Penerapan Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Botomuzoi
DOI:
https://doi.org/10.24114/jt.v14i1.68616Keywords:
contextual teaching and learning, learning interest, social studies, junior high schoolAbstract
This study aims to improve students' learning interest through the application of the Contextual Teaching and Learning (CTL) model in Social Studies (IPS) for Grade VII students at SMP Negeri 2 Botomuzoi in the 2024/2025 academic year. The main issue addressed is the low level of student interest in learning due to the use of monotonous conventional teaching methods and the suboptimal implementation of the CTL model by teachers. The research employed a Classroom Action Research (CAR) method conducted in two cycles, each consisting of planning, action, observation, and reflection stages. Data collection instruments included teacher and student observation sheets, student learning interest questionnaires, and learning outcome tests. The results showed a significant increase in students’ learning interest and academic performance. Teacher observation scores improved from 61.66% in the first cycle to 93.33% in the second cycle, student observations increased from 58.92% to 89.44%, student learning interest rose from 61.09% to 93.79%, and learning mastery improved from 46.88% to 100%. These findings indicate that the CTL model is effective in enhancing students’ interest and academic outcomes. Therefore, CTL is recommended as an alternative instructional strategy to create meaningful and contextual learning experiences in Social Studies.References
Abdul Rahim, Muhammad Yusnan, dkk., “Sistem Pengembangan Minat Belajar Siswa Dalam Proses Pembelajaran Di Sekolah Dasar”, Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), (2021) : 49.
Ahdar Djamaluddin, S.Ag., S.Sos. M.Pd.i & Dr. Wardana, M.Pd.i, 2019, Belajar dan Pembelajaran, Yogyakarta: CV. Kaaffah Learning Center.
Alwan Fauzan Aziz, Fhadira Insani Putri, dkk., “Perbandingan Minat Belajar IPA Fisika Siswa Pada Dua Kelas Di Pondok Pesantren”, Jurnal Kependidikan, 15(1), (2021) : 29.
Andi Anchru P, “Pengembangan Minat Belajar Dalam Pembelajaran”, Jurnal Idaarah, 3(2), (2019) : 207.
Andi Sulistio & Nik Haryati, 2022, Model Pembelajaran Kooperatif (Cooperative Learning Model), Purbalingga: Eureka Media Aksara.
Anisyah Rahamadani, Roka Rizky Wandini, dkk., “Upaya Meningkatkan Berpikir Kritis dan Mengefektifkan Pendekatan Kontekstual Dalam Pembelajaran Matematika, Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial, dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), (2022) : 431.
Anju Nofarof Hasudungan, “Pembelajaran Contextual Teaching Learning (CTL) Pada masa Pandemi Covid-19:Sebuah Tinjauan”, Jurnal Dinamika, 3(2), (2022) : 116.
Aqib Zainal, 2010, Penelitian Tindakan Kelas Untuk Guru SD, SLB, dan TK, Bandung: Yrama Widya.
Arikunto, S ddk,. (2012) .Penelitian Tindakan Kelas.Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Arikunto , 2006, Penelitian Tindakan Kelas, Rineka Cipta, Jakarta.
Biasri Suarim & Neviyarni, “Hakikat Belajar Konsep Pada Peserta Didik”, Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), (2021) : 78.
Damayanti Nababan & Christofel A. Sipayung, “Pemahaman Model Pembelajaran Kontekstual Dalam Model Pembelajaran (CTL)”, Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 2(1), (2023) : 5.
Faddia Risalah Acmad & Puri Pramudian, “Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Teknologi Informasi Dan Komunikasi (TIK) Kelas IV Selama Pembelajaran Daring Di Madrasah Ibtidaiyah”, Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), (2022).
Iman Saro Ndraha, Ratna Natalia, dkk., “Analisis Hubungan Minat Belajar Dengan Hasil Belajar Matematika”, Jurnal Pendidikan, 1(2), 2022 : 673.
Jamal Mirdad, “Model-Model Pembelajaran (Empat Rumpun Model Pembelajaran)”, Jurnal Pendidikan Dan Sosial Isalam, 2(1), (2020) : 15.
