ANALISIS KESALAHAN BERBAHASA INDONESIA MAHASISWA PROGRAM STUDI PENDIDIKAN TATA RIAS ANGKATAN 23 UNIVERSITAS NEGERI MEDAN
DOI:
https://doi.org/10.24114/jmpsd.v3i1.69183Kata Kunci:
Bahasa Indonesia, kesalahan berbahasa, Pendidikan tata riasAbstrak
This study aims to analyze the use of Indonesian language by students of the Cosmetology Education Study Program at Medan State University, with a focus on identifying language errors in academic communication. This study uses a qualitative descriptive method with data obtained through an open questionnaire administered to 12 students. The analysis was conducted on four categories of language problems, namely syntactic errors, morphological errors, code-mixing, and the use of informal expressions in formal contexts. The results showed that syntactic errors were the most dominant (36%). Other errors included morphology (24%), code-mixing (22%), and the use of informal language in formal situations (18%). The dominance of syntactic errors reflects students' weak ability to construct effective sentences, while the tendency to code-mix is influenced by the use of foreign terms in the field of cosmetology. These findings highlight the importance of strengthening academic literacy, writing training, and adapting foreign terms into Indonesian to support effective academic communication.Referensi
Meylani, A., Lestari, D., & Pratiwi, R. (2024). Variasi bahasa dalam tuturan mahasiswa di lingkungan akademis. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 1120–1132. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/11103
Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra. (2022). Penggunaan istilah asing dalam penulisan akademik mahasiswa nonbahasa. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra, 6(1), 45–56.
https://jurnalnasional.ump.ac.id/index.php/METAFORA/article/view/20920
Wahyuni, S. N. (2023). Penggunaan bahasa Indonesia baku dalam proses pembelajaran antara dosen dan mahasiswa. Jurnal Pendidikan Bahasa, 7(1), 33–42. Universitas Bengkulu.
Wardani, A. T., Siregar, R., & Lubis, N. (2024). Analisis penggunaan bahasa Indonesia formal dan informal terhadap komunikasi antar mahasiswa/i di kampus Universitas Negeri Medan. Ekasakti Jurnal Penelitian dan Pengabdian, 4(2), 89–100. https://ejurnal-unespadang.ac.id/index.php/EJPP/article/view/1076
Warsiman. (2025). Penggunaan kaidah bahasa Indonesia dalam penulisan skripsi mahasiswa Fakultas Ilmu Budaya Universitas Brawijaya. Alfabeta: Jurnal Bahasa dan Sastra, 12(1), 55–67.
Semantik: Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa, dan Budaya. (2024). Analisis kesalahan berbahasa pada presentasi mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Indonesia. Semantik: Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa, dan Budaya, 3(2), 110–120. https://journal.aspirasi.or.id/index.php/Semantik/article/view/768
Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra, dan Budaya. (2024). Analisis kesalahan berbahasa pada makalah mahasiswa Prodi Pendidikan Ekonomi
Fakultas Ekonomi UNIMED. Morfologi, 4(1), 75–86.
https://journal.aspirasi.or.id/index.php/morfologi/article/view/637
Kode: Jurnal Bahasa. (2024). Analisis kesalahan berbahasa bidang semantik. Kode: Jurnal Bahasa, 13(1), 99–108. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/kjb/article/view/28311
JGK (Jurnal Guru Kita). (2023). Analisis kesalahan berbahasa tataran sintaksis pada blog mahasiswa. JGK, 7(2), 150–161.
https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/jgkp/article/view/22371
Jurnal Tata Rias UNJ. (2023). Artikel penelitian bidang tata rias. Jurnal Tata Rias, 5(2). https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jtr
Jurnal Tata Rias UNESA. (2023). Artikel penelitian bidang tata rias. Jurnal Tata Rias, 4(3). https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-tata-rias.
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2025 Yohana Putri Lumban Gaol, Inez Diameda Br Tarigan, Lentina Pardede, Ega Marsha Challista, Aurum Suci Ananda, Muhammad Anggie Januarsyah Daulay

Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.