih adalah kualitatif dengan menggunakan observasi, wawancara, dan dokumentasi sebagai alat pengumpulan informasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa proses komunikasi estetik yang terdapat pada lukisan Tarfi Abdullah dihadirkan dalam berbagai subject matter dan tema, seperti tema tradisi, religi dan tema kemanusiaan. Tema tersebut pada karya Tarfi Abdullah memiliki karakteristik yang kuat yaitu ekspesif magis.
Kata Kunci : komunikasi, estetik, visual, lukisan.
Authors:
I Nyoman Miyarta Yasa : Universitas Bumigora
Sasih Gunalan : Universitas Bumigora
Haryono : Universitas Bumigora
References:
Abdullah, T. (2023). “Perjalanan Hidup Tarfi Abdullah”. Hasil Wawancara Pribadi: 3 Februari 2023, Lombok.
Gunalan, S. (2019). Kehidupan Seni Rupa Modern Lombok Tahun 1960-1990. Tesis tidak di terbitkan. Yogyakarta: Pascasarjana ISI Yogayakarta.
Gunalan, S., Satria, C., & Sumadewa, I. N. Y. (2022). Plaster Fowler: Metafor Pada Desain Karya Visual Altha Rivan. Gorga: Jurnal Seni Rupa. 11(2), 668-676.
Sumardjo, J. (2000). Filsafat Seni. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Nurudin, N. (2013). Pengantar Komunikasi Massa Komunikasi Untuk Pemabangunan. Jakarta: Rajawali.
Jackson, S. (2003). Aesthetic Links to Motivation Through Communication: An Evaluation of the Four-Drive Theory and Its Connection to Aesthtics. Greensboro: University of North Carolina.
Mulyana, D. (2005). Metode Penelitian Komunikasi, Bandung: Remaja Rosada karya.
Noor, M. (2001). Ambang Cakrawala Seni Lukis Amang Rahman. Jakarta: Yayasan Kembang Jati.
Kartika, S. D. (2004). Seni Rupa Moderen. Jakarta: Rekayasa Sains.
Keywords
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.24114/gr.v12i1.43866
Article Metrics
Abstract view : 193 timesPDF - 309 times
Copyright (c) 2023 nyoman miyarta yasa, nyoman miyarta yasa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Gorga : Jurnal Seni Rupa
Email: gorgajurnalsenirupa@unimed.ac.id
Jl. Willem Iskandar, Pasar V, Medan Estate, Medan City, North Sumatra Province, Postal Code 20221. Phone/fax: (061) 661 3365 / +6285278021981.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License