Juhairiah. (2023). Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Menetapkan Kriteria Ketercapaian Tujuan Pembelajaran ( KKTP ) Melalui Workshop Intern Sekolah Di SDN Karang Bayat 01 Sumber Baru. 2(3), 190–200
Junaedi Sastradiharja, Siskandar, dkk., “Model Pembelajaran CTL (Contextual Teaching and Learning) Pada Mata Pelajaran PAI dan Iplementasinya di SMP Islam Asysyakirin Pinang Kota Tangerang”, Jurnal Statement, 10(1), (2020) : 62.
Masida, (2023), Penerapan Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (CTL) Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VII Madrasah Tsanawiyah (MTs) Badul Khairat Salugatta, 8.
Maulidah, Y. N, Suharmono K., Muhammad T.H, S. G. (2017). Hubungan Minat Belajar dengan Hasil Belajar Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV di Masa Pandemi. Al-Irsyad, 105(2), 79.
Muhartini, Amril Mansur, dkk., “Pembelajaran Kontekstual Dan Pembelajaran Problem Based Learning”, Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 1 (1), (2023) : 69.
Nanda & Jumira, et al. 2020. Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru Insipiratif. Indramayu: Penerbit Adab CV. Adanu Abimata.
Nisa Nabilatus Solehah & Heri Hadi Saputra, dkk., “Analisis Minat Belajar Siswa Kelas IV SDN 20 Ampenan Pada Masa Pandemi Covid-19 Tahun Pelajaran 2021/2022”, Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(1), (2022) : 52.
Nurlina Arian Hrp, Zulaini Masruro, dkk,. 2022, Buku Ajar BELAJAR DAN PEMBELAJARAN, Bandung: Widina Bhakti Persada.
Rian Saputra, (2023), Strategi Contextual Teaching And Learning (CTL) Dalam Menanamkan Karakter Religius Siswa Di SMP Insan Mandiri Bandar Lampaung, 16.
Riduwan. 2008. Belajar Mudah Penelitian. Alfabeta: Bandung.
Shilphy A. Octavia, 2020, Model-Model Pembelajaran, Yogyakarta; Cv Budi Utama.
Sobry Suktino, 2019, Metode & Model-Model Pembelajaran, Mataram: Holistica Lombok.
Sri Handayani, dkk, 2020, Model-Model Pembelajaran Inovatif di Era Revolusi Industri 4,0, Malang: Literindo Berkah Jaya.
Sugiyono.(2016). Metode penelitian Kuantitatif. Kualitatif dan R&D, Bandung:PT Alfabet.
Sudarto, Rosmalah, Muhammad Rizky, dkk., “Hubungan Antara Kemampuan Berkomunikasi Guru dan Minat Belajar Siswa”, Jurnal Ilmu Sosial, 1(7), (2022) : 450.
Sukardi . 2015.Metodologi Penelitian Pendidikan . Jakarta : PT Bumi Aksara.
Sukendra & Atmaja. 2020. Instrumen Penelitian. Pontianak: Maheru Press.
Tamaulina, 2024, BUKU AJAR METODOLOGI PENELITIAN( TEORI DAN PRAKTIK ). Karawang: CV Saba Jaya Publisher.
Usman, et al. 2019. Pengantar Praktis Penelitian Tindakan Kelas. Aceh: AcehPo Publishing.
Yesi Desria, (2024), Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa Dengan Pembelajaran Kontekstual Berbasis Media Aplikasi Canva Dalam Pembelajaran Pendidikann Pancasila di Kelas IV SDN 55/I Sridani. https://core.ac.uk/download/pdf/322599509.pdf. diakses tanggal 25 November 2024, 11
Zaenal Abidin, Enung Nugraha, dkk., “Contextual Teaching And Learning (CTL) Learning Model in Improving the Quality of Understanding Fiqh Materials”, Formosa Journal of Social, 1(2), (2022) : 138-139.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Hasatulo Lase, Bezisokhi Laoli, Yearning Harefa, Asali Lase

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.