The Effect of Dart Board Media in Discovery Learning Model toward The Motivation Learning

Nita Aryuni, Army Auliah, Alimin Alimin

Abstract


This quasy-experimental research aims to determine the effect of Dart Board media in the Discovery Learning Model toward the motivation learning. The research design used was pretest - posttest control group design. The population in this study were students of class XI SMA Negeri 1 Soppeng who studied chemistry totaling three classes. Sampling used was simple random technique so as to obtain class XI 9 as an experimental group and class XI 10 as a control group. Data collection was done by giving motivation questionnaire at the beginning and end of the meeting. The results of descriptive statistical analysis obtained the average learning motivation value of the experimental group pretest of 73,5 and posttest of 80,83, and the control group pretest of 73,90 and posttest of 77,25. The results of the inferential statistical analysis at a significant level of 0,05 obtained Zcount> Ztable (2,62 > 0,65), then H1 is accepted and H0 is rejected. Based on the test results it can be concluded that there is effect of Dart Board media in the Discovery Learning Model toward the motivation learning.


Keywords


Dart Board Media; Discovery Learning Model; Learning Motivation; Chemical Bonding

Full Text:

PDF

References


Al-Manik, S. K. Y. (2021). Pengembangan Media Dart Board Untuk Meningkatkan Motivasil Belajar Ipa Kelas II Di Sdit Al Akbar Karanggayam Srengat Blitar. INOVATIF: Jurnal Penelitian Pendidikan, Agama, dan Kebudayaan, 7(1).

Andrianto, K., & Yermandhoko, Y. (2017). Pengembangan Papan Dart Sebagai Media Pembelajaran pada Mata Pelajaran IPA materi Ekosistem pada Kelas V di SDN Kebraon 1. Jurnal JPGSD, 5(3).

Arends, R. I. (2012). Learning to Teach (10th ed). New York: McGraw-Hill International Edition.

Arief, M. D., Auliah, A., & Hardin, H. (2021). Pengembangan E-Magazine Reaksi Reduksi dan Oksidasi Sebagai Media Pembelajaran Kimia Kelas X SMA / MA. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia (Journal Of Innovation in Chemistry Education), 3(2), 148-163.

Azhari, B. R., Hanifah, N., & Gusrayani, D. (2017). Penggunaan Media Papan Dart Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1).

Cahyani, N. A. P., Bariyyah, K., & Latifah, L. (2017). Efektivitas Teknik Permainan Simulasi dengan Menggunakan Media Dart Board untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VII C SMP Negeri 2 Tegal Siwalan Probolinggo. JKI (Jurnal Konseling Indonesia), 3(1).

Donasari, A., & Silaban, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Kimia Berbasis Android Pada Materi Termokimia Kelas XI SMA. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia (Journal Of Innovation in Chemistry Education), 3(1), 86-95.

Haris, M., & Idrus, S. W. Al. (2011). Analisis Kesulitan Belajar Kimia Ditinjau dari Kesalahan Konsep Siswa Kelas X SMA N 3 Mataram. Jurnal Pijar MIPA, 6(2).

Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Husniyah, L., & Pratiwi, T. I. (2016). Pengembangan Media Permainan Dart Board Interaksi Sosial dalam Bimbingan Kelompok Kelas X IPA SMA Negeri 12. Jurnal BK UNESA, 10(1).

Kemendikbud. (2013). Model Pembelajaran Penemuan (Discovery Learning). Jakarta: Kemendikbud.

Listiani, D., & Prihatnani, E. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Dart Board Math Bagi Siswa Kelas VII SMP. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1).

Pambudi, A. S. S., & Isroah, I. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Dart Game Accounting Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Kompetensi Mengelola Kas Kecil. Kajian Pendidikan Akuntansi Indonesia, 6(8).

Permana, N. S. (2022). Game Based Learning sebagai Salah Satu Solusi dan Inovasi Pembelajaran Bagi Generasi Digital Native. Jurnal Pendidikan Agama Katolik, 22(2).

Purnomo, H. (2019). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: LP3M UMY.

Rahmawati, V., Umamah, N., Sumardi, S., & Murtinah, M. (2022). Game-Based Learning Models And Improving Student Learning Outcomes In History Subjects. Jurnal Historica, 6(2).

Sinambela., P. N. J. M. 2013. Kurikulum 2013 Dan Implementasinya Dalam Pembelajaran. Jurnal Generasi Kampus, 6(2).

Siskawati, M., Pargito, P., & Pujiati, P. (2016). Pengembangan Media Dart Board Untuk Meningkatkan Minat Belajar Geografi Siswa. Jurnal Studi Sosial, 4(1).

Sunarto, M. F., & Amalia, N. (2022). Penggunaan Model Discovery Learning Guna Menciptakan Kemandirian Dan Kreativitas Peserta Didik. BAHTERA : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 21(1).

Susanti, P. M., & Sukanti, S. (2016). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) dengan Media Dart Board Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Akuntansi. Kajian Pendidikan Akuntansi Indonesia, 5(8).

Uno, H. B. (2017). Teori Motivasi dan Pengukurannya: Analis di Bidang Pendidikan. Jakarta:Pt Bumi Aksara.

Waruwu, A. M., & Susanti, N. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Team Games Tournament (TGT) Berbantuan Media Teka–Teki Silang (TTS) Terhadap Hasil Belajar Dan Motivasi Siswa Pada Materi Tata Nama Senyawa Di Kelas X SMA Swasta Parulian 1 Medan. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia (Journal Of Innovation in Chemsitry Education), 1(2), 81-86.

Wulandari, D. S. E., Bahar, A., & Elvinawati, E. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri dengan Media Dart Board untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kimia di Kelas XI IPA 1 SMA Negeri 9 Kota Bengkulu Tahun Ajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Kimia, 2(1), 20-24.




DOI: https://doi.org/10.24114/jipk.v6i1.57282

Article Metrics

Abstract view : 96 times
PDF - 57 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


CONTACT US

Chemistry Education Study Program
Chemistry Laboratory Bldg 19
Faculty of Mathematics and Natural Science 
Universitas Negeri Medan
Jalan Willem Iskandar, Psr V Medan Estate, Medan Indonesia (20222)
Email: Jinovpkim@unimed.ac.id
Telp/WA: 082274239349; 081221555995; 081263935974

slot gacor slot